Lemez

Leadták a drótot

Wire: Mind Hive

  • - minek -
  • 2020. március 6.

Zene

A rocktörténet számos izgalmas, némi túlzással mágikus évet ismer. Ilyen volt 1977 is, amikor végképp nyilvánvaló lett, hogy az alig néhány éve kezdődött punkrobbanás hány és hány izgalmas punk utáni irányzatnak nyithat teret.

Az ismeretlenségből berobbanó (mondjuk, széles körű ismertségnek és népszerűségnek azért később sem örvendő) londoni Wire például feszes, látszólag szikáran és takarékosan tálalt, közben üdítően izgalmas dalaival, mindenekelőtt Pink Flag című terjedelmes (egyetlen korongon 21 szám!) bemutatkozó albumával egész iskolát nyitott, ahová még manapság is szorgalmasan járnak a nebulók.

A maga idejében inkább a punk kontextusában értékelték a kritikusok, de kisvártatva a posztpunk alaplemezeként emlegették, no és az erre következő, szintén zseniális albumaikat (Chairs Missing, 1978; 154, 1979), amelyekben hol kifejlett, hol embrionális állapotban lapult a nyolcvanas évek megannyi izgalmas zenei irányzata. Hatásuk minimum szerteágazó, elvégre rengetegen tanultak tőlük, többnyire sűrű hálálkodás kíséretében. Dalaikat – amelyek a sokszor módfelett absztrakt és megborult szövegekről, egyben a rafinált hangszerelési ötletektől híresültek el – meglepően sokan dolgozták fel: Henry Rollins, a Big Black, az R.E.M., a My Bloody Valentine, a Lush, a Fischerspooner vagy a Ladytron, hogy csak néhányat említsünk a törzsfa szerteágazó hajtásaiból.
A sors iróniája, hogy 1979 végén, mire nem kis részben az ő inspirációjukra megannyi zenekar ragadott gitárt, sőt szintetizátort, a Wire gyakorlatilag inaktívvá vált. Csak a nyolcvanas évek utolsó harmadára támadtak fel a tetszhalotti állapotból, akkor meg a zenei sajtó nem győzte pedzegetni, hogy mennyire visszhangzanak dalaikban a jeles utódok, mondjuk, a New Order dolgai. Mondhatnánk, hogy a kígyó itt önfarkába harapott, de sokkal inkább a párhuzamos evolúció működését tanulmányozhatjuk ezúttal a poptörténeti kontextusban.

A Wire a kilencvenes évek nagyobb részét is kihagyta, de ’99 óta sorra készítik albumaikat, amelyekből, úgy tűnik, sosem hal ki a teremtő izgalom. Colin Newman, a jellegzetes hangú énekes-gitáros, Graham Lewis basszusgitáros és Robert Grey (egykor Gotobed) dobos még mindig együtt zenélnek – az alapítók közül csak Bruce Gilbert, az emblematikus és sokak által utánzott stílusú gitáros szállt ki (még 2006-ban), a helyén Matthew Simms pengeti a húrokat. A kivételes szorgalommal párosuló kreativitásuknak köszönhetően az év elején kijött Mind Hive már a tizenhetedik albumuk (az utóbbi hét évben egyenesen az ötödik), és egy pillanatig se higgyük, hogy lazítottak volna. Olyan energiával nyomják végig a kilenc számot, hogy alig győzzük tartani a tempót, amit rafinált ritmus- és sebességváltásokkal bolondítanak meg. A gitártémák kellően izgalmasak, rendre sikerül megtalálniuk azt a perfekt groove-ot is, ami oly elevenné teszi szerzeményeiket, és az okos, gyakran szomorkás, néha kissé szürreális dalszövegek sem hiányoznak. És míg korai időszakukban rövid (akár két perc alatti), de velős számaikról híresültek el, itt már akad egy majdnem nyolcperces, remekül felépített, a kitartott, eksztatikus csúcspont után meg jól lecsengetett, szinte hipnotikus darab is (Hung). A Mind Hive-on a négy brit újra megmutatja megannyi neoposztpunk követőjének, hogy a szinte táncolható ritmusok és a hol zaklatott, hol harmonikus gitárhangzatok és a szintiszőnyegek házasításában még mindig, ennyi év után is lehet tőlük tanulni. Amíg olyan számokat tudnak írni és eljátszani, mint a Primed and Ready vagy a pillanatok alatt a nyárba röpítő Off the Beach, addig érdemes kivárni újabb és újabb lemezeiket. És különben is, ha egyszer már fejrázós-húzós, közben mégis harmonikus poszt-punk gitárzenére támad kedvünk, akkor jobb, ha a műfaj feltalálói húzzák a talpalávalót.

Pink Flag, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."