Interjú

„Keményen bántak velem”

Ute Lemper énekes

Zene

Musicalszínészből lett a Kurt Weill-dalok, a berlini kabaréslágerek, a francia sanzonok és Marlene Dietrich örökzöldjeinek értő tolmácsolója. Élete alkonyán az idős díva rá is csörgött, háromórás telefonbeszélgetésük adta az ihletet a Randevú Marlenével című előadáshoz, amellyel február 13-án a Müpában szerepel.

Magyar Narancs: Élete utolsó évtizedét Marlene Dietrich jobbára ágyhoz kötve, hosszas telefonbeszélgetésekbe merülve töltötte. Így beszélt többek között Gorbacsovval, Reagannel és önnel is.

Ute Lemper: Magányosan, remeteként élte az utolsó éveit, nem hagyta el a párizsi lakását. Szégyellte a korát, nem akarta, hogy megöregedve lássák, pompázatos dívaként akart megmaradni az emberek emlékezetében. És abban az időben a telefon volt az egyedüli kapocs a külvilággal. A húszas éveim közepén jártam, amikor megesett köztünk ez a hosszú telefonbeszélgetés, gondolhatja, milyen felkavaró volt a számomra. Eszembe se jutott lejegyezni, mit beszéltünk, de ami nagyon is megmaradt bennem, az az átható szomorúság, ami belőle áradt, amikor Németországról beszélt. Szomorúság, hogy nem térhet vissza a szülőhazájába.

MN: A politikát érintették?

UL: Inkább Rilkét, Hollywoodot, Billy Wildert érintettük. Nagyon szerette Rilke költészetét. ’88-ban jártunk, szóba került, hogy milyen nevetséges is ez az egész hidegháborúsdi – a hidegháború gyermeke vagyok, adta magát a téma –, de nem ez volt a beszélgetés fő csapása. Ő főleg Németországról kérdezgetett, én a dalairól. Minden szavában ott volt a keserűség.

MN: Wilder a Vád tanújában és a Külügyi szívügyekben is szerepeltette. Híres mondása volt, hogy Dietrich olyan, mint Teréz anya, csak jobb lábakkal. Mert szenvedélyesen istápolta az elesetteket.

UL: Wilder sok vicces sztorit mesélt róla. Közeli kapcsolatban, nagyon jó barátságban voltak. Sok mindent mesélt a házias, praktikus Dietrichről, a takarítási szokásairól, meg arról, hogy hogyan főzött rá. A hollywoodi évek során Marlene minden vasárnap felkereste Wildert, kitakarított nála, és nekiállt főzni.

MN: Dietrich Párizsban halt meg 1992-ben 90 évesen. Berlinben temették el, ahol utoljára 1960-ban járt, de honfitársai korántsem fogadták lelkesen. Még a temetésekor is ment a fejcsóválás, a The New York Times tudósításából jól látszik, mennyire megosztotta a németeket a személye.

UL: Tizenöt év telt el a háború óta, és mi történt? Amikor visszatért a szülőhazájába, a németek azt üvöltötték az arcába, hogy áruló. Az ő fejükben hazaárulást követett el, mert hátat fordított a hazájának. Csakhogy ez a haza történetesen a náci Németország volt. Nem tudták megbocsátani neki, hogy határozottan fellépett a nácik ellen, hogy a második világháborúban teljes erőbedobással támogatta az amerikai csapatokat. Amikor sok évvel a háború után Berlinben járt, mindezt az arcába kapta.

MN: Leni Riefenstahl, akit korban néhány hónap választott csak el Dietrichtől, igazán nem vádolható azzal, hogy hátat fordított volna a náciknak. Pont az ellenkező utat járta be: míg Dietrich emigrációba vonult és kiállt a nácik ellen, Riefenstahl maradt, és Hitler kedvenc filmes propagandistája lett.

UL: A harmincas években a nácik nagyon is szerették volna visszacsábítani Marlenét Németországba, felmerült, hogy szerepelhetne Riefenstahl egyik filmjében is, mindenképpen azt akarták, hogy a náci Németország filmsztárja legyen. Mindent megadtak volna neki, de nemet mondott. Ekkor már jó ideje Holly­wood­ban dolgozott, de a Németországból frissen érkező zsidó barátaitól pontosan tudta, hogy mi zajlik Hitler alatt.

MN: Nemcsak Dietrichnek voltak ellentmondásos érzései a szülőhazájával kapcsolatban, de önnek is. Egy interjú során például felszólította a kérdező újságírót, hogy ne nevezze önt németnek. Miért?

UL: A németek hosszú ideig ferde szemmel méregettek. Talán mert a pályafutásom nem Németországból indult, hanem Párizsból és Londonból, szóval nem lehetett kiírni rám, hogy „Made in Germany”. És ez gyanút keltett bennük. Sokaknak nem tetszett, hogy a hazai körökön kívül lettem az, aki, és így nem irányíthatnak. Az elmúlt húsz évben már szeretetteljes a viszony, de kezdetben a németek keményen bántak velem.

MN: Dietrich híres dala, a Black Market a Külügyi szívügyekben hangzik el. Arról szól, hogy a berlini Budapester Straßén micsoda feketézés folyik a második világháború után, lehet szalámit, Rembrandtot és bécsi fehérneműt is csereberélni. Hasonló élményekről a felmenői is beszámoltak?

UL: Ez a dal része is a műsoromnak. És hát elképesztő, hogy a szétbombázott Berlin romjain leforgattak egy hollywoodi filmet. Ami a családomat illeti, a szüleim gyerekek voltak a háború alatt, kimenekítették őket a városból, vidéken, a testvéreiktől elválasztva élték át ezeket az időket.

MN: A Black Market Friedrich Hollaender szerzeménye, ő kíséri zongorán Dietrichet a filmben. De ő írta A kék angyal leghíresebb dalát is: az Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt egy csapásra sztárrá tette Dietrichet.

UL: Hollaendert és Dietrichet életre szóló barátság kötötte össze. Neki is el kellett hagynia Németországot, ő is Amerikába emigrált. Hollywoodi zeneszerző lett belőle, Marlenéből pedig hollywoodi sztár.

MN: Nagy nevek írtak dalokat önnek is. Például Tom Waits és Nick Cave.

UL: Ennek már vagy húsz éve, amikor a Punishing Kiss című albumomon dolgoztam. A lemezkiadóm úgy gondolta, hogy miután már megvolt Brecht, Weill, Hollaender, Dietrich és Piaf repertoárja, ideje kitekintenem a kortárs zenei világ felé. Így történt, hogy felkértük Tom Waitst, Nick Cave-et, Elvis Costellót, Scott Walkert és a The Divine Comedyt, hogy írjanak nekem dalokat. Érdekes élmény volt, különösen, hogy nagy Tom Waits-rajongó vagyok, a közreműködők közül érte rajongtam leginkább. De hogy őszinte legyek, a lemezzel nem vagyok annyira kiegyezve, a végeredmény nem tett túl boldoggá. Én nagyon másképp csináltam volna ezt a lemezt, de annyi haszna csak lett, hogy magam is elkezdtem dalokat írni. Gondoltam, ha már átkerültem a kortársi világba, miért ne ülnék le a zongora mellé, akár írhatnék egy-két dalt én is.

MN: New Yorkban él, de azért figyeli, hogy mi a helyzet Németországban. Egy nemrég adott interjújából úgy tűnik, mintha elégedett lenne Angela Merkel teljesítményével.

UL: Merkel Kohl protezsáltja volt, én viszont nem vagyok a konzervativizmus híve. És sosem szerettem Helmut Kohlt. Soha. Az egyetlen, amit igazán szeretek Merkelben, az a válság során tanúsított menekültpolitikája. Talán az egyetlen vezető volt egész Európában, aki megtett mindent, hogy befogadja, integrálja a menekülteket. Emberséges hoz­záállást tanúsított, amikor kirobbant a válság. Ez példás fellépés volt. És nagyon tetszett, ahogy a maga finom, de egyértelmű módján helyre tette Trumpot. Ez nagyon egészséges dolog volt. De mint mondtam, ő konzervatív, én nem. Viszont most, hogy visszavonul, és van lehetőség egy kis visszatekintésre, azt gondolom, hogy sok jót tett Németországgal.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.