NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Legyen saját hangom”

Macskin Dávid trombitaművész

Zene

Évekig turnézott külföldön szimfonikus zenekarokkal, ám úgy érezte, hogy a saját ötleteit itthon tudja megvalósítani. Tavasszal jelent meg az első kislemeze a MACSKIN nevű elektronikus zenei projektjével. Ennek apropóján beszélgettünk népzenei és könnyűzenei hatásokról, a zene vertikális és horizontális síkjáról, no meg az esküvői menetben trombitát ragadó prímásokról.

Magyar Narancs: Klasszikus zenei végzettséged van. Hogyan kezdtél zenélni?

Macskin Dávid: Az általános iskolában mindig láttam, ahogy a trombitatanár egy jó nagy táskával bemegy a zeneiskola épületszárnyába, és az onnan kiszűrődő hangok nagyon megtetszettek. Elsős voltam, amikor mondtam Kornél bácsinak, hogy nekem is kell egy olyan táska, amilyen neki van, és amiből olyan cuccot vesz elő, amiből ez szól. Másodikos koromban el is kezdtem trombitálni, pár évvel később bekerültem a szeghalmi, később pedig a csökmői fúvószenekarba, utóbbinak most én vagyok a karmestere. Ezeken a helyeken a saját akkori szintemhez képest már sokkal komolyabb, összetettebb zeneműveket játszottunk. Kifejezetten azok a darabok fogtak meg, amelyekben népzenei vagy komolyzenei gesztusok is voltak. Játszottunk Bartók Béla által feldolgozott gyermek- és népdalokat, de Farkas Antal, Farkas Ferenc vagy Hidas Frigyes fúvószenekarra írt kompozícióit is. A gimnáziumban éppen angol szódolgozatot írtam, amikor a szomszéd teremből, ahol énekóra volt, átszűrődött Dvořák 9. szimfóniája. Az ikonikus trombitaszólót hallva döntöttem el, hogy trombitaművész leszek. Békéscsabára jártam konziba, utána három évet tanultam a Zeneakadémián Kirsch János osztályában, majd Angliában végeztem posztgraduális képzésen Alan Thomasnál, aki a BBC zenekarának szólótrombitása. Később sokat turnéztam külföldön különböző szimfonikus zenekarokkal, bejártam Kínát és egész Európát, de egy idő után úgy éreztem, szeretnék visszajönni Magyarországra, mert izgalmas dolgok történtek itthon zeneileg. Amikor meghoztam ezt a döntést a 2010-es évek elején, már jó ideje foglalkoztattak azok a művészek, akik a klasszikus zene és más műfajok határmezsgyéin mozognak – gondolok itt például Dresch Mihályra, Borbély Mihályra vagy Lajkó Félixre. Én is valami hasonlót szerettem volna csinálni, amihez jobban meg kellett ismernem a népzenét, ezt pedig hol máshol tehettem volna meg, mint itthon?

MN: A klasszikus zenei érdeklődésed mellett korábban volt valamilyen szorosabb kapcsolatod elektronikus zenei vagy bármilyen más, könnyűzenei műfajokkal?

MD: Volt egy legendás zenekar, a Gyulai Big Band, ahová tizennégy évesen bevettek negyedik trombitásnak. Ott nálam sokkal tapasztaltabb, felnőtt művészekkel tudtam együtt dolgozni, akiktől nagyon sokat tanultam, ahogy később a zeneakadémiai éveim alatt is gyakran előfordult, hogy más, könnyűzenei formációkba hívtak fújni. Mindemellett színházban is dolgoztam. Az improvizatív zenék és a könnyűzenei gesztusok tehát teljesen organikus módon szivárogtak be az éle­tembe. Mindig is megvolt bennem az a kettősség, hogy bár nagyon szeretek klasszikus zenét játszani, azért jó lenne a saját ötleteimet is megvalósítani. Még éppen Kínában voltam, amikor felhívtak a Bohemian Betyarstól, hogy be tudnék-e ugrani egy turnéjukra. Óriási bulik voltak, és mivel én nem vagyok punk, egzotikus kirándulás is volt ez a számomra. Aztán a Covid alatt lett időm ezen inspirációk feldolgozására, saját ötletekre. Az elektronikus zenéhez való vonzódásom szintén a 2010-es évek környékén erősödött fel, elsősorban egy Žagar-buli miatt, amely egészen forradalmi hatással volt rám.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.