Interjú

„Nem tudom, húsz év múlva ki fog zenélni kinek”

Hollerung Gábor karmester

  • Kling József
  • 2018. május 12.

Zene

Kezdetben fiatalok lelkes csapatának tűnt, a szakma nem is vette komolyan. A most 25 éves Budafoki Dohnányi Zenekar mára a magyar zene élvonalába került. Legalábbis Hollerung Gábor, az együttes karmestere és motorja szerint, akivel arról beszélgettünk, miért vagyunk felelőtlenek, ha elutasítjuk a tömegkultúrát, és hogy a filmzene felől is el lehet jutni Mozarthoz. Vagy mégsem?

Magyar Narancs: Gyakran látom önt nézőként különböző koncerteken. Ez nem igazán jellemző a gyakorló muzsikusokra.

Hollerung Gábor: A Müpában tényleg elég sokat ülök a nézőtéren. Különösen, ha fontos számomra a mű vagy az előadó.

MN: Melyik előadáson volt legutóbb?

HG: Őszintén szólva azt sem tudom biztosan megmondani, mit próbáltam a múlt héten, de ha jól emlékszem, Pergolesi Az úrhatnám szolgálóját néztem a Freiburgi Barokk Zenekar előadásában.

MN: Ebben az esetben mi volt a motiváció?

HG: Konkrétan az, hogy nyáron, Gödöllőn, a Barokk Kastélynapokon mi is előadjuk a darabot. Amúgy is foglalkoztat a régi zene, amit mi is ebben a stílusban igyekszünk játszani, még ha nincs is korhű hangszerparkunk.

MN: Ilyenkor összehasonlítja a saját zenekarát azzal, amelyet éppen hallgat?

HG: Nyilván ez elkerülhetetlen, de nekem a zenehallgatás inkább hobbim. Tulajdonképpen ennek köszönhetem, hogy zenész lettem. A gimnáziumban matek–fizika tagozatos osztályba jártam, ahol egy Bartók műveltségi verseny kapcsán végig kellett hallgatnom az egész Bartók-életművet. Így a lemezgyűjtés és zenehallgatás már fiatal koromban életem egyik kedvenc elfoglaltsága lett.

MN: A hazai zenekarokkal (Budapesti Fesztiválzenekar, Nemzeti Filharmonikusok, Concerto Budapest) sem hasonlítja össze a saját együttesét? Hol helyezi el magukat a szakmában?

HG: Ma már kevésbé vagyok szerény, mint fennállásunk első húsz évében. Hendikepes együttes voltunk, a szakma azt hitte, fiatalok lelkes csapata vagyunk, nehezen vette észre, hogy hivatásos együttessel áll szemben. Mindig is a feltörekvők gárdájához soroltak bennünket. De azt hiszem, az utóbbi négy-öt évben a magyar zene élvonalába kerültünk. Szerintem magabiztosan ott vagyunk az említett együttesek között.

MN: Mire alapozza a véleményét?

HG: Nemzetközi rangú szólisták vagy vendégkarmesterek, illetve a közönség visszajelzéseire. És hát halljuk a saját játékunkat. Tagadhatatlan, hogy nem vagyunk olyan nagy barátai egymásnak a szakmán belül, de azért vannak őszinte visszajelzések. Nyugodt szívvel vállalnánk egy vaktesztet. Idehívnánk nagy nemzetközi szakembereket, bekötnénk a szemüket, egymás után meghallgatnák az említett zenekarokat. Izgatottan várnánk, melyiket hallották a legjobbnak. Mi nyugodtan megmérkőznénk az említett körben, és biztos vagyok benne, hogy a legjobbak között végeznénk.

MN: De mint tudjuk, az értékítélet általában nem vakteszten születik. Hogyan lesz egy zenekarból nemzetközi hírű együttes?

HG: A minőség marketing kérdése is. Kétfajta marketing van: termék- és önmarketing. Bekerülni a nemzetközi piacra nemcsak szakmai teljesítmény, hanem kapcsolatrendszer kérdése is. És az is számít, hogy valaki képes-e invesztálni a saját imázsába vagy sem.

MN: Azt mondja, az a híres, akinek van rá pénze?

HG: Ismerünk olyan szólistákat a nemzetközi piacon, akik messze nem olyan jók, mint amennyire jól marketingeltek. Az biztos, hogy a nemzetközi hírnévhez pénz is kell.

MN: Végeztem egy felmérést, megkérdeztem nem kevés zeneértőt, mi jut eszébe a Budafoki Dohnányi Zenekarról. A válasz: Havasi Balázs, filmzenekoncertek. Semmi emlékezetes Mozart-opera, mint mondjuk Fischer Ivánéknál. Ez degradáló?

HG: Egyáltalán nem. Aki ezt degradálónak érzi, nem érti napjaink lényegét, és nincs felelősségérzete a jövővel kapcsolatban. Tavaly száz koncertet adtunk, és volt még öt lemezfelvételünk. A százból mindössze öt volt filmzene és öt Havasi Balázs-koncert. További kilencven koncertet adtunk a Müpában, a Zeneakadémián, Budafokon, Nyíregyházán, ezeken mind klasszikusokat játszottunk. A kilencven koncertet kb. 50 ezer ember látta-hallotta. A Havasi Balázs- és egyéb Aréna-koncertjeink (Carreras, Bocelli, ABBA) viszont százezres közönséget vonzottak.

MN: Miért lenne egy zenei produkció attól értékes, hogy sokan nézik-hallgatják?

HG: Mert ebben a publikumban ülnek azok a fiatalok és azok a középosztálybeliek, akik semmilyen körülmények között nem váltanának jegyet klasszikus koncertre. Ezeken a koncerteken ezek az emberek találkoznak egy szimfonikus zenekarral, vagy egy fantasztikus show-val, mint amilyen a Havasi Balázs-koncert, ahol azért Liszt-művek és igényes feldolgozások is elhangzanak, alkalmazkodva korunk problémájához, hogy a közönség egy 30 perces tételt már alig tud végighallgatni. A filmzenei koncertekből pedig egyenes út vezet a klasszikus koncertekig.

MN: Ezt bizonyítani is tudja?

HG: A közönségünknek neve van. Látjuk, hogy valaki tavaly jegyet vett a filmzenei, az idén pedig a komolyzenei koncertünkre. Rá­adásul rengeteg történetem van arról, amikor egy szülő boldogan meséli, hogy a gyereke a mi filmzenei koncertünk hatására kezdett zenét tanulni.

MN: Az ön által említett több tízezres közönségből valószínűleg elenyésző ilyen példa akad.

HG: Én megfordítanám ezt a gondolatot: amikor a klasszikus zene közönsége érezhetően öregszik és fogy, akkor minden olyan mechanizmus, amely a szimfonikus zenét közelebb hozza az emberekhez, helyénvaló. A BFZ-t leszámítva mi vagyunk a legerősebb közönségbázisú zenekar Magyarországon. Ha mi ott vagyunk a Müpában, garantált a telt ház, és hát, valljuk be, ezt nem mindenki mondhatja el magáról.

MN: Az önök koncertjei elsősorban show-k, ahol a látványon, és nem feltétlenül a zenén van a hangsúly.

HG: Ez nem igaz. Egyrészt az évi mintegy száz koncertünkből maximum 10 bővül lát­vány­elemekkel, de ezeknél is a zenén van a hangsúly. A filmzenék is elsősorban hangversenydarabok. Sznobizmus és szakmai nagyképűség lenézni ezt a műfajt. A magyar zenekaroknak csak ajánlani tudom, hogy játsszák végig a John Williams-oeuvre-t. Játsszák el a teljes Harry Potter-szvitet, ami a próbajátékon is a legnehezebbek egyike, ebből a szempontból Richard Strauss vagy Stravinsky műveivel is összevethető.

MN: Azért mégis csak John Williams leste el az említettektől, és nem fordítva.

HG: Ezt inkább ihletnek mondanám, ami természetes, hiszen az egész filmzene a klasszikusokban, jelesül Wagnerben gyökerezik. Egy John Williams szimfonikus szvit pazar alkotás, igényes és komplikált zene. Adott esetben polifonikus szerkesztésű. A közönség nyilván nem sikolt fel előadás közben, hogy „hú, nézd, micsoda tématorlasztás!”, de az igényességet és a dimenziót érzékeli. Itt az egyszerű populáris zenéhez képest hangnemeket járunk át, bonyolult zeneszerzői technikákkal találkozunk. A filmzene-előadásunkon a kép alárendelt szerepet játszik, mert a képpel a zene dramaturgiáját, ellenpontját mutatjuk meg. Ilyen leveleket kapok: most jöttem rá, miért sírtam el magam ebben a jelenetben. A zene miatt. Tehát nem igaz, hogy a zene másodlagos. Igenis a zenét mutatjuk meg. És amellett, hogy ez a produkció mind zeneileg, mind minden egyéb szempontból igényes, széles közönségréteg érdeklődésére tart számot.

MN: Kiszolgálják a közönséget az életben maradásért? Eladják magukat?

HG: Mi el is adjuk magunkat. De ez nem jelent alacsonyabb minőséget. Aki ezt állítja, téved, nem érti a minőséget. Miért magasabb érték egy rosszul eljátszott Richard Strauss-alkotás, amit egy zenekar nem tud eljátszani, mert annyira nehéz, a karmester pedig nem tud elvezényelni, mert nem tanult vezényelni?

MN: Tényleg van ilyen?

HG: A magyar zenei élet valóságáról beszélünk. Egyébként ejthetnénk pár szót a fennmaradó mintegy 90, az ön terminológiájával élve értékes produkciónkról, mint pl. a katartikus Peer Gynt-előadás Huszti Péterrel, ahol elhangzott Grieg teljes kísérőzenéje, egy magával ragadó Shakespeare-előadás, amelyben felhangzottak a Shakespeare-életműhöz komponált legjelentősebb zeneművek, egy világsztárokkal megvalósult A sevillai borbély-előadás Káel Csaba rendezésében stb.

MN: Nem a szakmai sértettség beszél önből?

HG: Szó sincs sértettségről, én arról a szükséges felismerésről beszélek, hogy ebben a kis országban túl sokan vagyunk zenekarok, a piac pedig túl kicsi. Eközben a magyar zenei élet valóságos értékteremtő ereje és az általa megszólított réteg sokkal kisebb, mint hisszük. Emellett az értékrendünk reménytelenül konzervatív és egyre távolabb kerül a valóságtól.

MN: Milyen víziója van a klasszikus zene jövőjéről?

HG: A közönség öregszik. Ha a fiatalokat nem tudjuk megszólítani a zene szépségeivel, akkor egyre kevesebben fognak zenét tanulni. Már most olyan színvonalesés van a Zeneakadémián, hogy egy szimfonikus zenekar alig tud felvenni valakit az aktuális kínálatból.
A legjobbak rögtön elmennek külföldre. Nem tudom, húsz év múlva ki fog zenélni kinek. Ezért gondolom, hogy ha az érték befogadási mechanizmusával nem foglalkozunk, és ha a tömegkultúrával csak elutasító, adott esetben ellenséges a viszonyunk, akkor felelőtlenek vagyunk a jövővel szemben.

MN: Ennek ellentmond egy csomó projekt, amit ön bevállal. Énekel az ország, és még sorolhatnám.

HG: Valóban igyekszünk a fentebb vázoltakkal szembemenni. Az Énekel az ország egy több mint 30 éves projekt, idén hatszázan vesznek részt benne, fiatalok is bőven vannak közöttük. Egy háromnapos zenei táborba megyünk, megtanuljuk a Messiást, tavaly előadtuk Kodály Budavári Te Deumját, tavalyelőtt Bartók Cantata profanáját. Nemcsak előadták, értették is a műveket. Ezek az emberek továbbörökítik a zene szeretetét.

MN: Mi a legnagyobb sikerélménye mostanában?

HG: Öt-hat évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy az ön által említett zenekarokból valaki eljöjjön hozzánk kisegíteni egy koncertre. Most egymásnak adják a kilincset, hogy velünk játszhassanak.

MN: A Budafoki Dohnányi Zenekar 1993-ban lett hivatásos együttes. Hogyan érték el, hogy az önkormányzatnak máig fontos a zenekar?

HG: Nem volt ez mindig így. Kemény csatákat vívtunk, minden önkormányzatváltás után megbillent a székünk. 2011-ben már a zenekar felszámolási költségkimutatását is elkészítettem. A zenekar ázsiója hatalmasat ugrott, amikor Sting 2011-ben szimfonikus zenekari kísérettel koncertet adott Magyarországon. Miután az NFZ nem vállalta, bennünket kért fel a külföldi menedzsment, mert akkor már tudták rólunk, hogy otthon vagyunk ebben a műfajban. Tele volt velünk a sajtó. Az önkormányzati képviselők rádöbbentek, hogy Budafoknak a bor mellett a Dohnányi Zenekar a legerősebb cégére. És ezt ma így is gondolják.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.