lemez - Egy Kiss Erzsi Zene: Ugató

  • - kyt -
  • 2010. november 11.

Zene

Vicces borító, vidáman kaotikus kísérő füzet, magára a cédére festve elszántan adják a műsort a brémai muzsikusok - ígéretes kezdet a lemezhallgatáshoz. Jókedvűek a dalok is, stílusukban pedig sokfélék, színesek, változatosak. Persze Kiss Erzsi éneklésének kétségkívül a halandzsanyelv a legfőbb sajátossága.
Vicces borító, vidáman kaotikus kísérõ füzet, magára a cédére festve elszántan adják a mûsort a brémai muzsikusok - ígéretes kezdet a lemezhallgatáshoz. Jókedvûek a dalok is, stílusukban pedig sokfélék, színesek, változatosak.

Persze Kiss Erzsi éneklésének kétségkívül a halandzsanyelv a legfõbb sajátossága. Több helyen is láttam, hogy Kiss Erzsi-nyelvnek mondják, hát jó, ráadásul nagyjából jogos is, noha a jó hangú és fölöttébb rokonszenves énekesnõ nem áll teljesen egyedül az "ámbo ombo petana ingede" és "tuketszö déj" típusú megfogalmazásaival. Nekem így hirtelen a francia Lo' Jo együttes jut eszembe ebben a zsánerben (meg ahogy a dzsesszben improvizálnak), de õk azért nagyobb részt valóságos nyelven énekelnek - Kiss Erzsi ezt csak kivételesen teszi, ezen a lemezen egyetlen, a B‘lgától kölcsönzött számban, nem mondom, furcsa is, már-már idegenszerû a hirtelen és átmeneti fordulat. Semmiképpen sem ez a kedvenc számom, és van még néhány, ami kissé vázlatosnak, késõbb elmélyültebben kibontandónak tûnik. Amúgy teljesen egyetértek ezzel a halandzsaprogrammal: egy béna dalszöveg könnyen tönkrevágja a legjobb zenét is. Az igényes poptól sem várunk gondolatokat, egyszerûen csak élvezni szeretjük, örülünk, ha lüktet és enyhén bódít is. Erre pedig tökéletesen alkalmasak ezek a rejtélyes idegenszerûséggel légiesített dalok.

A lemezkezdõ és címadó számot valóban teleugatja a zenekar, a többi pedig hol egy kicsit világzenés hangzású, reggae-s, balkános, latinos, hol valami fúziós dzsesszbe hajlik a fúvósok aktív jelenléte miatt.

Narrator Records, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.