lemez - Egy Kiss Erzsi Zene: Ugató

  • - kyt -
  • 2010. november 11.

Zene

Vicces borító, vidáman kaotikus kísérő füzet, magára a cédére festve elszántan adják a műsort a brémai muzsikusok - ígéretes kezdet a lemezhallgatáshoz. Jókedvűek a dalok is, stílusukban pedig sokfélék, színesek, változatosak. Persze Kiss Erzsi éneklésének kétségkívül a halandzsanyelv a legfőbb sajátossága.
Vicces borító, vidáman kaotikus kísérõ füzet, magára a cédére festve elszántan adják a mûsort a brémai muzsikusok - ígéretes kezdet a lemezhallgatáshoz. Jókedvûek a dalok is, stílusukban pedig sokfélék, színesek, változatosak.

Persze Kiss Erzsi éneklésének kétségkívül a halandzsanyelv a legfõbb sajátossága. Több helyen is láttam, hogy Kiss Erzsi-nyelvnek mondják, hát jó, ráadásul nagyjából jogos is, noha a jó hangú és fölöttébb rokonszenves énekesnõ nem áll teljesen egyedül az "ámbo ombo petana ingede" és "tuketszö déj" típusú megfogalmazásaival. Nekem így hirtelen a francia Lo' Jo együttes jut eszembe ebben a zsánerben (meg ahogy a dzsesszben improvizálnak), de õk azért nagyobb részt valóságos nyelven énekelnek - Kiss Erzsi ezt csak kivételesen teszi, ezen a lemezen egyetlen, a B‘lgától kölcsönzött számban, nem mondom, furcsa is, már-már idegenszerû a hirtelen és átmeneti fordulat. Semmiképpen sem ez a kedvenc számom, és van még néhány, ami kissé vázlatosnak, késõbb elmélyültebben kibontandónak tûnik. Amúgy teljesen egyetértek ezzel a halandzsaprogrammal: egy béna dalszöveg könnyen tönkrevágja a legjobb zenét is. Az igényes poptól sem várunk gondolatokat, egyszerûen csak élvezni szeretjük, örülünk, ha lüktet és enyhén bódít is. Erre pedig tökéletesen alkalmasak ezek a rejtélyes idegenszerûséggel légiesített dalok.

A lemezkezdõ és címadó számot valóban teleugatja a zenekar, a többi pedig hol egy kicsit világzenés hangzású, reggae-s, balkános, latinos, hol valami fúziós dzsesszbe hajlik a fúvósok aktív jelenléte miatt.

Narrator Records, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.