Film - A vénasszony nyara - Alekszandr Szokurov: Alexandra

  • - turcsányis -
  • 2010. november 11.

Zene

Ballada a nagyanyámról - akár ez is lehetne a címe ennek a filmnek. Tényleg, emlékeznek Grigorij Csuhraj (1921-2001) 1959-es filmjére? Aljosát még a Ballada a katonáról főcíme előtt jól megkergeti néhány német tank a világháborúban (második). Lőnek rá, ágyúzzák, full gázzal majdnem utol is érik már... De iszkol, fut, szalad, menti az irháját gyalogszerrel a szerencsétlen, mígnem szembejön vele egy szinte teljesen váratlan géppuskafészek, így két tankot menten kilő, de a harmadikat csak megfutamítja a hős. Vagy valahogy így, mindenesetre tíz nap jutalomszabadság esik le neki e huszárcsínyért - így ment ez a frontvonalban. Aljosa eztán számos hányattatás és 1 db szerelembe esés (Sura) után hazaér, s hármat üt a ház falára: ipiapacs egy, kettő, három, és mehet is vissza a fegyverek elé. Akkoriban persze az eseményesség még elfogadott dolognak számított.

Ballada a nagyanyámról - akár ez is lehetne a címe ennek a filmnek. Tényleg, emlékeznek Grigorij Csuhraj (1921-2001) 1959-es filmjére? Aljosát még a Ballada a katonáról főcíme előtt jól megkergeti néhány német tank a világháborúban (második). Lőnek rá, ágyúzzák, full gázzal majdnem utol is érik már... De iszkol, fut, szalad, menti az irháját gyalogszerrel a szerencsétlen, mígnem szembejön vele egy szinte teljesen váratlan géppuskafészek, így két tankot menten kilő, de a harmadikat csak megfutamítja a hős. Vagy valahogy így, mindenesetre tíz nap jutalomszabadság esik le neki e huszárcsínyért - így ment ez a frontvonalban. Aljosa eztán számos hányattatás és 1 db szerelembe esés (Sura) után hazaér, s hármat üt a ház falára: ipiapacs egy, kettő, három, és mehet is vissza a fegyverek elé. Akkoriban persze az eseményesség még elfogadott dolognak számított.

Grigorij Csuhraj működése kétségkívül iránymutató volt a huszadik század második felének orosz (szovjet) filmművészetében - mondjuk nekünk A negyvenegyedik jobban bejött, de a Ballada a katonáról nyert Arany Pálmát Cannes-ban. Mindazonáltal egy ideje abban a (tév)hitben éltünk, hogy erről a tripről (velünk együtt) lejöttek vörös testvéreink. Nos, nem. Mi meg nyilván azért gondolunk szamárságokat, mert a pesti mozik ma már egyáltalán nem adnak ruszki filmeket.

Ne mondják nekem, hogy elég a nosztalgiából, mert még csak ezután jön a java, vagy minek is nevezzük ezt a megátalkodott moralizálásra felhúzott lírázást, amit itt Szokurov a maga csendes, lassú beszédű, fátyolos modorában elővezet.

Öreganyám (Alexandra vagy Oroszország nagyanyácska) áll a peronon, két siheder segítene vinni a csomagjait, de bírja ő, aztán két katona karon fogja, s a helyére kíséri: bábuska utazik a páncélvonaton, a katonák közt. Látogatóba megy a kisunokájához.

A harmadik megállóban (Kaukázus, leszállás) tábori körülmények fogadják, s egy katonai sátorban hajtja éji nyugalomra ősz fejét. Ám reggel arra ébred (emlékeznek az idős kolhozparasztról szóló viccre, akinek a keze közt halt meg Lenin? - kár, pedig elég jó), hogy unokája, a huncut Gyenyisz ölelgeti, gyere mama, megmutatom a körletet, még egy harckocsiba is beülnek az iszonyú nyári hőségben. Alexandra jelenléte váratlan enyhülést ad a harcedzett férfiak kemény hétköznapjainak, keresik társaságát a katonák, más lesz kicsit vele a világ. Mindenkinek eszébe jut, hogy valahol, máshol van egy olyan élet is, melyben olykor nagymamák lovagoltatják térdükön az unokákat, ahol illata van a levegőnek, a tűzhelyen piruló pirognak és sok egyéb másnak is, ahol sírnak a lányok és a végtelen mezőkön (vö. sztyeppék) szél jár... Ja, még nem tudjuk, hogy hol, de az elég biztosnak látszik, hogy nem Csecsenföldön.

És így tovább: dokumentarista beállításokban felvett vadromantikus (falvédő) költészet; egyik nap a mama úgy dönt, hogy ő most elmegy a piacra (az nem derül ki, hogy van-e engedélye elhagyni a tábort; kifele menet az őrt álló katonák mindenesetre megkérik, hogy hozzon nekik cigit, habár pénzük nincs). A piacon aztán seperc alatt összebarátkozik kortársaival, a kofákkal (így az sem baj, hogy ő is elfelejtett pénzt hozni magával), akik meg is hívják magukhoz. Ahol aztán megbeszélik az élettörténetüket, s kiderül, hogy mindenki ember, senki sem szereti a magányt, és mindenki fél a haláltól - úgyszólván háborús hovatartozástól teljesen függetlenül. Miután "kiszórakozta magát" a többi nénikével, előkerítenek valami unokát, aki visszakíséri őt a táborba (a srác tud ugyanis egy rövidebb, gyorsabb utat), ahol már égre-földre keresik az elcsatangolt nagymamát.

Itt, amikor túl vagyunk már mindenen, amikor már a hideg ráz a folyékony közhelyektől, melyek szerint minden lövészárokban emberek kucorognak, és az ellenség is szereti a szépet, itt nyílna egy utolsó lehetősége a híres Szokurovnak, hogy a hajánál fogva kiráncigálja filmjét e végzetes ragacsból. Én nem mondom, hogy a táborba érve a nagyinak fel kéne robbantania a testére erősített nagy erejű bombát, de Szokurov azért kieszelhetne már valamit.

Áh, dehogy, minden marad a régi kerékvágásban: Gyenyisz kifésüli a mama ősz tincseit, s befonja gyenge szálú, vékonyka hajzatát.

Másnap reggel jő a hír: búcsúzni kell, halld, a kürt a harcmezőre hív már. Hej! Sírnak a nézők, szél, ne hozz felénk ma jajszót! Zengj harci indulót ma, bátorítót,lengesd, lobogtasd a vörös zászlót (utóbbi, továbbá a megvédendő szabadság manapság sokfelé vitatott). Gyenyisznek mennie kell, első fokú harckészültség van, így a mama is jobban teszi, ha most szépen hazamegy. Pakol, pakol és megy a szüle, már nem is jut ember, aki kikísérje a vonathoz. Sebaj, Alexandra útba ejti a piacot, persze csak azért, hogy megadja a tartozását Malikának (akivel a legjobban öszszebarátkozott, akinél vásárolt); így három néni azért mégis kikíséri őt a vonathoz. Ott Alexandra megígérteti Malikával, hogy majd meglátogatja - anyám, borogassál!

Alekszandr Szokurov Alexandra című filmjének nemcsak az a baja, hogy egy gátlástalan(ul hazug) giccs, de még az is, hogy rettenetesen unalmas és érdektelen.

A Kino Russia Rulez 2 c. fesztiválja november 18-án indul; az Alexandrát 19-én este nyolckor vetítik

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.