Film - A vénasszony nyara - Alekszandr Szokurov: Alexandra

  • - turcsányis -
  • 2010. november 11.

Zene

Ballada a nagyanyámról - akár ez is lehetne a címe ennek a filmnek. Tényleg, emlékeznek Grigorij Csuhraj (1921-2001) 1959-es filmjére? Aljosát még a Ballada a katonáról főcíme előtt jól megkergeti néhány német tank a világháborúban (második). Lőnek rá, ágyúzzák, full gázzal majdnem utol is érik már... De iszkol, fut, szalad, menti az irháját gyalogszerrel a szerencsétlen, mígnem szembejön vele egy szinte teljesen váratlan géppuskafészek, így két tankot menten kilő, de a harmadikat csak megfutamítja a hős. Vagy valahogy így, mindenesetre tíz nap jutalomszabadság esik le neki e huszárcsínyért - így ment ez a frontvonalban. Aljosa eztán számos hányattatás és 1 db szerelembe esés (Sura) után hazaér, s hármat üt a ház falára: ipiapacs egy, kettő, három, és mehet is vissza a fegyverek elé. Akkoriban persze az eseményesség még elfogadott dolognak számított.

Ballada a nagyanyámról - akár ez is lehetne a címe ennek a filmnek. Tényleg, emlékeznek Grigorij Csuhraj (1921-2001) 1959-es filmjére? Aljosát még a Ballada a katonáról főcíme előtt jól megkergeti néhány német tank a világháborúban (második). Lőnek rá, ágyúzzák, full gázzal majdnem utol is érik már... De iszkol, fut, szalad, menti az irháját gyalogszerrel a szerencsétlen, mígnem szembejön vele egy szinte teljesen váratlan géppuskafészek, így két tankot menten kilő, de a harmadikat csak megfutamítja a hős. Vagy valahogy így, mindenesetre tíz nap jutalomszabadság esik le neki e huszárcsínyért - így ment ez a frontvonalban. Aljosa eztán számos hányattatás és 1 db szerelembe esés (Sura) után hazaér, s hármat üt a ház falára: ipiapacs egy, kettő, három, és mehet is vissza a fegyverek elé. Akkoriban persze az eseményesség még elfogadott dolognak számított.

Grigorij Csuhraj működése kétségkívül iránymutató volt a huszadik század második felének orosz (szovjet) filmművészetében - mondjuk nekünk A negyvenegyedik jobban bejött, de a Ballada a katonáról nyert Arany Pálmát Cannes-ban. Mindazonáltal egy ideje abban a (tév)hitben éltünk, hogy erről a tripről (velünk együtt) lejöttek vörös testvéreink. Nos, nem. Mi meg nyilván azért gondolunk szamárságokat, mert a pesti mozik ma már egyáltalán nem adnak ruszki filmeket.

Ne mondják nekem, hogy elég a nosztalgiából, mert még csak ezután jön a java, vagy minek is nevezzük ezt a megátalkodott moralizálásra felhúzott lírázást, amit itt Szokurov a maga csendes, lassú beszédű, fátyolos modorában elővezet.

Öreganyám (Alexandra vagy Oroszország nagyanyácska) áll a peronon, két siheder segítene vinni a csomagjait, de bírja ő, aztán két katona karon fogja, s a helyére kíséri: bábuska utazik a páncélvonaton, a katonák közt. Látogatóba megy a kisunokájához.

A harmadik megállóban (Kaukázus, leszállás) tábori körülmények fogadják, s egy katonai sátorban hajtja éji nyugalomra ősz fejét. Ám reggel arra ébred (emlékeznek az idős kolhozparasztról szóló viccre, akinek a keze közt halt meg Lenin? - kár, pedig elég jó), hogy unokája, a huncut Gyenyisz ölelgeti, gyere mama, megmutatom a körletet, még egy harckocsiba is beülnek az iszonyú nyári hőségben. Alexandra jelenléte váratlan enyhülést ad a harcedzett férfiak kemény hétköznapjainak, keresik társaságát a katonák, más lesz kicsit vele a világ. Mindenkinek eszébe jut, hogy valahol, máshol van egy olyan élet is, melyben olykor nagymamák lovagoltatják térdükön az unokákat, ahol illata van a levegőnek, a tűzhelyen piruló pirognak és sok egyéb másnak is, ahol sírnak a lányok és a végtelen mezőkön (vö. sztyeppék) szél jár... Ja, még nem tudjuk, hogy hol, de az elég biztosnak látszik, hogy nem Csecsenföldön.

És így tovább: dokumentarista beállításokban felvett vadromantikus (falvédő) költészet; egyik nap a mama úgy dönt, hogy ő most elmegy a piacra (az nem derül ki, hogy van-e engedélye elhagyni a tábort; kifele menet az őrt álló katonák mindenesetre megkérik, hogy hozzon nekik cigit, habár pénzük nincs). A piacon aztán seperc alatt összebarátkozik kortársaival, a kofákkal (így az sem baj, hogy ő is elfelejtett pénzt hozni magával), akik meg is hívják magukhoz. Ahol aztán megbeszélik az élettörténetüket, s kiderül, hogy mindenki ember, senki sem szereti a magányt, és mindenki fél a haláltól - úgyszólván háborús hovatartozástól teljesen függetlenül. Miután "kiszórakozta magát" a többi nénikével, előkerítenek valami unokát, aki visszakíséri őt a táborba (a srác tud ugyanis egy rövidebb, gyorsabb utat), ahol már égre-földre keresik az elcsatangolt nagymamát.

Itt, amikor túl vagyunk már mindenen, amikor már a hideg ráz a folyékony közhelyektől, melyek szerint minden lövészárokban emberek kucorognak, és az ellenség is szereti a szépet, itt nyílna egy utolsó lehetősége a híres Szokurovnak, hogy a hajánál fogva kiráncigálja filmjét e végzetes ragacsból. Én nem mondom, hogy a táborba érve a nagyinak fel kéne robbantania a testére erősített nagy erejű bombát, de Szokurov azért kieszelhetne már valamit.

Áh, dehogy, minden marad a régi kerékvágásban: Gyenyisz kifésüli a mama ősz tincseit, s befonja gyenge szálú, vékonyka hajzatát.

Másnap reggel jő a hír: búcsúzni kell, halld, a kürt a harcmezőre hív már. Hej! Sírnak a nézők, szél, ne hozz felénk ma jajszót! Zengj harci indulót ma, bátorítót,lengesd, lobogtasd a vörös zászlót (utóbbi, továbbá a megvédendő szabadság manapság sokfelé vitatott). Gyenyisznek mennie kell, első fokú harckészültség van, így a mama is jobban teszi, ha most szépen hazamegy. Pakol, pakol és megy a szüle, már nem is jut ember, aki kikísérje a vonathoz. Sebaj, Alexandra útba ejti a piacot, persze csak azért, hogy megadja a tartozását Malikának (akivel a legjobban öszszebarátkozott, akinél vásárolt); így három néni azért mégis kikíséri őt a vonathoz. Ott Alexandra megígérteti Malikával, hogy majd meglátogatja - anyám, borogassál!

Alekszandr Szokurov Alexandra című filmjének nemcsak az a baja, hogy egy gátlástalan(ul hazug) giccs, de még az is, hogy rettenetesen unalmas és érdektelen.

A Kino Russia Rulez 2 c. fesztiválja november 18-án indul; az Alexandrát 19-én este nyolckor vetítik

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.