lemez - ELEANOR FRIEDBERGER: LAST SUMMER

  • Nagy V. Gergõ
  • 2011. augusztus 11.

Zene

Széles körű egyetértés mutatkozik abban, hogy a The Fiery Furnaces egyedisége a zenekart alapító két Friedberger testvér szemléletének összeszikrázásából fakad - ám ha a valódi géniuszt kutatják e kétségkívül eredeti banda megkapóan csapongó tételei mögött, úgy azt mégis a dalírási feladatokat nagyobbára teljesítő Matthew-val szokás azonosítani. Ennek fényében pedig különösen örömteli, hogy a jócskán megnyerő külsejű Eleanor feltűnő szerzői talentumot csillogtat meg az első szólóalbumán - amelyről a legkevésbé sem hiányzik a nagyra becsült báty szellemdús jelenléte. A Last Summer legfőbb erényét ugyanis éppen a személyessége és póztalan egyszerűsége jelenti.
Széles körû egyetértés mutatkozik abban, hogy a The Fiery Furnaces egyedisége a zenekart alapító két Friedberger testvér szemléletének összeszikrázásából fakad - ám ha a valódi géniuszt kutatják e kétségkívül eredeti banda megkapóan csapongó tételei mögött, úgy azt mégis a dalírási feladatokat nagyobbára teljesítõ Matthew-val szokás azonosítani. Ennek fényében pedig különösen örömteli, hogy a jócskán megnyerõ külsejû Eleanor feltûnõ szerzõi talentumot csillogtat meg az elsõ szólóalbumán - amelyrõl a legkevésbé sem hiányzik a nagyra becsült báty szellemdús jelenléte.

A Last Summer legfõbb erényét ugyanis éppen a személyessége és póztalan egyszerûsége jelenti. Ismerõs ugyan a hangzás az elõzmények révén, amiképp akadnak a TFF diszkográfiájába prímán beillõ tételek is (mint mondjuk az Inn Of The Seventh Ray) - ámde az amott többnyire tapasztalható feszítõ ötletgazdagság és az olykori elidegenítõ váltások helyett emitt klasszikusan felépített és rokonszenvesen közvetlen popszámok a jellemzõk. A lefegyverzõ bájú Eleanor édes-bús brooklyni sztorikról mesél mosolygós hangján, jobbára zongorán és basszuson billegõ dalaiból vagány, csajos lezserség és szomorkás nosztalgia árad, s az is jól áll neki, mikor a Motown dallamvilágához (I Won't Fall Apart On You Tonight) vagy a hetvenes évek funkjához (Roosevelt Island) fordul ihletért. Régi vágású, mégis friss huzatú lemez a Last Summer; jellegzetesen New York-i, vonzóan könnyed, jófajta nyári darab.

Merge, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.