képregény - Random 2.

  • Baski Sándor
  • 2011. augusztus 11.

Zene

A MaNcs hasábjain már tárgyalt Random virtuális képregénymagazin második számára röpke fél évet kellett várni. Az írók-rajzolók szemszögéből nézve ez nem számít kirívóan hosszú időnek, a kollektíva legtermékenyebb tagjai ugyanis átlagosan 50 oldalt szállítottak le, ami nyugodtan nevezhető kiemelkedő teljesítménynek.
A MaNcs hasábjain már tárgyalt Random virtuális képregénymagazin második számára röpke fél évet kellett várni. Az írók-rajzolók szemszögébõl nézve ez nem számít kirívóan hosszú idõnek, a kollektíva legtermékenyebb tagjai ugyanis átlagosan 50 oldalt szállítottak le, ami nyugodtan nevezhetõ kiemelkedõ teljesítménynek. Az olvasónak viszont nincs könnyû dolga, ha hat hónap után fel akarja venni a folytatásos történetek fonalát, pláne, hogy egyik szerzõnek sem jutott eszébe összefoglalni az elõzõ rész cselekményét.

Ezt az apró kellemetlenséget leszámítva sikerült tartani a színvonalat, sõt bizonyos jelek arra utalnak, hogy a szerzõk megszívleltek valamit a bírálatokból. A magyar vonatkozások markánsabb jelenlétét reklamálók örvendhetnek: a nyitószám legérdektelenebb dolgozatáról (Elsõ naptól az utolsóig) kiderül, hogy katonaszereplõi részben magyarok, ami önmagában ugyan még kevés lenne a katarzishoz, viszont ezzel párhuzamosan sikerült emberibbé is tenni a karaktereket. A cyberpunk-panelekkel operáló történet folytatása mellett Gombalovaséknak (a név egy ikerpárt rejt) még egy új, tetszetõsen kidolgozott képregény elindítására is volt energiájuk (A követ), amelyben szintúgy akadnak pannon motívumok. A Cafe Postnuclear fõhõsérõl, Johnny Walkerrõl közben megtudhatjuk, hogy valójában Kovács János a becsületes neve, és azért keresi fel a nemzetközi seftelõközponttá lett Siófokot, hogy megtalálja Attila vezér urnáját. A Rossz bõrben hasonló hungarikumokkal nem szolgál, viszont a True Blood vagy az Alkonyat mintájára a vámpírtematika mellé beemeli a farkasember-motívumot - továbbra is ez a Random legkönnyedebb, legszórakoztatóbb képregénye. Az ellenpontot az önálló történetként funkcionáló Magna jelenti; az író, Wostry Ferenc célja feltehetõleg az volt, hogy minél véresebb, provokatívabb, blaszfémabb legyen a végeredmény. A Randomba - nomen est omen - ez is belefér.

random-magazin.blog.hu

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.