Lemez - Lassú víz - Bohren & Der Club Of Gore: Dolores

  • - vincze -
  • 2008. december 11.

Zene

Nagyon nagy közhely, hogy vannak olyan zenék, amelyekhez hangulat kell, de ez a Bohren & Der Club Of Gore esetében abszolúte megállja a helyét, hiszen a Ruhr-vidékről - emlékezzünk csak, milyen ordas metálzenekarok jöttek onnan - származó kvartett kíméletlen noir jazz lemezei körülbelül annyira barátságosak a gyanútlan hallgatóval szemben, mint a zeneileg teljesen más csapáson mozgó, attitűdben viszont igencsak hasonló amerikai Neurosis anyagai. Ha a Bohren zenéjét a zenekart nem ismerőknek szeretnénk leírni, keresve sem találhatnánk jobb párhuzamot ennél - tudniillik a Bohren olyan, mintha a Neurosis tagjai nekiállnának dzsesszt játszani -, talán csak a saját definíciójuk jobb, ami így szól: "lassú dzsesszballadák, a Black Sabbath-féle doom és az Autopsy pokoli fúziója". Tökéletes. - vincze -

Nagyon nagy közhely, hogy vannak olyan zenék, amelyekhez hangulat kell, de ez a Bohren & Der Club Of Gore esetében abszolúte megállja a helyét, hiszen a Ruhr-vidékről - emlékezzünk csak, milyen ordas metálzenekarok jöttek onnan - származó kvartett kíméletlen noir jazz lemezei körülbelül annyira barátságosak a gyanútlan hallgatóval szemben, mint a zeneileg teljesen más csapáson mozgó, attitűdben viszont igencsak hasonló amerikai Neurosis anyagai. Ha a Bohren zenéjét a zenekart nem ismerőknek szeretnénk leírni, keresve sem találhatnánk jobb párhuzamot ennél - tudniillik a Bohren olyan, mintha a Neurosis tagjai nekiállnának dzsesszt játszani -, talán csak a saját definíciójuk jobb, ami így szól: "lassú dzsesszballadák, a Black Sabbath-féle doom és az Autopsy pokoli fúziója". Tökéletes.

Innentől kezdve pedig felesleges lenne hosszasan taglalni a Dolores albumot: hiszen aki hozzám hasonlóan, úgy a 2002-es Black Earth lemez környékén megszerette a jellegzetes Bohren-hangzást, vagyis a végtelenségig lassított, szívdobbanásra emlékeztető dobütésre érkező szolid Fender Rhodes szőnyeget és az azt színező, repetitív zongora-, illetve szaxofontémákat, az ugyanúgy fogja szeretni a Dolorest is, mint az elődeit. Mindössze a dalok lettek rövidebbek - a Dolorest megelőző Geisterfaust jócskán tíz, sőt húsz perc fölé kúszó témáival ellentétben itt minden esetben sikerült tíz perc alatt maradniuk -, a hangulat viszont semmit nem változott. Christoph Clöser szaxofonja pontosan annyira szívszorítóan szólal meg a maga visszafogottságával a Still am Tresen elején, mint ahogy a Black Earth-ön vagy a Sunset Missionön szántotta a lélek talaját, és Thorsten Benning is tartja magát a lehető legminimálisabb bpm-számokhoz. Azt mindenki tudja, hogy a Bohren tagjainak komoly hardcore/punk gyökereik vannak, ami nagyrészt meg is magyarázza a zenekar attitűdjét, és mivel idén a Neurosis nem jelentetett meg lemezt, a Dolorest nyugodtan fel lehet fogni az idén is menetrendszerűen be(nem)következő világvége tökéletes aláfestő zenéjének. Arról pedig csak a hozzám hasonlóak ábrándoznak, hogy milyen csodás lemez születhetne egy olyan kooperációból, ahol a Neurosis és a Bohren & Der Club Of Gore zenészeit eresztenék össze.

Ipecac/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.