Lemez - Lassú víz - Bohren & Der Club Of Gore: Dolores

  • - vincze -
  • 2008. december 11.

Zene

Nagyon nagy közhely, hogy vannak olyan zenék, amelyekhez hangulat kell, de ez a Bohren & Der Club Of Gore esetében abszolúte megállja a helyét, hiszen a Ruhr-vidékről - emlékezzünk csak, milyen ordas metálzenekarok jöttek onnan - származó kvartett kíméletlen noir jazz lemezei körülbelül annyira barátságosak a gyanútlan hallgatóval szemben, mint a zeneileg teljesen más csapáson mozgó, attitűdben viszont igencsak hasonló amerikai Neurosis anyagai. Ha a Bohren zenéjét a zenekart nem ismerőknek szeretnénk leírni, keresve sem találhatnánk jobb párhuzamot ennél - tudniillik a Bohren olyan, mintha a Neurosis tagjai nekiállnának dzsesszt játszani -, talán csak a saját definíciójuk jobb, ami így szól: "lassú dzsesszballadák, a Black Sabbath-féle doom és az Autopsy pokoli fúziója". Tökéletes. - vincze -

Nagyon nagy közhely, hogy vannak olyan zenék, amelyekhez hangulat kell, de ez a Bohren & Der Club Of Gore esetében abszolúte megállja a helyét, hiszen a Ruhr-vidékről - emlékezzünk csak, milyen ordas metálzenekarok jöttek onnan - származó kvartett kíméletlen noir jazz lemezei körülbelül annyira barátságosak a gyanútlan hallgatóval szemben, mint a zeneileg teljesen más csapáson mozgó, attitűdben viszont igencsak hasonló amerikai Neurosis anyagai. Ha a Bohren zenéjét a zenekart nem ismerőknek szeretnénk leírni, keresve sem találhatnánk jobb párhuzamot ennél - tudniillik a Bohren olyan, mintha a Neurosis tagjai nekiállnának dzsesszt játszani -, talán csak a saját definíciójuk jobb, ami így szól: "lassú dzsesszballadák, a Black Sabbath-féle doom és az Autopsy pokoli fúziója". Tökéletes.

Innentől kezdve pedig felesleges lenne hosszasan taglalni a Dolores albumot: hiszen aki hozzám hasonlóan, úgy a 2002-es Black Earth lemez környékén megszerette a jellegzetes Bohren-hangzást, vagyis a végtelenségig lassított, szívdobbanásra emlékeztető dobütésre érkező szolid Fender Rhodes szőnyeget és az azt színező, repetitív zongora-, illetve szaxofontémákat, az ugyanúgy fogja szeretni a Dolorest is, mint az elődeit. Mindössze a dalok lettek rövidebbek - a Dolorest megelőző Geisterfaust jócskán tíz, sőt húsz perc fölé kúszó témáival ellentétben itt minden esetben sikerült tíz perc alatt maradniuk -, a hangulat viszont semmit nem változott. Christoph Clöser szaxofonja pontosan annyira szívszorítóan szólal meg a maga visszafogottságával a Still am Tresen elején, mint ahogy a Black Earth-ön vagy a Sunset Missionön szántotta a lélek talaját, és Thorsten Benning is tartja magát a lehető legminimálisabb bpm-számokhoz. Azt mindenki tudja, hogy a Bohren tagjainak komoly hardcore/punk gyökereik vannak, ami nagyrészt meg is magyarázza a zenekar attitűdjét, és mivel idén a Neurosis nem jelentetett meg lemezt, a Dolorest nyugodtan fel lehet fogni az idén is menetrendszerűen be(nem)következő világvége tökéletes aláfestő zenéjének. Arról pedig csak a hozzám hasonlóak ábrándoznak, hogy milyen csodás lemez születhetne egy olyan kooperációból, ahol a Neurosis és a Bohren & Der Club Of Gore zenészeit eresztenék össze.

Ipecac/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.