lemez - Lützenkirchen: Pandora Electronica

  • - minek -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Tobias Lützenkirchen, a német és a nemzetközi electro/house szcéna egyik állócsillaga azok közé tartozik, akik türelmesen kivárták a sorukat, s mindig bíztak abban, hogy a világ egyszer csak beleszalad ama bizonyos késbe. Vagy tíz éve gyártja szerzeményeit kábé két-három tucat álnév alatt (a kínálat a hard trance-től az electro/ tech-house-ig terjed) - nullás évtizedünk közepén azután a közönség és a lemezlovas kollégák váratlanul zabálni kezdték maxijait és karakteres remixeit.
Tobias Lützenkirchen, a német és a nemzetközi electro/house szcéna egyik állócsillaga azok közé tartozik, akik türelmesen kivárták a sorukat, s mindig bíztak abban, hogy a világ egyszer csak beleszalad ama bizonyos késbe. Vagy tíz éve gyártja szerzeményeit kábé két-három tucat álnév alatt (a kínálat a hard trance-tõl az electro/ tech-house-ig terjed) - nullás évtizedünk közepén azután a közönség és a lemezlovas kollégák váratlanul zabálni kezdték maxijait és karakteres remixeit. Elõször jött a mutáns elektroszcéna által is respektált Daily Disco, majd a Knight Moves, végül idén a maga hatásvadász módján is zseniális Paperboy - ez volt az a pont, amikor már a csapból is a mi Tobiasunk szólt, s hõsünk (de legfõképpen a Great Stuff kiadó) joggal vélhette úgy, hogy ideje albumra váltani a hírnevet. Tulajdonképpen dicséretes, hogy a Pandora Electricára végül egyetlen korábbi partibomba se került rá (egész pontosan ott figyelnek a bónusz mp3-cédé több mint kétórás megamixében), ehelyett Tobias inkább egy illusztrált zenei enciklopédia létrehozására törekedett, amelyben a nagyon erõs német elektronikus tánczenei szcéna minden fontosabb dialektusa elõkerül. Bár az ötlet (Lützenkirchen-lecke az eurodance-tõl a minimálig) papíron szórakoztatónak is tûnhet, sajnos az eredmény többnyire legfeljebb átlagos hauzer tánczene - mintha a feszített alkotói munka közben az ihlet kiveszett volna a mesterbõl. Viszont hallható rajta a bûbájos (és német nyelvû!) elektropop klipsláger, a 3 Tage Wach, ami sok mindent feledhetõvé és megbocsáthatóvá tesz - nem lehetett volna még vagy kettõ-három belõle?

Great Stuff/Deep Distribution, 2008

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.