lemez - MARC ALMOND: VARIETÉ

  • - legát -
  • 2010. október 14.

Zene

A "dylanológusok" szerint bálványuk 1966-os motorbalesete után nemcsak biológiai, de szellemi (zenei?) értelemben is újjászületett. Marc Almonddal mindez "kifordítva" történt: 2004 őszén, 47 évesen taknyolt életveszélyesen, nem is ő vezette a motort.
A "dylanológusok" szerint bálványuk 1966-os motorbalesete után nemcsak biológiai, de szellemi (zenei?) értelemben is újjászületett. Marc Almonddal mindez "kifordítva" történt: 2004 õszén, 47 évesen taknyolt életveszélyesen, nem is õ vezette a motort. Ráadásul épp szellemi (zenei?) újjászületése után történt a katasztrófa, amit többéves leállás követett. Almond 2007-ben került újra reflektorfénybe: ötvenedik születésnapját finom, ámde súlytalan feldolgozáslemezzel ünnepelte. Akkor úgy tûnt, beéri avval, hogy exkluzív melegbárok ünnepelt primadonnájaként egy Sinatra- meg egy Perry Como-evergreen között elõadja a Sex Dwarfot, azonban egyéb - például dalszerzõi - ambíciói nincsenek.

Tavaly már sejteni lehetett, hogy Almond elõtt mégsem Honthy Hanna példája lebeg: Orpheus In Exile címmel újabb orosz vonatkozású lemezt adott ki, amit méltán említhetünk a Heart On Snow-val egy lapon, de az idén megjelent Varietén már kizárólag saját dalok szerepelnek.

A Varietét az énekes harmincéves karrierjének "összegzõ" albumaként, "nagy visszatekintésként" emlegetik. Almond szólólemezei - ellentétben a Soft Cell-lel - sohasem számítottak modernnek, inkább a kabarék világa, az 1930-as évek dizõzvircsaftja járta át, fülbemászó, olykor ragacsos nosztalgia. A Varietén immár kendõzetlenül a XX. század elsõ felének mutatványosbódé-világa elevenedik meg zenében és szövegben. Az egyértelmû, hogy Almond mindent beleadott, hogy saját mûvészetének valamiféle "kvintesszenciáját" hozza létre, és mivel a 16 dal között akad egy rakás potenciális sláger is (Bread and Circus, Nijinsky Heart, The Trials of Eyeliner), mondhatnánk, hogy örvendünk a szerencsének. Ám mindezt jócskán beárnyékolja, hogy az énekesre eddig oly jellemzõ önirónia nem tûnik egyértelmûnek, vagyis felmerül annak a gyanúja, hogy ezt a bohócparádét esetleg illene komolyan venni.

Cherry Red Records, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.