lemez - MAX RICHTER: 24 POSTCARDS IN FULL COLOUR

  • - szter -
  • 2008. szeptember 18.

Zene

Eljött a nívótlan csengőhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerző, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengőhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedűre írt miniatűr etűdök meggyőző erővel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

Eljött a nívótlan csengõhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerzõ, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengõhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedûre írt miniatûr etûdök meggyõzõ erõvel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

A német zeneszerzõ karrierjében a Piano Circus formációban eltöltött tíz év, továbbá filmzenei alkotások, a Future Sound of London csapatával, valamint a Roni Size-zal való közös munka jelentik a fontosabb állomásokat. Mostani, negyedik szólóalbumának tekintett lemeze zseniális kísérlet arra, hogyan lehet a mindennapjainkat végigkísérõ zajokhoz mûvészeti alkotások lehetséges kiindulási alapjaiként közelíteni. Mivel az album honlapján minden dallam meghallgatható, még csak erõfeszítésünkbe sem kerül a kíváncsiskodás. A rövidke témák úgy hangzanak, mint a kiragadott legjobb pillanatok egy nagyobb lélegzetvételû mûbõl, vagy mint egy dal bevezetõ taktusai. A jellemzõen egypercnyi hosszúságú zenei gondolatok mindeközben eleget tesznek a csengõhangok formai követelményeinek, vannak köztük agresszív, figyelemfelkeltõ, vagy diszkréten susogó darabok is. Richter 24 Színpompás Képeslap címre keresztelte az albumot, hiszen elképzelése szerint pont olyan izgatottak leszünk egy hívás vagy sms érkezésekor, mint amikor üdvözlõlapot halászunk ki a postaládából - már ha egyáltalán történik velünk még bármi ilyesmi.

FatCat Records, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.