lemez - MAX RICHTER: 24 POSTCARDS IN FULL COLOUR

  • - szter -
  • 2008. szeptember 18.

Zene

Eljött a nívótlan csengőhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerző, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengőhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedűre írt miniatűr etűdök meggyőző erővel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

Eljött a nívótlan csengõhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerzõ, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengõhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedûre írt miniatûr etûdök meggyõzõ erõvel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

A német zeneszerzõ karrierjében a Piano Circus formációban eltöltött tíz év, továbbá filmzenei alkotások, a Future Sound of London csapatával, valamint a Roni Size-zal való közös munka jelentik a fontosabb állomásokat. Mostani, negyedik szólóalbumának tekintett lemeze zseniális kísérlet arra, hogyan lehet a mindennapjainkat végigkísérõ zajokhoz mûvészeti alkotások lehetséges kiindulási alapjaiként közelíteni. Mivel az album honlapján minden dallam meghallgatható, még csak erõfeszítésünkbe sem kerül a kíváncsiskodás. A rövidke témák úgy hangzanak, mint a kiragadott legjobb pillanatok egy nagyobb lélegzetvételû mûbõl, vagy mint egy dal bevezetõ taktusai. A jellemzõen egypercnyi hosszúságú zenei gondolatok mindeközben eleget tesznek a csengõhangok formai követelményeinek, vannak köztük agresszív, figyelemfelkeltõ, vagy diszkréten susogó darabok is. Richter 24 Színpompás Képeslap címre keresztelte az albumot, hiszen elképzelése szerint pont olyan izgatottak leszünk egy hívás vagy sms érkezésekor, mint amikor üdvözlõlapot halászunk ki a postaládából - már ha egyáltalán történik velünk még bármi ilyesmi.

FatCat Records, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”