lemez - MAX RICHTER: 24 POSTCARDS IN FULL COLOUR

  • - szter -
  • 2008. szeptember 18.

Zene

Eljött a nívótlan csengőhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerző, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengőhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedűre írt miniatűr etűdök meggyőző erővel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

Eljött a nívótlan csengõhangokkal való leszámolás pillanata: a német zeneszerzõ, Max Richter klasszikus alapokon nyugvó csengõhangokkal folytat harcot a silány fogyasztói kultúra ellen. Kevés ehhez hasonlóan felesleges produkciót találni, de az elektronikus effektekkel kevert, zongorára és hegedûre írt miniatûr etûdök meggyõzõ erõvel oszlatják el a projekt komolysága felett érzett kételyeinket.

A német zeneszerzõ karrierjében a Piano Circus formációban eltöltött tíz év, továbbá filmzenei alkotások, a Future Sound of London csapatával, valamint a Roni Size-zal való közös munka jelentik a fontosabb állomásokat. Mostani, negyedik szólóalbumának tekintett lemeze zseniális kísérlet arra, hogyan lehet a mindennapjainkat végigkísérõ zajokhoz mûvészeti alkotások lehetséges kiindulási alapjaiként közelíteni. Mivel az album honlapján minden dallam meghallgatható, még csak erõfeszítésünkbe sem kerül a kíváncsiskodás. A rövidke témák úgy hangzanak, mint a kiragadott legjobb pillanatok egy nagyobb lélegzetvételû mûbõl, vagy mint egy dal bevezetõ taktusai. A jellemzõen egypercnyi hosszúságú zenei gondolatok mindeközben eleget tesznek a csengõhangok formai követelményeinek, vannak köztük agresszív, figyelemfelkeltõ, vagy diszkréten susogó darabok is. Richter 24 Színpompás Képeslap címre keresztelte az albumot, hiszen elképzelése szerint pont olyan izgatottak leszünk egy hívás vagy sms érkezésekor, mint amikor üdvözlõlapot halászunk ki a postaládából - már ha egyáltalán történik velünk még bármi ilyesmi.

FatCat Records, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.