lemez - TANKCSAPDA: MINDEN JÓT

  • Kovács Bálint
  • 2009. október 29.

Zene

Vajon miért érzi úgy egyre több zenekar, hogy a kerek évfordulóikon nem elég kiadni egy best of-lemezt, aztán valami gigantikus turnéra indulni, hanem még az adott évben megjelenő albumnak is feltétlenül önreflexívnek kell lennie?

Ebbõl itt sem sül ki semmi jó, csak az olyan felettébb kínos szövegek, mint hogy "Egyre gyorsabban, egyre többet, pont úgy, ahogy régen Johnny is tette", ami után hangulatfestés gyanánt nyugodtan el lehetne ismételni A legjobb méregnek a fej falba verésérõl szóló passzusát is. De könnyû lenne a felesleges nosztalgiára fogni mindent, ami rossz a húszéves Tankcsapda új lemezén; borzalmas dalszöveg nem egy akad e nélkül is ("Nem csak a dressz, amiben hozzám jössz", nyomott hangsúllyal a "rímeken"), és sem a zene, sem az ének nem kárpótol értük.

Annak kár is túl nagy jelentõséget tulajdonítani, hogy a hangzásban nincs meg semmi abból, amit az ember egy ország vezetõ rockzenekarától elvárna, hiszen végül is szódával elmegy így is, kissé tompa zenével, túlzottan elõretolt énekkel és (akárhogy is próbálok rá visszaemlékezni, úgy tûnik) gyakorlatilag basszus nélkül. A fõ probléma, hogy úgy tetszik, a zenekar nem tud mit kezdeni azzal, hogy mindent elért, amit el lehetett, nemcsak sikerben, de hangszeres tudásban is: az "õszinte rockzene" helyett, ami miatt annak idején mindenki két perc alatt beléjük szeretett, a Minden jóton végigvonul a kényszeres kísérletezés. Noha Lukácsnak még mindig megvan a hangja, annyi (oda nem illõ) effekt van rajta, mintha valamiféle hiányosságot kéne palástolni velük, és a zenében is több a határtágítgatás a pop vagy - a lemez mélypontján (Mindentõl távol) - a sramli felé, mint ahány emlékezetes riff vagy dobtéma került a lemezre.

Ha egy ilyen kort megélt együttesnél feltétlenül az önismétlõ és az érdektelen, ámde elõremutató lemezek közül kell választani, a Minden jót a tökéletes érv az elõbbi mellett.

Alexandra Records, 2009

** alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.