Lemez: Húszéveseké a világ (The Melvins/Lustmord: Pigs Of The Roman Empire)

  • Greff András
  • 2004. október 7.

Zene

Szép kor ez a rockszakmában: idén tavasszal immár huszadik születésnapját ünnepelte a Melvins, az egyik leginnovatívabb versenyzõ az amerikai altermezõnyben. És persze az egyik legbefolyásosabb: hatása leginkább a grunge megszületésében dokumentálható, közismert például, hogy Kurt Cobaint, egykori technikusukat ezek a fiúk vezették be a punkzenébe, s Kim Thayil, a Soundgarden gitárosa sem hallgatta el sosem, hogy King Buzzo (gitár/ének) mutatta meg neki elõször, miként hangolja le kellõképpen a gitárját. Ugyan-akkor az is biztosan állítható, hogy a noise-rock vagy pláne a New Orleans-i mocsármetál története sem volna megírható a Melvinek említése nélkül.

Szép kor ez a rockszakmában: idén tavasszal immár huszadik születésnapját ünnepelte a Melvins, az egyik leginnovatívabb versenyző az amerikai altermezőnyben. És persze az egyik legbefolyásosabb: hatása leginkább a grunge megszületésében dokumentálható, közismert például, hogy Kurt Cobaint, egykori technikusukat ezek a fiúk vezették be a punkzenébe, s Kim Thayil, a Soundgarden gitárosa sem hallgatta el sosem, hogy King Buzzo (gitár/ének) mutatta meg neki először, miként hangolja le kellőképpen a gitárját. Ugyan-akkor az is biztosan állítható, hogy a noise-rock vagy pláne a New Orleans-i mocsármetál története sem volna megírható a Melvinek említése nélkül.

Ám a roppant Melvins-életmű (mintegy tizenhat nagy- s egy kisebb valagnyi kislemez) természetesen nem csupán a követők felől tekinthető kimagaslóan érdekesnek, megéri a pénzét önmagában is. Indulásakor a zenekar kompromisszumkerülő attitűdje főképp a punk etikájából eredt, ám zenéjének formálódásában legalább ekkora szerep jutott a nagy hard rock dinoszauruszoknak is, főképp a Kissnek és a Black Sabbathnak. Mindez persze erős áttételekkel, szétcsavart, zaklatott variációkban jelent meg a dalaiban. S hogy ebben az újszerűen torz, sötét rockban micsoda felforgató erő lakozik, azt már a korai lemezei is jól példázták (10 Songs, Ozma), és figyelemre méltó, hogy bár a zenekar a (már a kezdetekkor megtalált) saját hangját az évek során fokoza-tosan befogadhatóbbra csiszolta, mindez alig csökkentette későbbi munkáinak súlyát - jó példa rá a legutóbbi korszakának két kiemelkedő lemeze, az 1999-es The Maggot és a két évvel ezelőtti Hostile Ambient Takeover.

A Melvinsnek ugyanakkor létezik egy elvetemülten kísérletező oldala is. Ezeket a hagyományos dalstruktúrákat elvető, sokszor roppant zajos próbálkozásait olykor a hagyományosabb sorlemezek beltestébe rejti, máskor viszont egész albumot szentel nekik, világra segítve így az olyan emlékezetes műveket, mint mondjuk a Honky vagy a The Bootlicker. Ez az új korong pedig, melyet a korábban a Throbbing Gristle mellett is dolgozó elektronikus mesterember, Brian Williams, azaz Lustmord segítségével hozott tető alá, leginkább ehhez a vonalhoz sorolható - s joggal késztethet bámulatra bennünket, hogy ez a három zenész (meg a vendége) ezúttal is egy rendkívül izgalmas, a saját egyedi világát új megvilágításba helyező lemezt hozott össze.

Azt azonban nem mondhatnám, hogy a végeredménnyel maradéktalanul elégedett volnék. Számomra a Pigs Of The Roman Empire azon tételei működnek igazán, amelyekben a két fél azonos aránynyal jut szerephez, mint például a The Bloated Pope, a Safety Third és társaik. Ahogyan összefonódnak ezekben a minőségi Melvins-zúzások a hűvös effektekkel, ahogyan belepi őket a sűrű és fekete Lustmord-féle atmoszféra, az igazán kedvemre való. Ahol viszont Lustmord inkább magára marad (mondjuk a két zárószámban), ott hangulatosnak szánt, ám nem igazán érdekfeszítő elektronikus maszatolással találkozunk csupán. Igaz, ezek a részek a lemez kisebbik szeletét foglalják csak el - szóval akárhogy is forgatom, a tutira menések korában, hiányosságok ide vagy oda, én azért örömmel menetelek a római birodalom disznajaival.

Greff András

Ipecac, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.