Lemez: Húszéveseké a világ (The Melvins/Lustmord: Pigs Of The Roman Empire)

  • Greff András
  • 2004. október 7.

Zene

Szép kor ez a rockszakmában: idén tavasszal immár huszadik születésnapját ünnepelte a Melvins, az egyik leginnovatívabb versenyzõ az amerikai altermezõnyben. És persze az egyik legbefolyásosabb: hatása leginkább a grunge megszületésében dokumentálható, közismert például, hogy Kurt Cobaint, egykori technikusukat ezek a fiúk vezették be a punkzenébe, s Kim Thayil, a Soundgarden gitárosa sem hallgatta el sosem, hogy King Buzzo (gitár/ének) mutatta meg neki elõször, miként hangolja le kellõképpen a gitárját. Ugyan-akkor az is biztosan állítható, hogy a noise-rock vagy pláne a New Orleans-i mocsármetál története sem volna megírható a Melvinek említése nélkül.

Szép kor ez a rockszakmában: idén tavasszal immár huszadik születésnapját ünnepelte a Melvins, az egyik leginnovatívabb versenyző az amerikai altermezőnyben. És persze az egyik legbefolyásosabb: hatása leginkább a grunge megszületésében dokumentálható, közismert például, hogy Kurt Cobaint, egykori technikusukat ezek a fiúk vezették be a punkzenébe, s Kim Thayil, a Soundgarden gitárosa sem hallgatta el sosem, hogy King Buzzo (gitár/ének) mutatta meg neki először, miként hangolja le kellőképpen a gitárját. Ugyan-akkor az is biztosan állítható, hogy a noise-rock vagy pláne a New Orleans-i mocsármetál története sem volna megírható a Melvinek említése nélkül.

Ám a roppant Melvins-életmű (mintegy tizenhat nagy- s egy kisebb valagnyi kislemez) természetesen nem csupán a követők felől tekinthető kimagaslóan érdekesnek, megéri a pénzét önmagában is. Indulásakor a zenekar kompromisszumkerülő attitűdje főképp a punk etikájából eredt, ám zenéjének formálódásában legalább ekkora szerep jutott a nagy hard rock dinoszauruszoknak is, főképp a Kissnek és a Black Sabbathnak. Mindez persze erős áttételekkel, szétcsavart, zaklatott variációkban jelent meg a dalaiban. S hogy ebben az újszerűen torz, sötét rockban micsoda felforgató erő lakozik, azt már a korai lemezei is jól példázták (10 Songs, Ozma), és figyelemre méltó, hogy bár a zenekar a (már a kezdetekkor megtalált) saját hangját az évek során fokoza-tosan befogadhatóbbra csiszolta, mindez alig csökkentette későbbi munkáinak súlyát - jó példa rá a legutóbbi korszakának két kiemelkedő lemeze, az 1999-es The Maggot és a két évvel ezelőtti Hostile Ambient Takeover.

A Melvinsnek ugyanakkor létezik egy elvetemülten kísérletező oldala is. Ezeket a hagyományos dalstruktúrákat elvető, sokszor roppant zajos próbálkozásait olykor a hagyományosabb sorlemezek beltestébe rejti, máskor viszont egész albumot szentel nekik, világra segítve így az olyan emlékezetes műveket, mint mondjuk a Honky vagy a The Bootlicker. Ez az új korong pedig, melyet a korábban a Throbbing Gristle mellett is dolgozó elektronikus mesterember, Brian Williams, azaz Lustmord segítségével hozott tető alá, leginkább ehhez a vonalhoz sorolható - s joggal késztethet bámulatra bennünket, hogy ez a három zenész (meg a vendége) ezúttal is egy rendkívül izgalmas, a saját egyedi világát új megvilágításba helyező lemezt hozott össze.

Azt azonban nem mondhatnám, hogy a végeredménnyel maradéktalanul elégedett volnék. Számomra a Pigs Of The Roman Empire azon tételei működnek igazán, amelyekben a két fél azonos aránynyal jut szerephez, mint például a The Bloated Pope, a Safety Third és társaik. Ahogyan összefonódnak ezekben a minőségi Melvins-zúzások a hűvös effektekkel, ahogyan belepi őket a sűrű és fekete Lustmord-féle atmoszféra, az igazán kedvemre való. Ahol viszont Lustmord inkább magára marad (mondjuk a két zárószámban), ott hangulatosnak szánt, ám nem igazán érdekfeszítő elektronikus maszatolással találkozunk csupán. Igaz, ezek a részek a lemez kisebbik szeletét foglalják csak el - szóval akárhogy is forgatom, a tutira menések korában, hiányosságok ide vagy oda, én azért örömmel menetelek a római birodalom disznajaival.

Greff András

Ipecac, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.