Lemez: Padló után feltámadás (Prodigy: Always Outnumbered Never Outgunned)

  • 2004. szeptember 9.

Zene

Az elektronikus tánczene kevés számú valódi (a lakosság körében is jól ismert) legendáinak egyike a Prodigy. A kilencvenes évek elsõ felében kiadott lemezeik (a valójában kislemezgyûjtemény The Prodigy Experience és a már tényleg albumszerû Music For The Jilted Generation) tették ismetté nevüket és számos, e mûfajban kissé szokatlan módon slágerré avanzsált szerzeményüket - a Charlytól az Out Of Space-en át a Voodoo People-ig és a Poisonig. A lassan hét évvel ezelõtt publikált utolsó sorlemezük (The Fat Of The Land) valósággal szupersztár-státusba emelte a Prodigyt, akik azután annak rendje, módja szerint eltûntek, és egy különös hangulatú mixlemezt leszámítva nem is került ki semmi a kezeik közül.

Az elektronikus tánczene kevés számú valódi (a lakosság körében is jól ismert) legendáinak egyike a Prodigy. A kilencvenes évek elsõ felében kiadott lemezeik (a valójában kislemezgyûjtemény The Prodigy Experience és a már tényleg albumszerû Music For The Jilted Generation) tették ismetté nevüket és számos, e mûfajban kissé szokatlan módon slágerré avanzsált szerzeményüket - a Charlytól az Out Of Space-en át a Voodoo People-ig és a Poisonig. A lassan hét évvel ezelõtt publikált utolsó sorlemezük (The Fat Of The Land) valósággal szupersztár-státusba emelte a Prodigyt, akik azután annak rendje, módja szerint eltûntek, és egy különös hangulatú mixlemezt leszámítva nem is került ki semmi a kezeik közül. Végül Liam Howlett, a mindenkori zenefelelõs unta meg a csöndet, részben kényszerbõl megszabadult alkotótársaitól(?) - a táncos Leroy megsérült, s ha már a nagy csapat úgy sem bírt összeállni, legott kirúgta a két vokalistát, Maxim Realityt és a rendre színes hajával tüntetõ Keith Flintet. Helyükre új alkotótársak (mindnekelõtt vokalisták és gitárosok) kerültek, tán csak Kool Keith hiphop-legenda maradt a régi vendégek közül, jött viszont Juliette Lewis, a legendás mozicsillag. Már az új lemez elsõ száma, a Spitfire is nyilvánvalóvá teszi, mi is lesz az új Prodigy hangzás veleje: kemény gitárok, hozzá söprõ elektronikus ütemek és dühös vokálok (itt spec. Lewis mûvésznõé). Ehhez képest a Girls és a Memphis Bells diszkrét elektro-beütésû darabok, perfekt nõi vokállal kísérve (e szerepben ezúttal a The Magnificent Ping Pong Bitches és Princess Superstar tündököltek a maguk rejtélyes mivoltában). A Get Up Get Off vagy az Action Radar éppolyan tökéletes elektropunk himnuszok, mint amilyen jó kis mutáns rap-harcore elegy a Kool Keith vokáljával megtámogatott Wake Up Call.

A Hot Ride (megint csak J. Lewis énekével) leginkább a korai Beatles által is elõadott Moneyt idézi, egyébiránt meg tökéletes bugi - ha valamire egyáltalán, akkor erre biztosan pörögni fognak a népek. Akadnak itt gyönyörûen felépített, tisztán instrumentális számok, mint az iráni zenei alapokra építkezõ Medusa's Pasth, s ehhez hasonlóan orientális zenei témából táplálkozik a Phoenix címû, helyenként szitárfunkba hajló keserves is. A The Way It Is hamisítatlan és szokatlanul kellemes funky lüktetése utána a Gallagher testvérek (igen, Oasis) segedelmével összedobott és Liam G. által felénekelt Shoot Down zárja a lemezt, amely Howlett némely, már megszokott manírját leszámítva kifejezetten szórakoztató, lendületes friss darabként mutatkozik a hallgató elõtt. A Keith gyerek meg, köztünk szólva, a kutyának sem hiányzik.

- minek -

XL Recordings/CLS, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.