Lemez: Padló után feltámadás (Prodigy: Always Outnumbered Never Outgunned)

  • 2004. szeptember 9.

Zene

Az elektronikus tánczene kevés számú valódi (a lakosság körében is jól ismert) legendáinak egyike a Prodigy. A kilencvenes évek elsõ felében kiadott lemezeik (a valójában kislemezgyûjtemény The Prodigy Experience és a már tényleg albumszerû Music For The Jilted Generation) tették ismetté nevüket és számos, e mûfajban kissé szokatlan módon slágerré avanzsált szerzeményüket - a Charlytól az Out Of Space-en át a Voodoo People-ig és a Poisonig. A lassan hét évvel ezelõtt publikált utolsó sorlemezük (The Fat Of The Land) valósággal szupersztár-státusba emelte a Prodigyt, akik azután annak rendje, módja szerint eltûntek, és egy különös hangulatú mixlemezt leszámítva nem is került ki semmi a kezeik közül.

Az elektronikus tánczene kevés számú valódi (a lakosság körében is jól ismert) legendáinak egyike a Prodigy. A kilencvenes évek elsõ felében kiadott lemezeik (a valójában kislemezgyûjtemény The Prodigy Experience és a már tényleg albumszerû Music For The Jilted Generation) tették ismetté nevüket és számos, e mûfajban kissé szokatlan módon slágerré avanzsált szerzeményüket - a Charlytól az Out Of Space-en át a Voodoo People-ig és a Poisonig. A lassan hét évvel ezelõtt publikált utolsó sorlemezük (The Fat Of The Land) valósággal szupersztár-státusba emelte a Prodigyt, akik azután annak rendje, módja szerint eltûntek, és egy különös hangulatú mixlemezt leszámítva nem is került ki semmi a kezeik közül. Végül Liam Howlett, a mindenkori zenefelelõs unta meg a csöndet, részben kényszerbõl megszabadult alkotótársaitól(?) - a táncos Leroy megsérült, s ha már a nagy csapat úgy sem bírt összeállni, legott kirúgta a két vokalistát, Maxim Realityt és a rendre színes hajával tüntetõ Keith Flintet. Helyükre új alkotótársak (mindnekelõtt vokalisták és gitárosok) kerültek, tán csak Kool Keith hiphop-legenda maradt a régi vendégek közül, jött viszont Juliette Lewis, a legendás mozicsillag. Már az új lemez elsõ száma, a Spitfire is nyilvánvalóvá teszi, mi is lesz az új Prodigy hangzás veleje: kemény gitárok, hozzá söprõ elektronikus ütemek és dühös vokálok (itt spec. Lewis mûvésznõé). Ehhez képest a Girls és a Memphis Bells diszkrét elektro-beütésû darabok, perfekt nõi vokállal kísérve (e szerepben ezúttal a The Magnificent Ping Pong Bitches és Princess Superstar tündököltek a maguk rejtélyes mivoltában). A Get Up Get Off vagy az Action Radar éppolyan tökéletes elektropunk himnuszok, mint amilyen jó kis mutáns rap-harcore elegy a Kool Keith vokáljával megtámogatott Wake Up Call.

A Hot Ride (megint csak J. Lewis énekével) leginkább a korai Beatles által is elõadott Moneyt idézi, egyébiránt meg tökéletes bugi - ha valamire egyáltalán, akkor erre biztosan pörögni fognak a népek. Akadnak itt gyönyörûen felépített, tisztán instrumentális számok, mint az iráni zenei alapokra építkezõ Medusa's Pasth, s ehhez hasonlóan orientális zenei témából táplálkozik a Phoenix címû, helyenként szitárfunkba hajló keserves is. A The Way It Is hamisítatlan és szokatlanul kellemes funky lüktetése utána a Gallagher testvérek (igen, Oasis) segedelmével összedobott és Liam G. által felénekelt Shoot Down zárja a lemezt, amely Howlett némely, már megszokott manírját leszámítva kifejezetten szórakoztató, lendületes friss darabként mutatkozik a hallgató elõtt. A Keith gyerek meg, köztünk szólva, a kutyának sem hiányzik.

- minek -

XL Recordings/CLS, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."