Lemez: Vallejo árnyéka (Echoes - Pink Floyd)

  • - legát -
  • 2001. november 29.

Zene

Közhelyben járunk. "Az album megpróbál átfogó képet adni a zenekar több évtizedes pályafutásáról", "a lehetetlenre vállalkozik, de mégis", "az életmű keresztmetszete", és így tovább. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, az elegáns csomagolású, majd´ két és fél órás dupla CD "vállalható karácsonyi ajándék", ráadásul - eltérően a megszokott válogatáslemezektől - a szerkesztettség látszatát kelti. Elsősorban mégis arra alkalmas, hogy elgondolkodjunk egy "érinthetetlennek" tartott rockegyüttes pályafutásán.
Közhelyben járunk. "Az album megpróbál átfogó képet adni a zenekar több évtizedes pályafutásáról", "a lehetetlenre vállalkozik, de mégis", "az életmű keresztmetszete", és így tovább. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, az elegáns csomagolású, majd´ két és fél órás dupla CD "vállalható karácsonyi ajándék", ráadásul - eltérően a megszokott válogatáslemezektől - a szerkesztettség látszatát kelti. Elsősorban mégis arra alkalmas, hogy elgondolkodjunk egy "érinthetetlennek" tartott rockegyüttes pályafutásán.Küldjenek pokolba a rajongók, de talán még számukra is a Pink Floyd elsősorban technikai és legfeljebb azután - ha egyáltalán - zenei élmény. Egy Pink Floyd-lemez hallgatása közben ugyanis nem az az elsődleges, hogy mi, hanem az, hogyan szól. És innentől kezdve valóban nem lehetnek kétségeink: leszakad a fejünk a hangszínek tobzódásában, pancsolunk trükkökben, effektekben, visszhangokban, és közben boldogok vagyunk, hogy sztereó készülékkel rendelkezünk. Mindennél többet elárul, hogy a zenekar 1973-as The Dark Side Of The Moon című lemeze még a nyolcvanas évek közepén is az eladási listákon szerepelt, leginkább azért, mert ezt tartották a legjobb hifiberendezés-tesztelőnek.

Csakhogy a hangmérnöki teljesítmény még nem zene, pláne nem művészet, és ezzel meg is érkeztünk a könnyűzene történetének legnagyobb szereptévesztéséhez, a progresszív rockhoz, amelynek a Pink Floyd emblematikus zenekarává vált. Ennek a jellegzetesen "hatvannyolcas" műfajnak a képviselői, megrészegülve a váratlan sikertől, valóban elhitték, hogy amit csinálnak, az új "komolyzene", nagybetűs művészet, pedig csak a rock and rollnak volt valami egészen elképesztő, torzult leágazása. Ez persze csak később derült ki, ráadásul a Pink Floyd hetvenes években megjelent lemezei - ellentétben a kutyaütőkkel (Emerson, Lake & Palmer, Yes, Eloy stb.) - ma is a hallgatható darabok közé tartoznak, még ha bizonyos fenntartásokkal is. Ami viszont a csontig lerágott The Wall (1979) után következett, az visszamenőleg is kompromittálta a teljes "életművet". Roger Waters (basszusgitár, ének, "szellemi vezér") 1981-es távozása után mind az ő szólólemezei, mind a többiek (David Gilmour - gitár, Rick Wright - billentyűs hangszerek, Nick Mason - dob) nyolcvanas-kilencvenes évekbeli Pink Floyd-próbálkozásai maximum a "legszánalmasabb hatásvadászat" kategóriában indulhattak eséllyel. (A dolognak egyébként most sincs vége, jövőre jön az új Waters-lemez!)

Úgy tűnik, a Pink Floyd olyan ma a zenében, mint az elsősorban sci-fi-rajongók és természetgyógyászok által "nagy művésznek" tartott fantasyfestő, Boris Vallejo a képzőművészetben: tömény giccs. Mégsem lehetünk ennyire igazságtalanok, a zenekar ugyanis nagyon sok felejthetetlen dalt, tulajdonképpen "sláger"-t (Money, Another Brick In The Wall, Hey You, Comfortably Numb, Wish You Were Here stb.) is hagyott maga után. Ha pedig az együttes indulását, első éveit tekintjük, amikor még egy álomszép rock and roll-angyal, Syd Barrett kezében volt a gitár, őszintén elszomorodhatunk, hogy a Pink Floyd története így alakult. Az egészet ugyanis Barrett találta ki, és 1966-67-ben megalkotott dalai a rock történetének megkerülhetetlen darabjai. Noha ő is a rhythm and blues felől érkezett, csöppet sem izgatta a tradíció vagy az éppen menő pályatársak. A Pink Floyd első lemeze, az 1967-ben megjelent The Piper At The Gates Of Dawn olyan stílusteremtő alapmű, amelyhez képest az annyit emlegetett és ugyanabban az évben megjelent Beatles-album, a Sgt.Pepper´s Lonely Hearts Club Band csak elavult operett. Barrettből mégsem lett bálvány, túl korán kivonta magát a forgalomból. 1968-ra már teljesen leépült a drogoktól, viszont nem halt meg, hogy aztán Jimi Hendrixhez és másokhoz hasonló áldozatként lehessen felmutatni - egész egyszerűen elhülyült. 1971 óta él családi gondozásban, állítólag érméket rakosgat, és tradicionális dzsesszt hallgat. Sohasem került az őt megillető helyre.

Az Echoes e tekintetben talán némi pótlékot jelenthet. Barrett öt dalát (Astronomy Domine, See Emily Play, Bike, Jugband Blues, Arnold Layne) hallgathatjuk meg, ami a meglehetősen széles merítéshez képest tisztességes mennyiség. Talán mondani sem kell, hogy az album túlnyomó részében a már említett "slágerek" szerepelnek, a nyolcvanas-kilencvenes évek "művei" viszont alig-alig. A lemezre került két hosszabb szerzemény, az Echoes és az éppen Barrettnek ajánlott Shine On You Crazy Diamond pedig ma is vállalható munka. De ami a legfontosabb, az a felfuvalkodottság és álartisztikum, ami oly szánalmassá tette a Pink Floydot az elmúlt húsz évben, titokban marad.

Az elején azt írtam, a lemez a szerkesztettség látszatát kelti. Lehet, hogy szó sincs erről, csak egyszerűen fölpakoltak huszonhat számot tetszőleges sorrendben két lemezre. Végeredményben mindegy. Jól tették.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.