Lemez: Határeset (Lila Downs: Border)

  • 2001. november 29.

Zene

Hálátlan sors a world musicé, hiszen míg természete a hagyományhoz köti, nap mint nap újdonságokkal kell előrukkolnia, különben könnyen a néprajzi múzeumban végezheti. Bár az is lehet, így van ez jól. Lila Downst hallgatva mindenképpen.
Hálátlan sors a world musicé, hiszen míg természete a hagyományhoz köti, nap mint nap újdonságokkal kell előrukkolnia, különben könnyen a néprajzi múzeumban végezheti. Bár az is lehet, így van ez jól. Lila Downst hallgatva mindenképpen.És ez nem minden. Lila Downs életének és művészetének azonossága nem kevésbé izgalmas a tradíció és a modernség összefonódásánál. Története a megszületésénél mintegy tíz évvel korábban kezdődött. A hatvanas évek kezdetén mixtec indián édesanyja megszökött az urától, nem bírta tovább annak durvaságait, alkoholizmusát. Tizenkilenc éves volt, mikor is pénz nélkül, mezítláb megérkezett Mexikóvárosba, ahol egy kocsmában kapott munkát: az asztalokon énekelve szórakoztathatta a nagyérdeműt. Ott látta, ott hallotta meg egy minnesotai biológus professzor, aki tüstént beleszeretett. Allen Downs éppen házas volt ugyan, de rövidesen elvált, és ő is Mexikóba költözött. Egybekeltek, és Oaxacában nemsokára megszületett a kislányuk, Lila. 1968-at írtunk akkor.

Lila Amerika és Mexikó között ingázva cseperedett fel, így Los Angelesben kezdte és Oaxacában fejezte be a középiskoláit. Hogy ő most valójában amerikainak vagy mexikói indiánnak számít-e, azt maga sem tudta kezdetben, ám hogy éppolyan ferde szemmel néznek rá indián kinézete, mint "gringó" apja miatt, azt egyaránt megélhette mindkét országban. Tizenhat éves volt, amikor édesapja váratlanul meghalt szívrohamban, ezután több időt töltött édesanyjával és annak kulturális örökségével, "odahaza".

Antropológiai és zenei tanulmányai azonban újra Észak-Amerikába szólították, de ott annyira elmélyült az identitászavara, hogy megszakítva tanulmányait, inkább a Grateful Dead zenekart követő hippikkel osztotta meg az életét. Két év terápia kellett, hogy "talpra álljon", majd visszatért az egyetemre, és végzett is 1991-ben.

Dolgozni viszont újra Oaxacában kezdett, az édesanyja autóalkatrész-üzletében. Ekkor történt, hogy arra kérte egy indián, fordítson le egy halotti bizonyítványt. A fiáról szólt: nem sikerült átszöknie a mexikói-amerikai határon. Ez a "határeset" késztette Lilát az első dala megírására, és egy folkzenekar élén ezután kezdett énekelni a helyi bárokban.

1993-ban így látta, így hallotta meg egy New Jersey-i szaxofonos, és tüstént beleszeretett. Lila és Paul Cohen azóta együtt él, együtt dolgozik; 1997-ben La Sandunga, 2000-ben Tree of Life címmel készítettek lemezt.

Lila az idei Bordert is azoknak a kivándorlóknak ajánlotta, akik az ígéret földjére kívánkozva a halálukat lelték a határon. Továbbá lemészárolt indián falvakról, kizsákmányolt munkásnőkről emlékeznek meg a dalok, egy már-már provokatív és osztályharcos elkötelezettségű albummá rendeződve.

´si indián mítoszok, kortárs mexikói költők és a hobó folk-ikon Woody Guthrie sorai vendégeskednek a szövegei között, ám ezek a világlátásukban könnyen körülhatárolható és többnyire kitűnő számok annál változatosabbak nyelvileg (spanyol, angol, mixtec és zapotec indián) és stilárisan. A mexikói cumbia és ranchera mellett a dzsessz, a blues, a rock, a hip-hop és a latin pop eszköztára is felvonul, de ez az eklekticizmus egyáltalán nem tűnik erőltetettnek, és egyáltalán nem oldja az otthontalanság markáns ízét.

Pontosabban úgy fest: éppen az átjárókban, ha úgy tetszik, a határokon tájékozódik Lila a legotthonosabban. És meg kell mondanom, egy ilyen album után már képtelenség nem tartani vele.

Marton László Távolodó

Narada/Virgin, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.