Lemez

Les Forjerons

  • - csk -
  • 2020. június 14.

Zene

 

A zenetörténeti korszakok közül talán a barokk a leghatalmasabb kincsesbánya, részben azért, mert akkor még az úgynevezett kismesterek is képesek voltak kiváló darabokat írni, a zene megalkotásában ugyanis a mesterségbeli tudás sokkal nagyobb szerepet játszott, mint a későbbi korszakokban. A klasszikában ugyan érvényes maradt ez az alapelv, a romantikával azonban a kismester már többnyire a jelentéktelen vagy rossz zeneszerző szinonimájává vált.

 

A francia barokk egyik kiváló kismestere volt a párizsi születésű Jean-Jacques-Baptiste Anet (1676–1755), aki fiatalon négy éven át Arcangelo Corellinél tanult Rómában, mestere nagy megelégedésére, majd Franciaországba visszatelepülve otthon is meghonosította az olasz hegedűiskola stílusát. Jeles hangszerjátékosként és zeneszerzőként élte életét, három szonátasorozatot hagyva az utókorra. A Leclair előtti korszak legjelentősebb francia hegedűseként tartják számon.

A most megjelent lemez az első és a harmadik szonátakötet anyagából válogat. Nyolc mű szólal meg, többségük nem négy, hanem öt-hat tételes, és a tételek közt a szvitekből ismert tételtípusokat is találunk: allemande, sarabande, gigue.

Kiváló előadásokat hallunk. Az elegáns, könnyed, csevegő hangú tételek természetes közvetlenséggel bontakoznak ki a Sigiswald Kuijken-tanítvány Illés Szabolcs hegedűjén. A művész, aki sokáig a La Petite Bande tagja volt, magától értődő eleganciával, beszédesen és virtuózan muzsikál, két társa, Gáborjáni Kinga (barokkcselló) és Edőcs Fanni (csembaló) nemkülönben. Élvezetes új historikus lemez, amely szélesíti a műfaj kedvelőinek látókörét.

Hungaroton, 2020

Figyelmébe ajánljuk