Lemez

Sorbonne Sexual: Amíg álmodik

Zene

Három évvel a 2017-es Kifutás után jelent meg a zenekar harmadik nagylemeze, amely az eddigi legletisztultabb anyaguk. Ebben vélhetően nagy szerepe van az Óriás-frontember Egyedi Péternek, aki hangmérnökként és producerként is kivette a részét a munkálatokból, sőt, az egyik számnak ő a társszerzője is. Elmondása szerint bő egy év alatt rengeteget alakultak a dalok a keze alatt, de a végeredményt sokkal inkább magáénak érezte az összes tag, és a lemezen valóban érződik az egységes koncepció.

Karádi Gergő szövegei kifejezetten mélyek és elgondolkodtatóak, egyébként ez fogott meg a Sorbonne-ban már először is, amikor a Pál Utcai Fiúk előzenekaraként futottam bele a fellépésükbe. Élőben ritkán ragadnak meg a dalszövegek, de itt önkéntelenül is arra gondoltam: végre valami újszerű és egyáltalán nem közhelyes! Nem az a tipikus bulizene – bár a számok többsége pörgős –, szóval ugrálni is lehet rá, de úgy üt igazán, ha közben a mondanivalóra is figyelünk. Akkor nagyon rá lehet hangolódni.

A 30Y hatását nehezen tagadhatnák le. Egyrészt Karádi hangja néhol megtévesztésig hasonlít Beck Zoliéra – van egy duettjük is –, másrészt a Simán elhiszem című számban a „Városemberek vagyunk már csupán” sorral direkt rá is játszanak, utalva az egyik régebbi 30Y-lemezre. Még sincs kellemetlen „koppintásérzés”, egyértelmű a zenekar önálló karaktere, amely idővel tovább finomodhat.

Szerzői kiadás, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.