Lemez

Lisa Hannigan: At Swim

  • - greff -
  • 2016. október 1.

Zene

Folkénekesek manapság nemigen kerülnek a popsztárság közelébe, de ameddig el lehet, addig a határig Lisa Hannigan vitán felül ellopakodott az utóbbi időben. Előbb Damien Rice partnereként, majd szólóban is képes volt milliókhoz szólni, még ha ez utóbbiban számottevő szerep jutott széllelbélelt videóinak, valamint annak a ténynek is, hogy első két lemezén itt-ott hajlandó volt diszkrét áldozatokat hozni a befogadhatóság oltárán. Ám ennek most vége: az At Swim az elejétől a végéig hűvös, kopár, búvalbélelt folk, amely vékony fekete ceruzával rajzolja elénk a magány, a búcsú, a feneketlen óceán és a bőr alá süppedő ködök vázlatait. Ebből a közegből ereszkedik aztán Hannigan a maga lefegyverző technikájával – dallamainak kiszámíthatatlan pontokon elvégzett hajlításaival és halálos vibratójával – a fájdalmas, ám örökké eleven ősi rétegek felé, ennek az utazásnak pedig azonnal tapadó, játékos refrének és harsány gesztusok nélkül sincsenek érdektelen szakaszai. Hannigan szinte minden ponton tökéletesen spontánnak hangzik, miközben még ír akcentusát is nyilvánvalóan belekomponálja a hangzó egészbe. A mellette a The Nationalből ismerhető Aaron Dessner vezetésével serénykedő zenekar derekas teljesítményt nyújt ugyan, de a főszereplőnő elementáris muzikalitását sehol sem képesek beérni, így az At Swim végeredményben „csupán” ragyogó folklemez marad megkerülhetetlen remekmű helyett.

Pias, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.