Lemez

M83: DSVII

  • - minek -
  • 2019. november 3.

Zene

12 évvel ezelőtt jelent meg a francia hangvarázsló, Anthony Gonzales egyszemélyes zenekaraként működő M83 első olyan lemeze, a Digital Shades Vol. 1, amelyet szerzője a nyolcvanas évek videójáték-zenéinek szentelt. Az addig főleg gitárcentrikus, shoe­gaze/álompop hangzásáról híres Gonzalez e negyedik albumán próbálta ki új, sokkal inkább az ambient zenei elektronika által inspirált, részben későbbi, sikeres albumain is hasznosuló elgondolásait.
A most elkészült folytatást a szerző-előadó szerint naiv és megindító, ugyanakkor egyszerű, habár tökéletlen korai videójátékok zenéin kívül a sc-fi és fantasy filmek sound­trackjei, illetve Brian Eno vagy John Carpenter albumai inspirálták. Egy látszólag szigorú zenei felütés nyomán hamarosan az alkalmazott, leg­inkább rajzfilmzenék izgalmas tájai felé kanyarodunk, de mindez csupán csalétek, hiszen olyan simogató, szürke ködbe vesző ambient szerzeményt is hallhatunk itt, mint például a Colonies.
A továbbiakban is üdítően váltakoznak a nagyzenekar helyett szintetizátorral és maximum gitárral megoldott, nagy ívű, mégis minimalista hangszerelési bravúrok (néha pánsíp hangszínnel súlyosbítva), az egy szál zongorára írt darabok, meg az olyan, szinte drone-ba hajló szerzemények, mint a Mirage. Aki az emberi hangot hiányolná az albumról, annak be kell érnie némi hümmögő vokállal, aki viszont szereti a Husák-korszak csehszlovák tévés mesejátékainak analóg szintire írt zenéit, az többször is elégedetten fog csettinteni.

Naïve/Mute, 2019

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.