Lemez

M83: DSVII

  • - minek -
  • 2019. november 3.

Zene

12 évvel ezelőtt jelent meg a francia hangvarázsló, Anthony Gonzales egyszemélyes zenekaraként működő M83 első olyan lemeze, a Digital Shades Vol. 1, amelyet szerzője a nyolcvanas évek videójáték-zenéinek szentelt. Az addig főleg gitárcentrikus, shoe­gaze/álompop hangzásáról híres Gonzalez e negyedik albumán próbálta ki új, sokkal inkább az ambient zenei elektronika által inspirált, részben későbbi, sikeres albumain is hasznosuló elgondolásait.
A most elkészült folytatást a szerző-előadó szerint naiv és megindító, ugyanakkor egyszerű, habár tökéletlen korai videójátékok zenéin kívül a sc-fi és fantasy filmek sound­trackjei, illetve Brian Eno vagy John Carpenter albumai inspirálták. Egy látszólag szigorú zenei felütés nyomán hamarosan az alkalmazott, leg­inkább rajzfilmzenék izgalmas tájai felé kanyarodunk, de mindez csupán csalétek, hiszen olyan simogató, szürke ködbe vesző ambient szerzeményt is hallhatunk itt, mint például a Colonies.
A továbbiakban is üdítően váltakoznak a nagyzenekar helyett szintetizátorral és maximum gitárral megoldott, nagy ívű, mégis minimalista hangszerelési bravúrok (néha pánsíp hangszínnel súlyosbítva), az egy szál zongorára írt darabok, meg az olyan, szinte drone-ba hajló szerzemények, mint a Mirage. Aki az emberi hangot hiányolná az albumról, annak be kell érnie némi hümmögő vokállal, aki viszont szereti a Husák-korszak csehszlovák tévés mesejátékainak analóg szintire írt zenéit, az többször is elégedetten fog csettinteni.

Naïve/Mute, 2019

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.