Interjú

„Az állandósult válságok korában élünk”

Chris Eckman énekes, gitáros, kiadóvezető

  • Soós Tamás
  • 2019. november 3.

Zene

Sokáig a kultikus seattle-i altcountry-zenekart, a The Walk­abouts­ot vezette, mostanában pedig a világ legmenőbb világzenei kiadója, a Glitterbeat élén áll, továbbá zenél a Dirtmusicban, amely október elsején az Úzgin Űver társaságában lép fel a Müpában.

Magyar Narancs: A Dirtmusicot legtöbben a Tamikresttel és mali zenészekkel felvett sivatagi blueslemezeiről ismerik, tavaly viszont a török pszichedelikus színtér vezéralakjával, Murat Ertellel dolgoztatok. Miért vele?

Chris Eckman: A Dirtmusic zenéje mindig az együttműködésekre épült, a legjobb közös zenélések pedig a véletlen találkozásokból születnek. Ilyen volt, amikor a timbuktui Festival au Deserten találkoztunk a Tamikresttel, melynek tagjai a szomszédos sátorban jammeltek. Átmentünk hozzájuk, és két-három napig szinte megszakítás nélkül játszottunk, később pedig egy lemezt is felvettünk, a BKO-t, amely nagy siker lett.

És ilyen volt az is, amikor a Glitterbeatnél retrospektív válogatást akartunk a török pszichedelikus zenekar, a Baba Zula zenéjéből, mert a lemezeik egy része nem érhető el Törökországon kívül. Ezért meglátogattuk Muratot a stúdiójában, amelyet egy autószerelő műhelyből alakított át olyan inspiráló, kreatív térré, hogy azt mondtuk, csináljunk itt egy lemezt is.

MN: Isztambulban a menekültválság tetőzésekor vettétek fel a Bu Bir Ruyát, amelyet Budapesten is előadtok. Politikus lemeznek szántátok?

CE: Eredetileg instrumentális lemeznek szántuk, de Murat azt szerette volna, hogy meséljünk történeteket a dalokkal, a téma pedig adta magát: az utcán tömegével lézengtek körülöttünk a szíriai menekültek. Azt próbáltuk megragadni, milyen az egyre abszurdabbá váló világban élni, ahol olyan elvont fogalmak és szinte kafkai dilemmák határozzák meg emberek életét, mint az, hogy mi számít országhatárnak, miért mehet át rajta valaki, más meg miért nem.

Persze tudjuk a racionális választ, de azzal nem törődünk, hogy mennyire emberségesek ezek a szabályok. Afrikában hamar megtanultam, hogy gazdag embernek számítasz pusztán azért, mert odautaztál, miközben a helyiek, ha nem az elit­hez tartoznak, nem kapnak útlevelet Európába. Úgy vélem, hogy erről beszélni kell, mert az állandósult válságok korában élünk, és nem engedhetjük meg magunknak, hogy távolságot tartsunk az egész világot érintő problémáktól.

false

 

Fotó: Wikipédia

MN: Hogyan látod a világzene jövőjét ebben a bezárkózó világban, ahol a politikusok szeretnék elérni, hogy a távoli kultúrák gyanússá váljanak az emberek szemében?

CE: A politikusok manapság a színtiszta kultúra ideáját akarják lenyomni az emberek torkán, de az puszta fikció. Minden kultúra hibrid, mivel a kívülről érkező hatások alakítják. Vegyük például Szlovéniát! Ez az ország nem létezett 1991 előtt. A szlovénok azt mondják, különálló etnikai csoportot alkotnak, de ha két-három évszázadra visszamenőleg felgöngyölítenénk az emberek családfáját, azt látnánk, hogy rendkívül sok helyről származnak. Ha leszámolnánk a szeplőtelen kultúra mítoszával, az mindenkinek jót tenne, mert nyitottabbá válnánk a világra. Aki más országból származó zenét hallgat, hamar rájöhet, hogy az emberek egyrészt nagyon hasonlóak, ugyanakkor rengeteg különleges, helyhez kötődő alkotás létezik. A jobboldali narratíva csak a különlegességüket hangsúlyozza, a hasonlóságokat nem.

MN: 2012 óta vezeted a Glitterbeatet. Mitől váltatok rövid idő alatt az egyik legfontosabb világzenei kiadóvá?

CE: Igazából soha nem hívtuk világzenének, amit ki­adunk, mivel egyes zenészek szerint ez egy ártalmas, imperialista kategória. Én idáig nem merészkednék, de az biztos, hogy míg eredetileg a világzene szükségszerű és életképes címke volt, mire mi 2012-ben beléptünk a piacra, régimódinak tűnt. A világ olyan szorosan össze van kapcsolódva, hogy azt mondani, hogy Európa vagy Amerika a zene központja, és bizonyos zenék az ún. másiktól származnak, erősen problematikus. Az „ők” és a „mi” hamis distinkciójának vége. Ázsia, Afrika, Amerika és Európa között régóta folyamatos a kölcsönhatás: Dél-Afrikában például már a hatvanas években izgalmas jazzszíntér létezett.

MN: Marketingszempontból megengedhetitek magatoknak, hogy eldobjátok ezt a címkét?

CE: Egyetlen reklámanyagunkban sem használtuk, és ötször elnyertük a WOMEX legjobb kiadónak járó díját, szóval úgy gondolom, igen. Amit például Park Jiha játszik, az legalább annyira a Terry Riley vagy Philip Glass nevével fémjelzett klasszikus minimalizmuson alapszik, mint a tradicionális koreai zenén. Ha a lemezének csak a világzenei oldalát emelnénk ki, egyszerűen nem tükrözné a valóságot.

MN: De ez nem magyarázza a kiadótok sikerét.

CE: A sikert a zenészeknek köszönhetjük. Nem kérdés, hogy a Glitterbeatet a Tamikrest indította el az útján, amely hasonló sikertörténetet vitt véghez a tuareg zenében, mint a Tinariwen, csak sokkal gyorsabban, mert ők már kinyitották az emberek fülét erre a stílusra. Társammal, Peter Weberrel nem volt túlságosan bonyolult az üzletpolitikánk: az volt az alapelvünk, hogy olyan zenéket keressünk, amelyeket izgalmasnak és egyedinek találunk, és hogy mások is így lesznek vele.

Az egyetlen kritérium az volt, hogy adnának-e 20 eurót egy vinyllemezért, mert ha igen, akkor kiadjuk. Szakítani akartunk azzal a bevett kiadói gondolkodással, hogy olyan zenekarokat kell keresni, akik úgy szólnak, mint a befutottak, mert azzal úgysem lehet tévedni. Arra törekedtünk, hogy új hangokat fedezzünk fel. Ez minket is inspirált, és megsokszorozta a lelkesedésünket, így többet tudtunk dolgozni. És végül bebizonyította, hogy ha igazán különleges egy zene, akkor eladható. Minden országban eladunk egy keveset a lemezeinkből, és ez elég ahhoz, hogy működjön a kiadó.

MN: Jó ideje Ljubljanában élsz szlovén feleségeddel. Zenészként nem jelent hátrányt a kelet-európai lakcím?

CE: Nekem már volt nemzetközi karrierem, mire ideköltöztem, ezért a szlovén lakcím nem akadályozott semmiben. Szeretem Ljubljanát, mert viszonylag kis város, ahol nem veszi el sok időmet az utazás, de sok teret ad a kreativitás kibontakoztatására. Viszont ha valaki innen akar nemzetközi karriert építeni, annak borzasztó nehéz dolga van. Talán az elektronikus zenében könnyebb a helyzet, mert az anonimabb műfaj, és nem kapcsolódik annyira a helyi kultúrához. Ha kitalálsz egy jó művésznevet, ugyanazt a house zenét csinálhatod egy budapesti pincében, mint Amszterdamban.

Másképp viszont csak akkor van esélyed, ha tényleg különleges zenét játszol, amin az is érződik, honnan jöttél, úgyhogy például egy „bukaresti Red Hot Chili Peppersnek” nem jósolnék nagy jövőt. A Glitterbeatnél van szlovén zenekarunk, a Širom, tagjaik elmondása szerint képzeletbeli folkzenét játszanak, de egyebek mellett a spirituális jazz és a klasszikus minimalizmus is hatott rájuk. Ők senkire sem hasonlítanak, ezért is választhatta a The Guardian a hónap lemezévé az új albumukat.

MN: A magyar zenekarokat követed?

CE: Sajnos kevés időm van rá. Szeretem az Úzgin Űvert és a Meszecsinkát is, akikkel a Müpában adtam elő egy dalt pár éve. A cigány énekesnőt, Lakatos Mónikát a Budapest Ritmón láttam, a férje, Rostás Mihály kísérte. Varázslatos volt.

MN: Idén lenne 35 éves az altcountry-zenekarod, a The Walk­abouts. Reménykedhetünk egy-két reunion buliban?

CE: Nem valószínű, hogy újra összeállunk. Máig barátok vagyunk, de elértük, amit akartunk, és nem érdekel senkit, hogy lefussuk ugyanazokat a köröket.

MN: Nem hiányoznak a Walk­abouts-dalok?

CE: Szólóban előveszem őket néha, ami persze nem ugyanaz, de nem szoktam arra kelni, hogy bárcsak a The Light Will Stay Ont játszanám este. Csináltam eleget. Ne érts félre, sokra tartom, amit a Walkaboutsszal elértünk: pont ezért hagytuk abba 2012-ben. Az utolsó lemezünk, a Travels in the Dustland kifejezetten erősre sikerült, az utolsó turnénk telt házzal ment, így szépen tudtuk lezárni a történetet. Előtte 5-6 évig nem csináltunk semmit, úgyhogy már ezt az utolsó kört is nagy meló volt összehozni, és úgy éreztük, legközelebb már nem menne. Én akkoriban kezdtem el a Glitterbeatet, ami rengeteg időmet elvitte. Jó volt a csúcson, és nem a lejtőn befejezni.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.