Lemez

Anne-Sophie Mutter, John Williams: Across the Stars

  • - csk -
  • 2019. november 3.

Zene

Néhány hónapja szó esett ebben a rovatban a Bécsi Filharmonikusok hárfása, Anneleen Lenaerts lemezéről, amelyen a belga muzsikus Nino Rota műveit játszotta. A felvételeken megszólalt ugyan néhány filmzenerészlet koncertátiratban, de a hangsúly az alkalmazott zene alkotójának saját jogú, önálló előadásra szánt műveire esett. Most kezünkben egy másik CD, amelyen minden idők legsikeresebb filmzeneszerzője, az ötszörös Oscar-díjas, idén nyolcvanhét éves John Williams (Csillagok háborúja, Superman, Harmadik típusú találkozások, E.T., Schindler listája, Harry Potter) muzsikája hallható. Kizárólag filmzenerészletek, melyeket a komponista a német virtuóz, Herbert von Karajan egykori gyermekfelfedezettje, Anne-Sophie Mutter kérésére írt át hegedűre és zenekarra.

Amilyen kellemes hallgatnivaló volt a Rota-lemez, olyan balfogás ez a CD. Valószínűleg azért, mert Rota zeneszerző volt, aki filmzenét írt, Williams pedig rendkívül virtuóz, eklektikus filmzene-komponista, aki illusztratív zenéit vállalta átlényegíteni önállóan is helytálló alkotásokká. A kísérlet egyfelől pompásan sikerült, hiszen Williamst most sem hagyja cserben magasrendű szakmai tudása: remekül hangszerel, kitűnően bánik a színekkel, hangzásarányokkal, hatással. Másfelől teljes a kudarc, mert ezek a kiváló filmzenék az alkalmazott művészet iskolapéldái, és ha látvány, ábrázolni kívánt szituáció nélkül kell érvényesülniük, nem állják meg a helyüket, giccsközelbe sodródnak. Ezen Anne-Sophie Mutter briliáns és kifejező hegedűjátéka sem segít.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.