Lemez

Anne-Sophie Mutter, John Williams: Across the Stars

  • - csk -
  • 2019. november 3.

Zene

Néhány hónapja szó esett ebben a rovatban a Bécsi Filharmonikusok hárfása, Anneleen Lenaerts lemezéről, amelyen a belga muzsikus Nino Rota műveit játszotta. A felvételeken megszólalt ugyan néhány filmzenerészlet koncertátiratban, de a hangsúly az alkalmazott zene alkotójának saját jogú, önálló előadásra szánt műveire esett. Most kezünkben egy másik CD, amelyen minden idők legsikeresebb filmzeneszerzője, az ötszörös Oscar-díjas, idén nyolcvanhét éves John Williams (Csillagok háborúja, Superman, Harmadik típusú találkozások, E.T., Schindler listája, Harry Potter) muzsikája hallható. Kizárólag filmzenerészletek, melyeket a komponista a német virtuóz, Herbert von Karajan egykori gyermekfelfedezettje, Anne-Sophie Mutter kérésére írt át hegedűre és zenekarra.

Amilyen kellemes hallgatnivaló volt a Rota-lemez, olyan balfogás ez a CD. Valószínűleg azért, mert Rota zeneszerző volt, aki filmzenét írt, Williams pedig rendkívül virtuóz, eklektikus filmzene-komponista, aki illusztratív zenéit vállalta átlényegíteni önállóan is helytálló alkotásokká. A kísérlet egyfelől pompásan sikerült, hiszen Williamst most sem hagyja cserben magasrendű szakmai tudása: remekül hangszerel, kitűnően bánik a színekkel, hangzásarányokkal, hatással. Másfelől teljes a kudarc, mert ezek a kiváló filmzenék az alkalmazott művészet iskolapéldái, és ha látvány, ábrázolni kívánt szituáció nélkül kell érvényesülniük, nem állják meg a helyüket, giccsközelbe sodródnak. Ezen Anne-Sophie Mutter briliáns és kifejező hegedűjátéka sem segít.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.