Lemez

Anne-Sophie Mutter, John Williams: Across the Stars

  • - csk -
  • 2019. november 3.

Zene

Néhány hónapja szó esett ebben a rovatban a Bécsi Filharmonikusok hárfása, Anneleen Lenaerts lemezéről, amelyen a belga muzsikus Nino Rota műveit játszotta. A felvételeken megszólalt ugyan néhány filmzenerészlet koncertátiratban, de a hangsúly az alkalmazott zene alkotójának saját jogú, önálló előadásra szánt műveire esett. Most kezünkben egy másik CD, amelyen minden idők legsikeresebb filmzeneszerzője, az ötszörös Oscar-díjas, idén nyolcvanhét éves John Williams (Csillagok háborúja, Superman, Harmadik típusú találkozások, E.T., Schindler listája, Harry Potter) muzsikája hallható. Kizárólag filmzenerészletek, melyeket a komponista a német virtuóz, Herbert von Karajan egykori gyermekfelfedezettje, Anne-Sophie Mutter kérésére írt át hegedűre és zenekarra.

Amilyen kellemes hallgatnivaló volt a Rota-lemez, olyan balfogás ez a CD. Valószínűleg azért, mert Rota zeneszerző volt, aki filmzenét írt, Williams pedig rendkívül virtuóz, eklektikus filmzene-komponista, aki illusztratív zenéit vállalta átlényegíteni önállóan is helytálló alkotásokká. A kísérlet egyfelől pompásan sikerült, hiszen Williamst most sem hagyja cserben magasrendű szakmai tudása: remekül hangszerel, kitűnően bánik a színekkel, hangzásarányokkal, hatással. Másfelől teljes a kudarc, mert ezek a kiváló filmzenék az alkalmazott művészet iskolapéldái, és ha látvány, ábrázolni kívánt szituáció nélkül kell érvényesülniük, nem állják meg a helyüket, giccsközelbe sodródnak. Ezen Anne-Sophie Mutter briliáns és kifejező hegedűjátéka sem segít.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.