koncert

Mein Wien – Jonas Kaufmann

Zene

Operett és Wienerlied: ehhez a két műfajhoz hagyományosan és jobbára megalapozottan a kedélyesség alapérzülete is odaérthető, furcsa módon mégis épp ebből volt némi deficit Jonas Kaufmann bécsi tematikájú koncertjén. No meg, mi tagadás, a koncert első felében a nézőtéri lelkesedés is mérsékeltebb volt, főleg ahhoz képest, hogy mégiscsak a jelenkor első számú tenorja énekelt nekünk valódi és posztumusz Johann Strauss-operettekből a becsületesen igyekvő, bár helyenként mackós teljesítményt nyújtó Pražská komorní filharmonie (Prágai Kamarafilharmonikusok) kíséretében. E részben a jóval kevésbé neves, ám remek formában és stílusosan éneklő turnépartner, a szoprán Rachel Willis-Sørensen határozottan átütőbbnek bizonyult az este sztárjánál. A Mister X belépőjével induló második részben azután Kaufmann szerencsésen feljebb srófolta a maga teljesítményét és a közönség hangulatát egyaránt: érezhetően túljátszott, alighanem Hans Moser-i ihletésű (ál-)bécsiessége meg valós vagy talán mórikált memóriazavara is csak fokozta a derűt, amit a hazai koncerttermekben amúgy vajmi ritkán szerephez jutó Robert Stolz-kompozíciók is meglepően jól szolgáltak. Kaufmann görcsössége érezhetően feloldódott az este végére, a közönség pedig zajosan ünnepelte hősét: éppen csak az a kollektív vágy töltötte be a koncerttermet, hogy legközelebb a korábbi fellépések Mahler- és Wolf-dalai meg a mostani operettszámok és Wienerliedek után végre már operát énekeljen nekünk a nagy tenor!

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.