koncert

Mein Wien – Jonas Kaufmann

Zene

Operett és Wienerlied: ehhez a két műfajhoz hagyományosan és jobbára megalapozottan a kedélyesség alapérzülete is odaérthető, furcsa módon mégis épp ebből volt némi deficit Jonas Kaufmann bécsi tematikájú koncertjén. No meg, mi tagadás, a koncert első felében a nézőtéri lelkesedés is mérsékeltebb volt, főleg ahhoz képest, hogy mégiscsak a jelenkor első számú tenorja énekelt nekünk valódi és posztumusz Johann Strauss-operettekből a becsületesen igyekvő, bár helyenként mackós teljesítményt nyújtó Pražská komorní filharmonie (Prágai Kamarafilharmonikusok) kíséretében. E részben a jóval kevésbé neves, ám remek formában és stílusosan éneklő turnépartner, a szoprán Rachel Willis-Sørensen határozottan átütőbbnek bizonyult az este sztárjánál. A Mister X belépőjével induló második részben azután Kaufmann szerencsésen feljebb srófolta a maga teljesítményét és a közönség hangulatát egyaránt: érezhetően túljátszott, alighanem Hans Moser-i ihletésű (ál-)bécsiessége meg valós vagy talán mórikált memóriazavara is csak fokozta a derűt, amit a hazai koncerttermekben amúgy vajmi ritkán szerephez jutó Robert Stolz-kompozíciók is meglepően jól szolgáltak. Kaufmann görcsössége érezhetően feloldódott az este végére, a közönség pedig zajosan ünnepelte hősét: éppen csak az a kollektív vágy töltötte be a koncerttermet, hogy legközelebb a korábbi fellépések Mahler- és Wolf-dalai meg a mostani operettszámok és Wienerliedek után végre már operát énekeljen nekünk a nagy tenor!

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.