Lemez

Szellemjárta, otthonos

Melvins Lite: Freak Puke

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. augusztus 2.

Zene

A Melvins az elmúlt évtizedek egyik legemblematikusabb ún. kultzenekara - jó felütés, és nagyjából igaz is, ám King Buzzo (ének, gitár, frizura), Dale Crover (dob, Nirvana) és mindenkori segítőtársaik pozíciója a rocktörténetben azért ennél jóval speciálisabb. Ugyanis a Melvins egyrészt nem dobta be a törülközőt néhány év érdektelenség után, ahogy az egy tisztességes kultzenekarhoz illik, hogy aztán csendben kivárja, míg igazságot szolgáltat a történelem, hanem épp ellenkezőleg, végigdolgozta az elmúlt három évtizedet. Nemkülönben szokatlan még, hogy a Melvinsnek nincs igazán olyan kanonizált, programadó, műfaj- ill. színtérteremtő mesterműve, amely aztán viszonyítási alapként szolgálhatna; sebaj, többek között erre is találták ki az életmű-Oscart, amit majd Dave Grohl, Phil Anselmo és Maynard James Keenan nyilván közösen fog átnyújtani Buzzóéknak. Ám hiába a valóban tiszteletet parancsoló, kompromisszummentes életmű, azért a Melvins a köztudatban mégis inkább afféle mozgalmas rocktörténeti csomópontként marad meg, ahol a Sabbath-inspirálta hard rock és a Flipper vagy a My War-korszakos Black Flag komótos tempójú, dühös és heavy punkrockja találkozik, hogy aztán elágazzon a grunge, illetve a New Orleans-i mocsármetál felé és tovább.


 

Pedig a veterán zenekar az elmúlt évtizedben is tudott újat mutatni, kísérletezett például elektronikával, utóbb meg két dobossal, idén pedig talán minden korábbinál melegebb, otthonosabb, tradicionálisabb hangzású lemezzel jelentkezett. Szellemjárta vokálok, dzsesszes nagybőgő(!)futamok, bluesalapú rockriffek, valamint az ezeket rendre megszakító-körülfolyó, nyugtalanító hatású, kortárs zenét, esetleg folkot idéző betétek; kb. mintha Tim Buckley találkozna a Led Zeppelinnel a Müpában. Szokatlanul kulturált és továbbra is igazán ambiciózus a Melvins: a rockzenének olyan lábjegyzete, ami gyakran érdekesebb, mint maga a főszöveg.

Ipecac/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.