mi a kotta?

Mesterdalárok a színen

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/26. hétre

„Az oly annyira nem testi örömök felől, mint amiket a muzsika ád, nem szabad szólani. Hol az a szó, mely azt fesse?” – írta Kazinczy Ferenc egyik feljegyzésében egy Mozart-koncert után, megemlítve, hogy az ünnepelt zeneszerző egyszerre vezényelt és játszott – „az orkesztert igazgatá, fortepianóját vervén”. De bajban lennénk, ha muzsikusként egy nyelvújítás előtti kollégával akarnánk megértetni magunkat. Hiszen a térség kulturális elmaradottságát jelzi, hogy maga a zene szó is a nyelvújítással jött létre, ekkor keletkeztek a hangszer, a nyitány, a fuvola és a harsona szavak, de megannyi olyan kifejezés is, amelyek azóta a foltos nyakorjánnal együtt ki is koptak: nem hívjuk az operát zengeménynek, az énekversenyt dalárversenynek, a fagottot búgósípnak.

Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus hangversenye azonban egy olyan korba repít vissza, amikor Kazinczyék törekvései még a jövő muzsikáját jelentették. Bach és Händel korában a magyar és a bécsi főúri rezidenciákon is szólt a zene, a hangversenyek egyik zeneszerzője, Gregor Joseph Werner például a melki apátság és Bécs után az Esterházy-uradalom zenésze volt, legtöbb műve egyelőre Csipkerózsika-álmát alussza az OSZK-ban. Francesco Bartolomeo Conti ugyancsak a császárvárosban működött, Johann Joseph Fux nélkül pedig nem lenne Haydn és Mozart. Az együtteseket Vashegyi György vezényli (Vác, Nagyboldogasszony-székesegyház, június 27., fél nyolc).

A váci Régi Zenei Napokon mindennap felcsendül néhány a több száz éves zenei kincsek közül, de a Capricornus Consort Basel hangversenye kiemelkedik a kínálatból. Az együttes zenekari átiratban játszik Bach-orgonaműveket, a muzsikusokat egy Svájcban élő magyar, Barczi Péter vezeti (Vác, Barátok temploma, június 29., fél nyolc).

A héten az idei Wagner-napok két produkcióját, a Mesterdalnokokat szombaton, a Tannhäusert vasárnap hallhatjuk újra (Müpa, június 28. és 29., négy óra). De hagyományosan, Fischer Ádám vezényletével felcsendülnek a legszebb Wagner-dallamok is: A bolygó hollandi nyitányától egészen Liebestodig hallhatjuk az életmű keresztmetszetét. Négy énekes vezet végig az életművön: Daniela Köhler, Láng Dorottya, Nyári Zoltán és Kiss Tivadar (Müpa, június 30., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.