visszhang: lemez

Bartók: A kékszakállú herceg vára / Rinat Shaham, Bretz Gábor

Visszhang

A Kékszakállú, Bartók egyetlen operája, a női-férfi kapcsolatok nyugtalanító parabolája.

A herceg alakját éppúgy tarthatjuk a nőgyűlölet, a hideg kegyetlenség metaforájának, ahogy (talán) Juditból is lehet kotnyeleskedő Pandóra, s míg a több ezer éves monda megannyi változatát megtaláljuk a folklórban, a modern interpretációk újféle megközelítésért kiáltanak.

Ezen a vadonatúj felvételen az izraeli mezzoszoprán, Rinat Shaham énekli Juditot, Bretz Gábor pedig a Kékszakállút. Mindketten lenyűgöző vokális teljesítményt nyújtanak. Mintha a Kékszakállú megtörtebb lenne, mint máskor, utolsó szalmaszálként kapaszkodik Judit szerelmébe, Judit pedig rendületlen kíváncsisággal halad előre a palotában. Amikor az ötödik ajtó feltárul, a hatalmas zenekari robaj előtt Judit halk hangon énekel.

A Holland Rádió Filharmonikus Zenekarát a görög és orosz felmenőkkel dicsekvő amerikai karmester, Karina Canellakis vezényli: megnyerő invencióra bukkanunk az interpretációban, az együttes pedig elsőrangú színvonalon muzsikál. A kísérőfüzetben maga a karmester fedi fel értelmezését: Judit talán nem egy új feleség, hanem kérlelhetetlen halálangyal, az öt ajtó mögött pedig a Kékszakállú elzárt, fájdalmas emlékei bújnak meg. Igazolásul a szerző fiát, Bartók Pétert idézi: „Ha arra a színpadra gondolunk, aminek függönye kívül a szemhéjunk, akkor azon belül felismerhetünk egy Kékszakállút, akinek várát – életét – minden szakaszon: ifjú, felnőtt korban, élete alkonyán és éjszakáján gazdagították »feleségei«.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.