visszhang: lemez

Bartók: A kékszakállú herceg vára / Rinat Shaham, Bretz Gábor

Visszhang

A Kékszakállú, Bartók egyetlen operája, a női-férfi kapcsolatok nyugtalanító parabolája.

A herceg alakját éppúgy tarthatjuk a nőgyűlölet, a hideg kegyetlenség metaforájának, ahogy (talán) Juditból is lehet kotnyeleskedő Pandóra, s míg a több ezer éves monda megannyi változatát megtaláljuk a folklórban, a modern interpretációk újféle megközelítésért kiáltanak.

Ezen a vadonatúj felvételen az izraeli mezzoszoprán, Rinat Shaham énekli Juditot, Bretz Gábor pedig a Kékszakállút. Mindketten lenyűgöző vokális teljesítményt nyújtanak. Mintha a Kékszakállú megtörtebb lenne, mint máskor, utolsó szalmaszálként kapaszkodik Judit szerelmébe, Judit pedig rendületlen kíváncsisággal halad előre a palotában. Amikor az ötödik ajtó feltárul, a hatalmas zenekari robaj előtt Judit halk hangon énekel.

A Holland Rádió Filharmonikus Zenekarát a görög és orosz felmenőkkel dicsekvő amerikai karmester, Karina Canellakis vezényli: megnyerő invencióra bukkanunk az interpretációban, az együttes pedig elsőrangú színvonalon muzsikál. A kísérőfüzetben maga a karmester fedi fel értelmezését: Judit talán nem egy új feleség, hanem kérlelhetetlen halálangyal, az öt ajtó mögött pedig a Kékszakállú elzárt, fájdalmas emlékei bújnak meg. Igazolásul a szerző fiát, Bartók Pétert idézi: „Ha arra a színpadra gondolunk, aminek függönye kívül a szemhéjunk, akkor azon belül felismerhetünk egy Kékszakállút, akinek várát – életét – minden szakaszon: ifjú, felnőtt korban, élete alkonyán és éjszakáján gazdagították »feleségei«.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.