visszhang: lemez

Bartók: A kékszakállú herceg vára / Rinat Shaham, Bretz Gábor

Visszhang

A Kékszakállú, Bartók egyetlen operája, a női-férfi kapcsolatok nyugtalanító parabolája.

A herceg alakját éppúgy tarthatjuk a nőgyűlölet, a hideg kegyetlenség metaforájának, ahogy (talán) Juditból is lehet kotnyeleskedő Pandóra, s míg a több ezer éves monda megannyi változatát megtaláljuk a folklórban, a modern interpretációk újféle megközelítésért kiáltanak.

Ezen a vadonatúj felvételen az izraeli mezzoszoprán, Rinat Shaham énekli Juditot, Bretz Gábor pedig a Kékszakállút. Mindketten lenyűgöző vokális teljesítményt nyújtanak. Mintha a Kékszakállú megtörtebb lenne, mint máskor, utolsó szalmaszálként kapaszkodik Judit szerelmébe, Judit pedig rendületlen kíváncsisággal halad előre a palotában. Amikor az ötödik ajtó feltárul, a hatalmas zenekari robaj előtt Judit halk hangon énekel.

A Holland Rádió Filharmonikus Zenekarát a görög és orosz felmenőkkel dicsekvő amerikai karmester, Karina Canellakis vezényli: megnyerő invencióra bukkanunk az interpretációban, az együttes pedig elsőrangú színvonalon muzsikál. A kísérőfüzetben maga a karmester fedi fel értelmezését: Judit talán nem egy új feleség, hanem kérlelhetetlen halálangyal, az öt ajtó mögött pedig a Kékszakállú elzárt, fájdalmas emlékei bújnak meg. Igazolásul a szerző fiát, Bartók Pétert idézi: „Ha arra a színpadra gondolunk, aminek függönye kívül a szemhéjunk, akkor azon belül felismerhetünk egy Kékszakállút, akinek várát – életét – minden szakaszon: ifjú, felnőtt korban, élete alkonyán és éjszakáján gazdagították »feleségei«.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.