visszhang: lemez

Bartók: A kékszakállú herceg vára / Rinat Shaham, Bretz Gábor

Visszhang

A Kékszakállú, Bartók egyetlen operája, a női-férfi kapcsolatok nyugtalanító parabolája.

A herceg alakját éppúgy tarthatjuk a nőgyűlölet, a hideg kegyetlenség metaforájának, ahogy (talán) Juditból is lehet kotnyeleskedő Pandóra, s míg a több ezer éves monda megannyi változatát megtaláljuk a folklórban, a modern interpretációk újféle megközelítésért kiáltanak.

Ezen a vadonatúj felvételen az izraeli mezzoszoprán, Rinat Shaham énekli Juditot, Bretz Gábor pedig a Kékszakállút. Mindketten lenyűgöző vokális teljesítményt nyújtanak. Mintha a Kékszakállú megtörtebb lenne, mint máskor, utolsó szalmaszálként kapaszkodik Judit szerelmébe, Judit pedig rendületlen kíváncsisággal halad előre a palotában. Amikor az ötödik ajtó feltárul, a hatalmas zenekari robaj előtt Judit halk hangon énekel.

A Holland Rádió Filharmonikus Zenekarát a görög és orosz felmenőkkel dicsekvő amerikai karmester, Karina Canellakis vezényli: megnyerő invencióra bukkanunk az interpretációban, az együttes pedig elsőrangú színvonalon muzsikál. A kísérőfüzetben maga a karmester fedi fel értelmezését: Judit talán nem egy új feleség, hanem kérlelhetetlen halálangyal, az öt ajtó mögött pedig a Kékszakállú elzárt, fájdalmas emlékei bújnak meg. Igazolásul a szerző fiát, Bartók Pétert idézi: „Ha arra a színpadra gondolunk, aminek függönye kívül a szemhéjunk, akkor azon belül felismerhetünk egy Kékszakállút, akinek várát – életét – minden szakaszon: ifjú, felnőtt korban, élete alkonyán és éjszakáján gazdagították »feleségei«.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.