visszhang: koncert

Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert

Az azonos című, 2023-ban megjelent élő lemezen az atlantai énekesnő tisztességes rekonstrukcióval és személyes val­lomással tisztelgett Bob Dylan 1966-os manchesteri koncertje előtt.

 Azóta a világot járja vele, és minden helyszínen ugyanaz a számok sorrendje: a She Belongs to Me-től a Like a Rolling Stone-ig ível, azaz az akusztikustól az elektromosig szárnyal a dramaturgia. Mivel a produkciót tavaly már láttam-hallottam Bécsben (lásd: Valaki Júdást kiált, Magyar Narancs, 2024. július 23.), olyan érzésem van, mintha a Visions of Johanna csodájából kimaradt volna valami, a Desolation Row pedig továbbra is hosszúnak és nehéznek érződik, bár nagyon erős Power finom értelmezésében is. A gyerekeknek ajánlott Mr. Tambourine Man olyan, mint egy beavatási szertartás legemelkedettebb pillanata, amit jól ellenpontoz a Tell Me, Momma dühös, nyers ereje. Power rendkívüli előadással mutatja meg: nem másolni akar, hanem átadni valamit a Dylan-jelenség folk és rock közötti átmenetet képező szakaszából. Sikerrel jár, ami egyúttal bravúros, hiszen miközben egy istent „vesz a szájára”, végig emberi marad. A koncert végén azt mondja a kb. százfős pesti közönségének (ugyanezzel a szettel általában 1500–2000 férőhelyes koncerttermeket tölt meg), hogy Dylan kicsit könnyebbé tette mindannyiunk életét. Ha eddig nem lettünk volna ennek tudatában, a Like a Rolling Stone hétperces katartikus energiája abszolút bizonyítékot szolgáltat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.