visszhang: koncert

Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert

Az azonos című, 2023-ban megjelent élő lemezen az atlantai énekesnő tisztességes rekonstrukcióval és személyes val­lomással tisztelgett Bob Dylan 1966-os manchesteri koncertje előtt.

 Azóta a világot járja vele, és minden helyszínen ugyanaz a számok sorrendje: a She Belongs to Me-től a Like a Rolling Stone-ig ível, azaz az akusztikustól az elektromosig szárnyal a dramaturgia. Mivel a produkciót tavaly már láttam-hallottam Bécsben (lásd: Valaki Júdást kiált, Magyar Narancs, 2024. július 23.), olyan érzésem van, mintha a Visions of Johanna csodájából kimaradt volna valami, a Desolation Row pedig továbbra is hosszúnak és nehéznek érződik, bár nagyon erős Power finom értelmezésében is. A gyerekeknek ajánlott Mr. Tambourine Man olyan, mint egy beavatási szertartás legemelkedettebb pillanata, amit jól ellenpontoz a Tell Me, Momma dühös, nyers ereje. Power rendkívüli előadással mutatja meg: nem másolni akar, hanem átadni valamit a Dylan-jelenség folk és rock közötti átmenetet képező szakaszából. Sikerrel jár, ami egyúttal bravúros, hiszen miközben egy istent „vesz a szájára”, végig emberi marad. A koncert végén azt mondja a kb. százfős pesti közönségének (ugyanezzel a szettel általában 1500–2000 férőhelyes koncerttermeket tölt meg), hogy Dylan kicsit könnyebbé tette mindannyiunk életét. Ha eddig nem lettünk volna ennek tudatában, a Like a Rolling Stone hétperces katartikus energiája abszolút bizonyítékot szolgáltat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.