Lemez

Moscoman: A Shot In The Light

  • - minek -
  • 2017. január 8.

Zene

Az Izraelből Berlinbe költöző Chen Moscovici, vagy ahogy az elektronikus tánczene világában ismerik, Moscoman a gátlástalan, határokat nem tisztelő, kissé népies eklektika egyik legnagyszerűbb képviselője: munkái egyszerre vérforralóak és a maguk szellemességében szórakoztatóak is. Disco Halal (!) nevű berlini kiadója élén olyan kiadványokkal szórakoztatja a nagyérdeműt, melyekben közel-keleti, afrolatin és európai dallamok és ritmusok találják meg a maguk méltó (italo, szintiwave, house stb.) körítését – friss albuma is az egzotikumból táplálkozó vad szinergia tárháza.

Moscoman kerüli a csapdákat, nem próbálja meg eladni magát a merő orientalizmus révén, gondosan kifundált munkái pedig mentesek a csábító közhelyektől. Ezzel szemben sűrűn és többszörösen rétegzettek, a labirintikus zenei szövedékben pedig rendre elrejt kisebb-nagyobb aknákat, a ritmus keltette transzból szándékoltan kizökkentő motívumokat. A művész persze albumnyi méretben gondolkodva sem adja fel, hogy vérbeli tánczenéket tálaljon fel: a középtempós, 4/4-es lüktetés alap, de ezek a számok nagyobb igénnyel, több ötlettel és sokkal alaposabb, hogy azt ne mondjuk, babra munkával készültek. Hol steel drumos karibi hangulat feszül izgalmasan kalimpáló basszushoz (Nineteen Eighty-Two), máskor kísérteties han­gokkal keretezi a vidám dallamból bontakozó latin lüktetést (Mexican Cola Bottle Baby), vagy szinte gondtalan afrikai dallamot tesz zárójelbe némi zaklatott kattogás (Maltese Duck) – s a jóleső izgalom és a teremtő erő rendre átjárja e szerzeményeket.

ESP Institute, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.