Lemez

Bágyi Balázs New Quartet feat. Pocsai Kriszta: HoM­mage to Shakespeare

Zene

A novemberben elhunyt gyulai fesztiváligazgató, Gedeon József sokat tett azért, hogy két szerelme, a jazz és Shakespeare egymásra hatását elősegítse. Például Vukán György mutatott be Gyulán fantasztikus Vihart, idén nyáron pedig Bágyi Balázs dobos kvartettje és Pocsai Kriszta énekes egy hommage-t. A cím némileg menti, hogy Bágyiék kicsit felületesen bánnak a borítón szövegíróként feltüntetett bárd munkájával. Az egyik szonettnek a legutolsó sora lemaradt, a vége kicsit összekuszálódott. A Vénusz és Adonisz túl hosszú lett volna, de az itt hallható szemezgetés a sorok közül vakmerőnek tűnik, még ebben a melodramatikus formában is. A legnagyobb problémát az első feldolgozásban látom: A főnix és a gerle című költemény utóhangja, a Threnos nem illik a szöveghez, felfelé ívelő sorvégeivel, élénk tempójával és akkordmenetével, hiszen ez temetési ének, gyászdal. Majdnem ugyanilyen furcsa diszkrepancia áll elő a LXVI. szonettben, még ha a lírai ént szerelme vissza is tartja a tragikus végtől. A zenei kifejezőeszközökből hiányzik a belső feszültség, a disszonancia szerelem és halál között. A Crabbed Age… sorai so­kak­nak ismerősek lehetnek a W.H. Shakespeare kvartett második lemezének címadó darabjából, ott a szándékolt anakronizmus eléri azt a hatást, amit itt hiányolok. A hattételes szvit forma bevált, az elő- és utóhangban, melyben saját szöveggel szól a zene, felszabadultabban nyílnak meg mind az öten. Ha csak szavakat kapunk el a szövegből és leszámítjuk a melodrámát, akkor pompás kortárs jazzlemezt hallunk, a főszereplő Pocsai erőteljes és érzéki is tud lenni, Soso Lakatos és Oláh Dezső szólói remekbe szabottak. A kompozíciók (Bágyi) jók és egységesek, de nehezen szabadulok attól az érzéstől, hogy Shakes­peare társult a tetszetős témákhoz utólag, és nem fordítva.

Tom-Tom Records

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”