Mutatni: Korai Öröm

  • m. l. t.
  • 1997. január 9.

Zene

Végre egy társaság, végre egy koncert, amit megmutathatok az én külföldi ismerőseimnek. Nem kell a szövegét érteni, nem kell a múltját ismerni, se rokona, se ismerőse - csak úgy egyszerűen jó hallgatni meg nézni. Hallgatni meg nézni, és közben ábrándozni egy kicsit, milyen jó lehet, milyen jó lehetett volna egy ilyen társasághoz tartozni. December 12-e van, este, Korai Öröm-lemezbemutató a Katona József Színházban. Jó színház: utoljára Cseh Tamást láttam benne, és az Európa Kiadót is, valamivel korábban.

Végre egy társaság, végre egy koncert, amit megmutathatok az én külföldi ismerőseimnek. Nem kell a szövegét érteni, nem kell a múltját ismerni, se rokona, se ismerőse - csak úgy egyszerűen jó hallgatni meg nézni. Hallgatni meg nézni, és közben ábrándozni egy kicsit, milyen jó lehet, milyen jó lehetett volna egy ilyen társasághoz tartozni. December 12-e van, este, Korai Öröm-lemezbemutató a Katona József Színházban. Jó színház: utoljára Cseh Tamást láttam benne, és az Európa Kiadót is, valamivel korábban.

A Korai Öröm nagyjából ötéves zenekar. ´94 végére alakult ki így: tízen a színpadon, plusz a vetítés, a dia, videó, fény. Ez nagyon komolyan van véve: a látványfelelősök teljes jogú tagok. Többnyire az Egressy Gábor szakközépből ismerik egymást, de ez végül is mindegy - a KÖ nem iskolazenekar. Ugyancsak lényegtelen előzmény ´88 tájáról az a punkzenekar, amelyben már együtt a gitáros Takács, a basszeros Kilián s az ütős Jócsik, hadd mondjam így: a mag. Joy Division-fanok, valamennyien, még a Korai Öröm kezdetébe is beúszik egy-egy feldolgozás, aztán elhallgat.

A hetvenes-nyolcvanas évekből inkább a repetitív muzsikák, Reich, Glass, Laurie Anderson hatása érződik, a maga módján erre van kitalálva a Korai Öröm, erről szólnak a dobok, erről a basszus. Egyfelől. Ugyanakkor pszichedelia és ethno és acid. Gitárok, szintetizátorok, trombita, furulya, didgeridoo, dobok, dobok, dobok, és ahogy Paizs Miklós mondja: dorombének. (Az Almássy téren január 11-én mindehhez fiatal DJ-k: Virgács, Syam, Gon keverik hozzá a magukét.)

Más kérdés, hogy e zene értelmezhetetlen, besorolhatatlan egy-egy stílusirányzat szerint. Maguk azt gondolják, "tudatállapot". A próbák, koncertek során addig formálódnak, színeződnek a darabok, amíg mindnyájuk számára ugyanazt jelentik. Nincsenek lemez- és számcímek; a szavaktól csak félresiklana az értelmük - érzékibb, ösztönösebb, pontosabb így.

A Korai Öröm öt évének az első fejezete ´93 végéig tart, akkor készül az első kazetta, Trottel-kiadás. "Egy kazetta már kötelez valamire - így Kilián Zoltán -, fordulópont egy zenekar életében." ´93 végétől nincs mese.

A következő szakasz ´95 tavaszán ér véget, ekkor alakul ki a mai felállás, és ekkor kezdődnek a külföldi utak. Berlin főképp. A másvilágban éppúgy bejön a KÖ, mint itthon, kimondottan pozitív a visszhangja, kibontakozik egy csomó kapcsolat.

´95 tavaszán Pesti Est-buli a PeCsában, kétezerötszáz néző, ez a csúcs. Õszre elkészül az első CD, Pesti Est-kiadás. Most pedig december 12-e van, és a bemutatásra kerülő második CD-vel egy határral megint beljebb az Öröm. Szerzői kiadás. Ahogy maguk szervezik a koncerteket, most maguk intézik a felvételt, a kiadást és a terjesztést, körül van járva a függetlenség, s körül a felelősség is. Mindenkinek van munkahelye, nincs szorítás, kompromisszum, kényszer. A koncertek után nem osztanak gázsit, megy a felvételek, utazások költségeihez. Mondom, jó lehet egy ilyen zenekarban.

Mi több, lemezről lemezre jobb. Saját készítésű, belső használatú zene; folyamatzene, mozi, Kilián szavával: szétáradás. Melyhez egy színház, még ha ilyen katonás is, persze nem a legalkalmasabb terep. Meg hát ülős bulihoz, bő két órán át, egyelőre a Korai Öröm sem elég. Arról van szó, hogy. Ahogy a KÖ megtalálta a hangját, az valóban bámulatos. Aztán hogy a zenészei nem akarnak többet virítani, mint amennyire képesek, az megint egy igazán szerencsés állapot. De figyelni erre a zenére negyven-negyvenöt percnél tovább nem igazán tudok. Azon túl nem sodor kalandokba, nem mozgatnak meg a hullámai. Táncolni, társadalmi életet élni közben, az ugye más dolog. A CD is akkor működik igazán, amikor hét-nyolc percnél nem hosszabbak a számai.

Ennyi. Meg az a pár kazetta, amire elkezdtem másolni. Mert valamit mégiscsak meg kell az én külföldi ismerőseimnek mutatni.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.