Mutatni: Korai Öröm

  • m. l. t.
  • 1997. január 9.

Zene

Végre egy társaság, végre egy koncert, amit megmutathatok az én külföldi ismerőseimnek. Nem kell a szövegét érteni, nem kell a múltját ismerni, se rokona, se ismerőse - csak úgy egyszerűen jó hallgatni meg nézni. Hallgatni meg nézni, és közben ábrándozni egy kicsit, milyen jó lehet, milyen jó lehetett volna egy ilyen társasághoz tartozni. December 12-e van, este, Korai Öröm-lemezbemutató a Katona József Színházban. Jó színház: utoljára Cseh Tamást láttam benne, és az Európa Kiadót is, valamivel korábban.

Végre egy társaság, végre egy koncert, amit megmutathatok az én külföldi ismerőseimnek. Nem kell a szövegét érteni, nem kell a múltját ismerni, se rokona, se ismerőse - csak úgy egyszerűen jó hallgatni meg nézni. Hallgatni meg nézni, és közben ábrándozni egy kicsit, milyen jó lehet, milyen jó lehetett volna egy ilyen társasághoz tartozni. December 12-e van, este, Korai Öröm-lemezbemutató a Katona József Színházban. Jó színház: utoljára Cseh Tamást láttam benne, és az Európa Kiadót is, valamivel korábban.

A Korai Öröm nagyjából ötéves zenekar. ´94 végére alakult ki így: tízen a színpadon, plusz a vetítés, a dia, videó, fény. Ez nagyon komolyan van véve: a látványfelelősök teljes jogú tagok. Többnyire az Egressy Gábor szakközépből ismerik egymást, de ez végül is mindegy - a KÖ nem iskolazenekar. Ugyancsak lényegtelen előzmény ´88 tájáról az a punkzenekar, amelyben már együtt a gitáros Takács, a basszeros Kilián s az ütős Jócsik, hadd mondjam így: a mag. Joy Division-fanok, valamennyien, még a Korai Öröm kezdetébe is beúszik egy-egy feldolgozás, aztán elhallgat.

A hetvenes-nyolcvanas évekből inkább a repetitív muzsikák, Reich, Glass, Laurie Anderson hatása érződik, a maga módján erre van kitalálva a Korai Öröm, erről szólnak a dobok, erről a basszus. Egyfelől. Ugyanakkor pszichedelia és ethno és acid. Gitárok, szintetizátorok, trombita, furulya, didgeridoo, dobok, dobok, dobok, és ahogy Paizs Miklós mondja: dorombének. (Az Almássy téren január 11-én mindehhez fiatal DJ-k: Virgács, Syam, Gon keverik hozzá a magukét.)

Más kérdés, hogy e zene értelmezhetetlen, besorolhatatlan egy-egy stílusirányzat szerint. Maguk azt gondolják, "tudatállapot". A próbák, koncertek során addig formálódnak, színeződnek a darabok, amíg mindnyájuk számára ugyanazt jelentik. Nincsenek lemez- és számcímek; a szavaktól csak félresiklana az értelmük - érzékibb, ösztönösebb, pontosabb így.

A Korai Öröm öt évének az első fejezete ´93 végéig tart, akkor készül az első kazetta, Trottel-kiadás. "Egy kazetta már kötelez valamire - így Kilián Zoltán -, fordulópont egy zenekar életében." ´93 végétől nincs mese.

A következő szakasz ´95 tavaszán ér véget, ekkor alakul ki a mai felállás, és ekkor kezdődnek a külföldi utak. Berlin főképp. A másvilágban éppúgy bejön a KÖ, mint itthon, kimondottan pozitív a visszhangja, kibontakozik egy csomó kapcsolat.

´95 tavaszán Pesti Est-buli a PeCsában, kétezerötszáz néző, ez a csúcs. Õszre elkészül az első CD, Pesti Est-kiadás. Most pedig december 12-e van, és a bemutatásra kerülő második CD-vel egy határral megint beljebb az Öröm. Szerzői kiadás. Ahogy maguk szervezik a koncerteket, most maguk intézik a felvételt, a kiadást és a terjesztést, körül van járva a függetlenség, s körül a felelősség is. Mindenkinek van munkahelye, nincs szorítás, kompromisszum, kényszer. A koncertek után nem osztanak gázsit, megy a felvételek, utazások költségeihez. Mondom, jó lehet egy ilyen zenekarban.

Mi több, lemezről lemezre jobb. Saját készítésű, belső használatú zene; folyamatzene, mozi, Kilián szavával: szétáradás. Melyhez egy színház, még ha ilyen katonás is, persze nem a legalkalmasabb terep. Meg hát ülős bulihoz, bő két órán át, egyelőre a Korai Öröm sem elég. Arról van szó, hogy. Ahogy a KÖ megtalálta a hangját, az valóban bámulatos. Aztán hogy a zenészei nem akarnak többet virítani, mint amennyire képesek, az megint egy igazán szerencsés állapot. De figyelni erre a zenére negyven-negyvenöt percnél tovább nem igazán tudok. Azon túl nem sodor kalandokba, nem mozgatnak meg a hullámai. Táncolni, társadalmi életet élni közben, az ugye más dolog. A CD is akkor működik igazán, amikor hét-nyolc percnél nem hosszabbak a számai.

Ennyi. Meg az a pár kazetta, amire elkezdtem másolni. Mert valamit mégiscsak meg kell az én külföldi ismerőseimnek mutatni.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.