mi a kotta?

Nagy akarások

  • mi a kotta
  • 2016. október 29.

Zene

„Egymástól független népdalfeldolgozások, önálló zeneszámok diktálják itt a tempót és a hangulatot. A szereplők egyéni hozzájárulásuk nélkül, a sorrend kényszerének engedelmeskedve, nem mint drámai alakok, hanem mint népdalátiratok előadóművészei zökkennek bele egyik jelenetből a másikba. […] A Székely fonó népdalátiratból népdalátiratba ráncigált, itt még síró, de a következő pillanatban már kacagó, itt még jajgató, de néhány ütem után már ismét ujjongó alakjai hisztérikusan hatnak. Vagy élettelen benyomást keltenek, mint a dróton húzgált bábuk. Növeli ezt a benyomást, hogy a darab természeténél fogva cselekménytelen. Ami történik, csak látszatcselekmény, amely kizárólag arra szolgál, hogy az átmeneteket némiképp áthidalja, a varratokat elfödje. […] Kétségtelen, hogy a műben nagy akarások, igazán költői szándékok jelentkeznek. Az újdonság döntő alaphibája ott rejlik, hogy külön életet élő népdalok jelenetezett összefüggésével, egymás mellé állításával vél szerves, élő egészet alkothatni. Ez nem daljáték, hanem egyes dalszámoknak néhol már-már kínosan összekényszerített gyűjteménye.” Az 1932-es operaházi ősbemutatóról beszámolva a Népszava kritikusa, Jemnitz Sándor sommázta ily drasztikus szavakkal Kodály Zoltán Székely fonójának eredendő sérülékenységét. A Székely fonó érvényes színrevitelének nehéz feladatát ezúttal egy lengyel rendező, Michał Znaniecki vállalta elvégezni, s a Kocsár Balázs által elvezényelendő premieren olyan művészek toppannak majd a fonóba, mint Rost Andrea és Molnár Levente (operaház, október 1., hét óra).

Ez a szombat, azazhogy október első napja immár hagyományosan a zene világnapja, így más különlegesség is ígérkezik erre az estére. Például és kiválólag a Concerto Budapest zeneakadémiai koncertje, három Liszt-zongoraverseny és három remek szólista, azaz Balázs János, Berecz Mihály és Palojtay János mellett a Concerto is főszerephez jut majd, megidézve a „példamutató nagy ikerpár” Kodály melletti beltagját (október 1., fél nyolc).

Az október 23-i hatvanadik évfordulóhoz közelítvén mindazonáltal már az 56-os tematikájú hangversenyek is gyarapodó számban bukkannak majd elénk az elkövetkező hetekben. Ilyen koncert lesz mindjárt a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának pénteki koncertje, melyen az ilyenkor elmaradhatatlan Egmont-nyitány nyomában Sosztakovics – állítólag – 56-os vonatkozású, ám hivatalos alcímében az 1905-ös forradalmat elsirató 11. szimfóniája, valamint Balassa Sándor 301-es parcella című kompozíciója jut majd Kovács János pálcája alá (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 30., fél nyolc).

S végül két izgalmas koncert minden apropó nélkül! A Londoni Filharmonikus Zenekar és átható tekintetű karnagyuk, Vladimir Jurowsky (képünkön) ugyancsak pénteken az Erkel Színházban ad koncertet: Mendelssohn és Bruckner műveiből válogatva, és nem mellesleg Baráti Kristófot kísérve az e-moll hegedűversenyben (szeptember 30., fél nyolc). Kedden pedig az operadívai szerepből oly ismerős szoprán, Lukács Gyöngyi vállalkozik majd intim dalestre: Csajkovszkij és Rahmanyinov szerzeményeit énekelve, Farkas Gábor kíséretében (Solti terem, október 4., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.