Koncert

Yawning Man

  • - greff -
  • 2016. október 29.

Zene

Minden mozgalom pionírjai közt ott találjuk a született veszteseket, akik az állomáson ragadnak, amikor nekilódul a szerelvény. Mario Lalli és Gary Arce sokat tudna mesélni erről. A két gitáros már a 80-as évek közepén, hajnalig húzódó, a sivatag kellős közepére kihordott generátorokkal fűtött, forró jammelésekkel megalapozta Kaliforniában azt a műfajt, amely tíz évvel később stoner, illetve desert rock néven emelkedett a klubszínterek meghatározó tényezőjévé szerte a világon. Nélkülük – vagy legalábbis a Yawning Man nélkül, mert Lalli másik zenekara, a Fatso Jetson legalább egy keveset learathatott a megérdemelt babérokból, míg a Yawningnak konkrétan a semmi jutott, pedig nem lehet azt mondani, hogy a zsáner királyai ne ismerték volna el: a Kyuss még egy dalukat is feldolgozta az utolsó lemezén. Hivatalos kiadványok nélkül azonban a YM megmaradt a beavatott kevesek ködös legendájának – egészen a 2000-es évek közepéig. Azóta végre megjelennek a lemezeik, de a vonatuk már nyilván elment, így a zenekar örülhet, ha (mint Budapesten is) összejön 100 jól értesült stoner rocker a koncertjein.

Kijön a színpadra négy autisztikusan magába zártnak mutatkozó zenész, és egyiknek furcsábban áll a kezében a hangszer, mint a másiknak. A basszerlánynál a gitárja többet nyomhat kilóban, de ő Sziszüphosz állhatatosságával küzd meg vele, Mario Lalli pedig a különös autodidakták bizarr kéztartásaival kelti azt a benyomást, hogy semmit, még a Smoke On The Watert sem bírja eljátszani a saját témáin kívül. De pont ettől eredeti a Yawning Man zenéje. Lalli repetitív, napégette, még betorzítottan is kizökkenthetetlenül életigenlő futamaira Gary Arce ujjal (is) pengetett, csilingelő, szélfútta lebegései válaszolnak olyan időtlenséget közvetítő tételekben, amelyekkel legföljebb az Earth panteista művei kelhetnek versenyre – ám a Yawning Man nem a kopár, hanem a burjánzó planéták himnuszainak él.

Dürer Kert, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.