Koncert

Yawning Man

  • - greff -
  • 2016. október 29.

Zene

Minden mozgalom pionírjai közt ott találjuk a született veszteseket, akik az állomáson ragadnak, amikor nekilódul a szerelvény. Mario Lalli és Gary Arce sokat tudna mesélni erről. A két gitáros már a 80-as évek közepén, hajnalig húzódó, a sivatag kellős közepére kihordott generátorokkal fűtött, forró jammelésekkel megalapozta Kaliforniában azt a műfajt, amely tíz évvel később stoner, illetve desert rock néven emelkedett a klubszínterek meghatározó tényezőjévé szerte a világon. Nélkülük – vagy legalábbis a Yawning Man nélkül, mert Lalli másik zenekara, a Fatso Jetson legalább egy keveset learathatott a megérdemelt babérokból, míg a Yawningnak konkrétan a semmi jutott, pedig nem lehet azt mondani, hogy a zsáner királyai ne ismerték volna el: a Kyuss még egy dalukat is feldolgozta az utolsó lemezén. Hivatalos kiadványok nélkül azonban a YM megmaradt a beavatott kevesek ködös legendájának – egészen a 2000-es évek közepéig. Azóta végre megjelennek a lemezeik, de a vonatuk már nyilván elment, így a zenekar örülhet, ha (mint Budapesten is) összejön 100 jól értesült stoner rocker a koncertjein.

Kijön a színpadra négy autisztikusan magába zártnak mutatkozó zenész, és egyiknek furcsábban áll a kezében a hangszer, mint a másiknak. A basszerlánynál a gitárja többet nyomhat kilóban, de ő Sziszüphosz állhatatosságával küzd meg vele, Mario Lalli pedig a különös autodidakták bizarr kéztartásaival kelti azt a benyomást, hogy semmit, még a Smoke On The Watert sem bírja eljátszani a saját témáin kívül. De pont ettől eredeti a Yawning Man zenéje. Lalli repetitív, napégette, még betorzítottan is kizökkenthetetlenül életigenlő futamaira Gary Arce ujjal (is) pengetett, csilingelő, szélfútta lebegései válaszolnak olyan időtlenséget közvetítő tételekben, amelyekkel legföljebb az Earth panteista művei kelhetnek versenyre – ám a Yawning Man nem a kopár, hanem a burjánzó planéták himnuszainak él.

Dürer Kert, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.