mi a kotta?

Nagy fúga bajusszal

  • mi a kotta
  • 2012. augusztus 5.

Zene

"Mozart valami rendkívülit, utánozhatatlanul nagyot akart Don Juanjával - megengedjük: rendkívülinek rendkívüli, de utánozhatatlan nagyságról szó sincs. Szeszély, különcködés és gőg a Don Juan alkotója, s nem a szív.

Ha a zeneművészet magas lehetőségeit akarnók megcsodálni, inkább egy oratóriumában, vagy hasonló, ünnepélyes egyházzenei alkotásában számítanánk rá, mint Don Juanjában, amelynek kimenetele nagyon is hasonlít az utolsó ítélet ábrázolásaira, ahol a sírok mintegy szappanbuborékok módjára pattannak szét, leomlanak a hegyek, az Úr öldöklő angyala pedig megfújja ijesztő harsonáját, jelezvén a véget. Mindent együttvéve az opera tisztes bevételt hozott a direkciónak, nem maradtak üresen sem az erkélyek, sem a páholyok, sem a zsöllyeszékek, mivel a páncélba öltözött szellem és a tűzköpő fúriák erős mágnesként vonzzák az embereket. - "h, micsoda tyúkeszű népség!" Így írt egy szigorú porosz kritikus a Don Giovanniról még 1790-ben, s mi tagadás, a közönség máig sem tért jobb belátásra, vagyis hát váltig szereti és rajongja Mozart - illetve az operák - operáját. Mi most a vetítővászon elé telepedve adhatjuk ennek bizonyságát, minthogy a nyár által megtizedelt fővárosi program egyik ékessége éppenséggel a Met HD-operaközvetítéseinek esedékes ismétlése, aDon Giovanni lesz tavaly októberről (Uránia Nemzeti Filmszínház, július 11., hat óra).

Hasonló vetített élmény az elkövetkező napokban napkelet felől is ígérkezik majd ugyanitt, hiszen ezen a nyáron a moszkvai Bolsoj elmúlt balettévada is feltelepül az Uránia vásznára. Így vasárnap délután Csajkovszkij Csipkerózsikája keringőzik majd elénk az 1890-es ősbemutató (hajdani szereplői képünkön) világbíró Petipa-koreográfiájának mindmáig megszakítatlan hagyományával (július 8., öt óra).

Azért némi kis szerencsével élőben is lelhetünk komolyzenei élményre a héten, főleg a mindenkor példás szorgalmú és lelkesedésű MÁV Szimfonikus Zenekarnak köszönhetően, akik mindjárt két koncertet is adnak ezekben a napokban. Szombat délután a Nemzeti Múzeumban (július 7., fél négy), csütörtök este pedig a Vajdahunyadvár udvarán (július 12., fél kilenc): vegyes Puccini-Brahms-, illetve egynemű Beethoven-programmal. Az előbbi hangversenyt az egyházzenéjéről bizonnyal kevésbé ismert Giacomo Puccini ifjúkori Messa di Gloria (vagy helyesebben talán Messa a quattro voci) című alkotása nyitja majd, mely mű utóbb számos dallamot kölcsönzött ki örök időkre a mester operáinak. A Puccini szülővárosában, Luccában ősbemutatott Messa egyebekben már eleve a komponista átütő eredetiségéről és az egyházzene műnemétől idegen invenciójáról árulkodott, így aztán nem teljesen igazságtalanul írt ekképpen egy 1880-as kritika a pályakezdő miséjének Cum Sancto Spiritu szakaszáról: nagy fúga bajuszszal. Öt nappal később a Kollár Imre által vezényelendő csütörtöki szabadtéri koncert azután csupa népszerű Beethoven-művel csábít majd. S ugyan mondhatunk-e többet annál, mint hogy a D-dúr hegedűverseny magánszólamát a nagyszerű Szabadi Vilmos fogja elhúzni nekünk?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.