rés a présen

Oda-vissza merít

Dj Mira

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 5.

Zene

rés a présen: Nőként vannak előnyeid a pályán?

Mira: Könnyebb megjegyezni, mert még mindig jobban kilóg a lány a sorból. Hátrány, hogy nőként talán kevesebb bizalmat kap az ember, kételkednek benne, hogy az underground elektronikus zenével kapcsolatos egyedi elképzeléseit képes lehet megvalósítani, és megbízható zenei iránymutatást tud adni a közönségnek - legalábbis amíg nem bizonyítja az ellenkezőjét. Tapasztalatom szerint ez néha hátráltatja a női dj-k szakmai érvényesülését.

rap: Te hogy lettél dj?

M: Eredetileg klasszikus zongorát tanultam, de mióta először hallottam, érdekelni kezdett a modern elektronikus zene és annak minden formája. Itt nem voltak határok, és ez rettenetesen izgalmas jövőt jósolt a zenének. Úgy nyolc éve, egy véletlen lehetőséget kihasználva egy rádióban dj-nek adtam ki magam, hogy kipróbálhassam a mixelést. Egy órán keresztül pakoltam élőben a lemezeket; óriási élmény volt, nyilván a hallgatóknak kevésbé. Ezután kezdtem el bakeliteket gyűjteni, és gyakorolni.

rap: Milyen stílusban utazol?

M: Breakkel kezdtem, és jelenleg is ez az egyik legtöbbet forgó stílus nálam. Emellett a minimal techno, tech-house, electro és a glitchy vonalat szeretem leginkább játszani. A zenéket ösztönösen választom ki (ami nekem tetszik). Slágert sosem játszom azért, mert sláger - könnyen át lehet esni a túloldalra, és ez a része nem vonzó.

rap: Mi neked az ideális buli?

M: Ahhoz szuper emberek és szuper zene szükséges. Magyarországon viszonylag sok a jó parti, ennek valóban örülhetünk, de azért a világ más részein is tudnak bulizni. Kiemelkedő élményeim egyike S-o Paulóban, a SPKZ klubban volt, ahol hihetetlen este kerekedett, egyrészt a zenei kalandozásokat tekintve, másrészt az emberek reakciója miatt. A fellépés után nagyon sok emberrel megismerkedtem, akikkel a mai napig követjük egymás életét; ott valahogyan ennyire mély hatást gyakoroltunk egymásra. Sok inspirációt adott például Bartók, az ő munkássága jól összeegyeztethető a mai elektronikus zenékkel. Formatervezéssel is foglalkozom, ami sokszor nagy elmélyülést igényel, és gyakran tudok meríteni oda-vissza, tulajdonképpen segíti egymást a két műfaj.

rap: A Corvintetőn női dj-buli volt nemrég. Ez valami hagyomány?

M: Ez az első alkalom, hogy a hat dj lány, azaz a She Fire együtt mutatkozott meg a Corvintetőn. Még az A38-on indítottuk ez a formációt, pont egy éve. Mindegyik lány igen különleges, határozott elképzelésekkel dolgozik, ami jól működik együtt. Különbözőek a zenei stílusok, de azonosak a célok.

rap: Hol hallhatunk téged a nyáron?

M: Minden Be Massive bulin megtalálhattok, havonta egyszer a Corvintetőn! S a fesztiválokon is: VOLT, EFOTT, Balaton Sound, Sziget, Beertok. Keddenként a Parkban hallhattok Methával, a NoDisco esten. Lesz még bulim júliusban Keszthelyen, Siófokon is. Pontos dátumok és infók pedig a www.mirajoo.com oldalon vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.