Narnia krónikái - Caspian herceg (film)

  • Balázs Áron
  • 2008. június 19.

Zene

Hogy a mozi nem csupán üres szórakozás, de segít eligazodni a világ fontos dolgaiban is, az - így, 100 év után - immár több mint nyilvánvaló.
Hogy a mozi nem csupán üres szórakozás, de segít eligazodni a világ fontos dolgaiban is, az - így, 100 év után - immár több mint nyilvánvaló. Különösen ezekben a napokban. Itt van például aktuális fõbajunk, hogy hová is menjünk nyaralni? Oda, ahova legutóbb (pontosabban: az elõzõ részben). Csak a teljesség igénye nélkül: Indy negyedik kalandja távoli, túl is egzotikus kontinensekre, a csúfosan elbukó Hulk újbóli színrelépése a tengerentúlra, a Múmia ki tudja, hányadik eljövetele pedig egyenesen a múltba repít. Akkor miért ne mehetnénk akár mesebeli vidékekre is? Narniába ismét. Bolyongjunk megint evilági lényektõl (muglik, telmarinok, emberek stb.) erõsen alulpopulált világokban! Ahol most is a szokott gyermekfantasy-recept szerint zajlanak az események: az eddig is pompásan bevált mitikus szörnyetegek, gonosz uzurpátorok és az ütemesen adagolt ármánykodások adják a kíséretet a nagy dumás beszélõ állatkáknak (bájosak és ártatlanok, mint rég). Nos, nem ok nélkül tûnhet mindez lerágott csontnak, pláne még a táj is ismerõs, Új-Zéland moziban oly festõi szépségû vidéke. Bár a Narnia (hétkötetes) alapanyaga régebben íródott, vizuálisan mégis úgy tûnik, hogy mindent a szomszédoktól, nevezetesen Középföldérõl és Roxfortból nyúltak le a megfeneklett fantáziájú látványtervezõi.

Ám ha pusztán önmagával vetjük össze, nem lehet okunk panaszra. Az Eragon(ok) és Arany iránytû(k) közé ékelõdõ Narnia-folytatás az elõdjénél ütõsebbre, jóval epikusabbra és tagadhatatlan szerencsénkre kicsit komorabbra is sikeredett.

Forgalmazza a Fórum Hungary

***

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)