HANGADÓ - Interjú

„Nem szeretnék karmester lenni”

Pierre-Laurent Aimard zongoraművész

Zene

Május elején jelent meg Kurtág György Játékok című antológiájának komplett felvétele, amely 2022 és 2024 nyarán készült Budapesten, a szerző jelenlétében. A nemzetközi kortárs zenei szcéna egyik legfoglalkoztatottabb zongoristájával beszélgettünk a kottán túli dimenziókról, a Párizsba beszivárgó magyarokról, az előadóművész tabula rasájáról és az egzotikus hangrendszerek tantervi bevezetéséről is.

Magyar Narancs: Felkérést kapott a Játékok-sorozat felvételére, vagy saját maga vállalkozott a feladatra?

Pierre-Laurent Aimard: Én gondoltam úgy, hogy Kurtág műveit időszerű lenne felvennem az ő művészi iránymutatása mellett. Annak idején Ligeti összes zongoraművét lemezre rögzítettem, igaz, más indítékból. Ligeti ugyanis nem zongorázott elég jól, hogy a saját darabjait magas szinten eljátssza, így szüksége volt egy zongoristára. Kurtág viszont előadóművészként is jelentős múlttal bír, főként a saját művei tolmácsolásában, a feladat ezért még hatalmasabbnak tűnt. Tulajdonképpen a két kezem szolgálatát szerettem volna felajánlani Gyuri bácsinak, aki felesége, Márta 2019-ben bekövetkezett halálával előadópartner nélkül maradt, és már a saját kézügyessége sem olyan, mint korábban.

MN: Nyugodalmasabb feladat lenne olyan zeneszerzővel együtt dolgozni, aki nem zongorista is egyben?

PLA: Előadóművészként a tekintélyem ebben a helyzetben eleve elég szerény, egy vétójoggal felruházott zeneszerző jelenlétében különösen. Pláne, ha olyan erőteljes alkotói személyiségekről beszélünk, mint Kurtág vagy Ligeti, akik pontosan tudják, hogy mik a darabbal kapcsolatos elképzeléseik. Én az őszinteséget szeretem, nem a hízelgést. Kiváltságos helyzetként tekintek a feladatra, és nagyra becsülöm, amikor egy zeneszerzőnek erős víziója van arról, hogy mit szeretne hallani, mert ebben az esetben rendkívül magas művészeti szintű együttműködés alakulhat ki közöttünk.

MN: A magyarázatokon, instrukciókon túl mi mindenben lehet még hasznos az alkotó jelenléte?

PLA: A Kurtág-művek kottáiban nem tengenek túl a zenei információk. Ezzel egyáltalán nincs egyedül a zenetörténelemben, és ilyen esetekben felértékelődik a szerző közreműködése, hiszen nagyon tanulságosak lehetnek a megjegyzései, hogy hogyan kell eljátszani, elénekelni, elképzelni a darabját. Ha az ember belelapoz a Játékok kottájába, azt látja, hogy sok helyütt alig vannak benne hangjegyek. Mégis, ez a kevés hangjegy szinte elvész a Gyuri bácsi szavainak bősége mellett, utóbbi számomra a darab láthatatlan rétegeit képezi. Játsszunk el a gondolattal: mi maradna mondjuk Schumann zenéjéből, ha az ember megpróbálná tárgyilagosan, objektív módon eljátszani, figyelmen kívül hagyva művei­nek kottán túli dimenzióit?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?