HANGADÓ - Interjú

„Nem szeretnék karmester lenni”

Pierre-Laurent Aimard zongoraművész

Zene

Május elején jelent meg Kurtág György Játékok című antológiájának komplett felvétele, amely 2022 és 2024 nyarán készült Budapesten, a szerző jelenlétében. A nemzetközi kortárs zenei szcéna egyik legfoglalkoztatottabb zongoristájával beszélgettünk a kottán túli dimenziókról, a Párizsba beszivárgó magyarokról, az előadóművész tabula rasájáról és az egzotikus hangrendszerek tantervi bevezetéséről is.

Magyar Narancs: Felkérést kapott a Játékok-sorozat felvételére, vagy saját maga vállalkozott a feladatra?

Pierre-Laurent Aimard: Én gondoltam úgy, hogy Kurtág műveit időszerű lenne felvennem az ő művészi iránymutatása mellett. Annak idején Ligeti összes zongoraművét lemezre rögzítettem, igaz, más indítékból. Ligeti ugyanis nem zongorázott elég jól, hogy a saját darabjait magas szinten eljátssza, így szüksége volt egy zongoristára. Kurtág viszont előadóművészként is jelentős múlttal bír, főként a saját művei tolmácsolásában, a feladat ezért még hatalmasabbnak tűnt. Tulajdonképpen a két kezem szolgálatát szerettem volna felajánlani Gyuri bácsinak, aki felesége, Márta 2019-ben bekövetkezett halálával előadópartner nélkül maradt, és már a saját kézügyessége sem olyan, mint korábban.

MN: Nyugodalmasabb feladat lenne olyan zeneszerzővel együtt dolgozni, aki nem zongorista is egyben?

PLA: Előadóművészként a tekintélyem ebben a helyzetben eleve elég szerény, egy vétójoggal felruházott zeneszerző jelenlétében különösen. Pláne, ha olyan erőteljes alkotói személyiségekről beszélünk, mint Kurtág vagy Ligeti, akik pontosan tudják, hogy mik a darabbal kapcsolatos elképzeléseik. Én az őszinteséget szeretem, nem a hízelgést. Kiváltságos helyzetként tekintek a feladatra, és nagyra becsülöm, amikor egy zeneszerzőnek erős víziója van arról, hogy mit szeretne hallani, mert ebben az esetben rendkívül magas művészeti szintű együttműködés alakulhat ki közöttünk.

MN: A magyarázatokon, instrukciókon túl mi mindenben lehet még hasznos az alkotó jelenléte?

PLA: A Kurtág-művek kottáiban nem tengenek túl a zenei információk. Ezzel egyáltalán nincs egyedül a zenetörténelemben, és ilyen esetekben felértékelődik a szerző közreműködése, hiszen nagyon tanulságosak lehetnek a megjegyzései, hogy hogyan kell eljátszani, elénekelni, elképzelni a darabját. Ha az ember belelapoz a Játékok kottájába, azt látja, hogy sok helyütt alig vannak benne hangjegyek. Mégis, ez a kevés hangjegy szinte elvész a Gyuri bácsi szavainak bősége mellett, utóbbi számomra a darab láthatatlan rétegeit képezi. Játsszunk el a gondolattal: mi maradna mondjuk Schumann zenéjéből, ha az ember megpróbálná tárgyilagosan, objektív módon eljátszani, figyelmen kívül hagyva művei­nek kottán túli dimenzióit?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.