HANGADÓ - Interjú

„Nem szeretnék karmester lenni”

Pierre-Laurent Aimard zongoraművész

  • Németh Marcell
  • 2025. május 21.

Zene

Május elején jelent meg Kurtág György Játékok című antológiájának komplett felvétele, amely 2022 és 2024 nyarán készült Budapesten, a szerző jelenlétében. A nemzetközi kortárs zenei szcéna egyik legfoglalkoztatottabb zongoristájával beszélgettünk a kottán túli dimenziókról, a Párizsba beszivárgó magyarokról, az előadóművész tabula rasájáról és az egzotikus hangrendszerek tantervi bevezetéséről is.

Magyar Narancs: Felkérést kapott a Játékok-sorozat felvételére, vagy saját maga vállalkozott a feladatra?

Pierre-Laurent Aimard: Én gondoltam úgy, hogy Kurtág műveit időszerű lenne felvennem az ő művészi iránymutatása mellett. Annak idején Ligeti összes zongoraművét lemezre rögzítettem, igaz, más indítékból. Ligeti ugyanis nem zongorázott elég jól, hogy a saját darabjait magas szinten eljátssza, így szüksége volt egy zongoristára. Kurtág viszont előadóművészként is jelentős múlttal bír, főként a saját művei tolmácsolásában, a feladat ezért még hatalmasabbnak tűnt. Tulajdonképpen a két kezem szolgálatát szerettem volna felajánlani Gyuri bácsinak, aki felesége, Márta 2019-ben bekövetkezett halálával előadópartner nélkül maradt, és már a saját kézügyessége sem olyan, mint korábban.

MN: Nyugodalmasabb feladat lenne olyan zeneszerzővel együtt dolgozni, aki nem zongorista is egyben?

PLA: Előadóművészként a tekintélyem ebben a helyzetben eleve elég szerény, egy vétójoggal felruházott zeneszerző jelenlétében különösen. Pláne, ha olyan erőteljes alkotói személyiségekről beszélünk, mint Kurtág vagy Ligeti, akik pontosan tudják, hogy mik a darabbal kapcsolatos elképzeléseik. Én az őszinteséget szeretem, nem a hízelgést. Kiváltságos helyzetként tekintek a feladatra, és nagyra becsülöm, amikor egy zeneszerzőnek erős víziója van arról, hogy mit szeretne hallani, mert ebben az esetben rendkívül magas művészeti szintű együttműködés alakulhat ki közöttünk.

MN: A magyarázatokon, instrukciókon túl mi mindenben lehet még hasznos az alkotó jelenléte?

PLA: A Kurtág-művek kottáiban nem tengenek túl a zenei információk. Ezzel egyáltalán nincs egyedül a zenetörténelemben, és ilyen esetekben felértékelődik a szerző közreműködése, hiszen nagyon tanulságosak lehetnek a megjegyzései, hogy hogyan kell eljátszani, elénekelni, elképzelni a darabját. Ha az ember belelapoz a Játékok kottájába, azt látja, hogy sok helyütt alig vannak benne hangjegyek. Mégis, ez a kevés hangjegy szinte elvész a Gyuri bácsi szavainak bősége mellett, utóbbi számomra a darab láthatatlan rétegeit képezi. Játsszunk el a gondolattal: mi maradna mondjuk Schumann zenéjéből, ha az ember megpróbálná tárgyilagosan, objektív módon eljátszani, figyelmen kívül hagyva művei­nek kottán túli dimenzióit?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.