HANGADÓ

Címjegyzék? Ruhatári szám?

A vezérmotívumról

Zene

Wagner! – vágnánk rá azonnal, de azért ez nem ilyen egyszerű.

A leitmotiv, azaz a vezérmotívum egy személyhez, helyhez, gondolathoz, érzéshez vagy tárgyhoz kapcsolódó, visszatérő zenei téma. A Grove zenei lexikon szerint ez a legkisebb, tematikus identitással rendelkező strukturális zenei egység. A leitmotivnak világosan azonosíthatónak kell lennie, hogy az esetleg ritmikai, harmóniai, hangszerelési tekintetben már megváltozott identitását megőrizhesse. A vezérmotívumok egyben zenei szimbólumok is, amelyek, különböző módokon és mértékben, szövegbeli és vizuális szimbólumoknak felelnek meg (Wagnernél például Mime üllője, a Nornák kötele, a sellők aranya stb.). A vezérmotívum, rövidsége ellenére segít az egész művet koherens egészként összetartani.

Richard Wagner maga mindössze egyetlen említés erejéig használta a szót, akkor is csak „úgynevezett” leitmotivokat említett, utalva ezzel Hans von Wolzogen báró, a népies, antiszemita költő és irodalmár 1876-ban megjelent művére, Wagner operáinak tematikus útmutatójára (Thematischer Leitfaden…). Wolzogen túlságosan szó szerint „értelmezte” Wagner zenéjét. A Ring minden vezérmotívumát elnevezte, ami olykor abszurditásokhoz vezetett. Wagner maga sosem nevezte néven a motívumait, inkább az asszociációs rugalmasságukat, a zenei formában betöltött szerepüket és érzelmi hatásukat hangsúlyozta. Mindezek ellenére a Wolzogen által megnevezett motívumok egy idő után a nyomtatott kottákban is megjelentek, s ez bosszantotta a zeneszerzőt; felesége, Cosima Wagner szerint egyszer ki is fakadt: „Az emberek azt fogják hinni, hogy ez az ostobaság mind az én kérésemre történt!” Szemére hányta Wolzogennek, hogy e motívumokat, mivel a zenéhez nem értett, csak a dramaturgiai jelentésük szerint vizsgálta, nem pedig azoknak a zenei struktúrában lévő értékük alapján. Deryck Cooke brit zenetudós, Wagner-szakértő szerint a Leitfaden sajnálatos módon azt a hamis benyomást kelti, mintha az egész zene nem lenne egyéb, mint visszatérő motívumok patchworkje, amelyben minden más csak arra jó, hogy „kitöltse az időt” a vezérmotívumok között. Ám innentől már nem lehetett elválasztani a zeneszerzőtől a leitmotivokat, elnevezéseik jelentős Wagner-elemzők (Newman, Donington) munkáiban tovább éltek, és mára beágyazódtak a zenei közbeszédbe.

Theodor W. Adorno Versuch über Wagner (1952) című művében kijelenti, hogy az egész vezérmotívum-elmélet hibás, mert az érzelmi tartalmat egyszerűen egy mechanikus folyamattá teszi. Ráadásul a hallgatók belső mentális folyamatai nem feltétlenül egyeztek meg Wagner szubtilis szándékaival. „Ebben pedig – folytatja – már benne van a leitmotiv degenerációja… ami közvetlenül a filmzenéhez vezet, ahol a leitmotiv egyetlen szerepe az, hogy előre jelezze a hősöket vagy a helyzeteket, s így a közönség könnyebben eligazodik bennük.” S ha már a filmek szóba kerültek: többek között Darth Vadernek is van „vezérmotívuma”, mint ahogy John Williams írt egyet A cápának is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.