HANGADÓ

Címjegyzék? Ruhatári szám?

A vezérmotívumról

Zene

Wagner! – vágnánk rá azonnal, de azért ez nem ilyen egyszerű.

A leitmotiv, azaz a vezérmotívum egy személyhez, helyhez, gondolathoz, érzéshez vagy tárgyhoz kapcsolódó, visszatérő zenei téma. A Grove zenei lexikon szerint ez a legkisebb, tematikus identitással rendelkező strukturális zenei egység. A leitmotivnak világosan azonosíthatónak kell lennie, hogy az esetleg ritmikai, harmóniai, hangszerelési tekintetben már megváltozott identitását megőrizhesse. A vezérmotívumok egyben zenei szimbólumok is, amelyek, különböző módokon és mértékben, szövegbeli és vizuális szimbólumoknak felelnek meg (Wagnernél például Mime üllője, a Nornák kötele, a sellők aranya stb.). A vezérmotívum, rövidsége ellenére segít az egész művet koherens egészként összetartani.

Richard Wagner maga mindössze egyetlen említés erejéig használta a szót, akkor is csak „úgynevezett” leitmotivokat említett, utalva ezzel Hans von Wolzogen báró, a népies, antiszemita költő és irodalmár 1876-ban megjelent művére, Wagner operáinak tematikus útmutatójára (Thematischer Leitfaden…). Wolzogen túlságosan szó szerint „értelmezte” Wagner zenéjét. A Ring minden vezérmotívumát elnevezte, ami olykor abszurditásokhoz vezetett. Wagner maga sosem nevezte néven a motívumait, inkább az asszociációs rugalmasságukat, a zenei formában betöltött szerepüket és érzelmi hatásukat hangsúlyozta. Mindezek ellenére a Wolzogen által megnevezett motívumok egy idő után a nyomtatott kottákban is megjelentek, s ez bosszantotta a zeneszerzőt; felesége, Cosima Wagner szerint egyszer ki is fakadt: „Az emberek azt fogják hinni, hogy ez az ostobaság mind az én kérésemre történt!” Szemére hányta Wolzogennek, hogy e motívumokat, mivel a zenéhez nem értett, csak a dramaturgiai jelentésük szerint vizsgálta, nem pedig azoknak a zenei struktúrában lévő értékük alapján. Deryck Cooke brit zenetudós, Wagner-szakértő szerint a Leitfaden sajnálatos módon azt a hamis benyomást kelti, mintha az egész zene nem lenne egyéb, mint visszatérő motívumok patchworkje, amelyben minden más csak arra jó, hogy „kitöltse az időt” a vezérmotívumok között. Ám innentől már nem lehetett elválasztani a zeneszerzőtől a leitmotivokat, elnevezéseik jelentős Wagner-elemzők (Newman, Donington) munkáiban tovább éltek, és mára beágyazódtak a zenei közbeszédbe.

Theodor W. Adorno Versuch über Wagner (1952) című művében kijelenti, hogy az egész vezérmotívum-elmélet hibás, mert az érzelmi tartalmat egyszerűen egy mechanikus folyamattá teszi. Ráadásul a hallgatók belső mentális folyamatai nem feltétlenül egyeztek meg Wagner szubtilis szándékaival. „Ebben pedig – folytatja – már benne van a leitmotiv degenerációja… ami közvetlenül a filmzenéhez vezet, ahol a leitmotiv egyetlen szerepe az, hogy előre jelezze a hősöket vagy a helyzeteket, s így a közönség könnyebben eligazodik bennük.” S ha már a filmek szóba kerültek: többek között Darth Vadernek is van „vezérmotívuma”, mint ahogy John Williams írt egyet A cápának is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.