HANGADÓ

Címjegyzék? Ruhatári szám?

A vezérmotívumról

Zene

Wagner! – vágnánk rá azonnal, de azért ez nem ilyen egyszerű.

A leitmotiv, azaz a vezérmotívum egy személyhez, helyhez, gondolathoz, érzéshez vagy tárgyhoz kapcsolódó, visszatérő zenei téma. A Grove zenei lexikon szerint ez a legkisebb, tematikus identitással rendelkező strukturális zenei egység. A leitmotivnak világosan azonosíthatónak kell lennie, hogy az esetleg ritmikai, harmóniai, hangszerelési tekintetben már megváltozott identitását megőrizhesse. A vezérmotívumok egyben zenei szimbólumok is, amelyek, különböző módokon és mértékben, szövegbeli és vizuális szimbólumoknak felelnek meg (Wagnernél például Mime üllője, a Nornák kötele, a sellők aranya stb.). A vezérmotívum, rövidsége ellenére segít az egész művet koherens egészként összetartani.

Richard Wagner maga mindössze egyetlen említés erejéig használta a szót, akkor is csak „úgynevezett” leitmotivokat említett, utalva ezzel Hans von Wolzogen báró, a népies, antiszemita költő és irodalmár 1876-ban megjelent művére, Wagner operáinak tematikus útmutatójára (Thematischer Leitfaden…). Wolzogen túlságosan szó szerint „értelmezte” Wagner zenéjét. A Ring minden vezérmotívumát elnevezte, ami olykor abszurditásokhoz vezetett. Wagner maga sosem nevezte néven a motívumait, inkább az asszociációs rugalmasságukat, a zenei formában betöltött szerepüket és érzelmi hatásukat hangsúlyozta. Mindezek ellenére a Wolzogen által megnevezett motívumok egy idő után a nyomtatott kottákban is megjelentek, s ez bosszantotta a zeneszerzőt; felesége, Cosima Wagner szerint egyszer ki is fakadt: „Az emberek azt fogják hinni, hogy ez az ostobaság mind az én kérésemre történt!” Szemére hányta Wolzogennek, hogy e motívumokat, mivel a zenéhez nem értett, csak a dramaturgiai jelentésük szerint vizsgálta, nem pedig azoknak a zenei struktúrában lévő értékük alapján. Deryck Cooke brit zenetudós, Wagner-szakértő szerint a Leitfaden sajnálatos módon azt a hamis benyomást kelti, mintha az egész zene nem lenne egyéb, mint visszatérő motívumok patchworkje, amelyben minden más csak arra jó, hogy „kitöltse az időt” a vezérmotívumok között. Ám innentől már nem lehetett elválasztani a zeneszerzőtől a leitmotivokat, elnevezéseik jelentős Wagner-elemzők (Newman, Donington) munkáiban tovább éltek, és mára beágyazódtak a zenei közbeszédbe.

Theodor W. Adorno Versuch über Wagner (1952) című művében kijelenti, hogy az egész vezérmotívum-elmélet hibás, mert az érzelmi tartalmat egyszerűen egy mechanikus folyamattá teszi. Ráadásul a hallgatók belső mentális folyamatai nem feltétlenül egyeztek meg Wagner szubtilis szándékaival. „Ebben pedig – folytatja – már benne van a leitmotiv degenerációja… ami közvetlenül a filmzenéhez vezet, ahol a leitmotiv egyetlen szerepe az, hogy előre jelezze a hősöket vagy a helyzeteket, s így a közönség könnyebben eligazodik bennük.” S ha már a filmek szóba kerültek: többek között Darth Vadernek is van „vezérmotívuma”, mint ahogy John Williams írt egyet A cápának is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.