DVD

Netrebko-Hvorostovsky: Live from Red Square

Zene

Régen volt, s talán igaz sem volt, hogy az opera világában hajdanán a külcsín, az énekesek testi szépsége mellékes körülménynek számított. Tudjuk, ma már garantáltan nem így áll a helyzet, s első pillantásra éppen e fejleményt bizonyítja Anna Netrebko és Dmitri Hvorostovsky koncertje, amelyre tavaly nyáron, a másfajta tömegrendezvények révén ismerős Vörös téren került sor.

Két szép emberpéldány énekel itt áriákat és kettősöket, s az utóbbi esetekben a páratlan szoprán és a majd' ily kiváló bariton együttműködése nem is csupán két vonzó megjelenésű művészt mutat, de még némi erotikus feszültséget is sejtet. (A nemzetközi operaélet zuhanyhíradóiban újabban híresztelik is a két orosz énekes románcát.) Mindez persze csak felszíni érdekesség és pusztán a szem öröme maradna, ha Netrebko a repertoárjába frissen felvett Leonóra szólamában nem lenne vokálisan is oly izgalmas jelenség Hvorostovsky harapós Luna grófjának oldalán. Vagy ha az Anyegin záró kettősében nem válna oly megindítóvá, sőt valósággal szívszorítóvá a két operai nagyvad által elővezetett páros élettragédia. A hullámzóbb színvonalú zenekari és kórusrészletek között az ősz, ám imponálóan férfias Hvorostovsky Scarpia brutálisan energikus Te Deum-jelenetével, Netrebko pedig Maddalena eszményien formált áriájával (Giordano: Andrea Chénier) érvelt a szabadtéri áriaestek sokat vitatott és sokat szenvedett műfajának létezése mellett. S a ráadások során Netrebko produkcióját látván-hallván még az is érzékletessé válhatott, hogy a máig eleven orosz operettkultúrában milyen sajátos karaktere is van Szilvia belépőjének a Csárdáskirálynőből. Elemi lendületével, cigányos temperamentumával és - más alkalmakkor is megcsodált - táncos kedvével Netrebko nem hagyta sem cukros édelgéssé, sem epebajosan komolykodó áriázássá sápadni az oroszul felhangzó slágerszámot.

Deutsche Grammophon, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.