DVD

Netrebko-Hvorostovsky: Live from Red Square

Zene

Régen volt, s talán igaz sem volt, hogy az opera világában hajdanán a külcsín, az énekesek testi szépsége mellékes körülménynek számított. Tudjuk, ma már garantáltan nem így áll a helyzet, s első pillantásra éppen e fejleményt bizonyítja Anna Netrebko és Dmitri Hvorostovsky koncertje, amelyre tavaly nyáron, a másfajta tömegrendezvények révén ismerős Vörös téren került sor.

Két szép emberpéldány énekel itt áriákat és kettősöket, s az utóbbi esetekben a páratlan szoprán és a majd' ily kiváló bariton együttműködése nem is csupán két vonzó megjelenésű művészt mutat, de még némi erotikus feszültséget is sejtet. (A nemzetközi operaélet zuhanyhíradóiban újabban híresztelik is a két orosz énekes románcát.) Mindez persze csak felszíni érdekesség és pusztán a szem öröme maradna, ha Netrebko a repertoárjába frissen felvett Leonóra szólamában nem lenne vokálisan is oly izgalmas jelenség Hvorostovsky harapós Luna grófjának oldalán. Vagy ha az Anyegin záró kettősében nem válna oly megindítóvá, sőt valósággal szívszorítóvá a két operai nagyvad által elővezetett páros élettragédia. A hullámzóbb színvonalú zenekari és kórusrészletek között az ősz, ám imponálóan férfias Hvorostovsky Scarpia brutálisan energikus Te Deum-jelenetével, Netrebko pedig Maddalena eszményien formált áriájával (Giordano: Andrea Chénier) érvelt a szabadtéri áriaestek sokat vitatott és sokat szenvedett műfajának létezése mellett. S a ráadások során Netrebko produkcióját látván-hallván még az is érzékletessé válhatott, hogy a máig eleven orosz operettkultúrában milyen sajátos karaktere is van Szilvia belépőjének a Csárdáskirálynőből. Elemi lendületével, cigányos temperamentumával és - más alkalmakkor is megcsodált - táncos kedvével Netrebko nem hagyta sem cukros édelgéssé, sem epebajosan komolykodó áriázássá sápadni az oroszul felhangzó slágerszámot.

Deutsche Grammophon, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.