Lemez

Warpaint: Warpaint

Zene

A zenekarok általában az első vagy a sokadik lemezüknek nem szoktak címet adni, és viszonylag kevés példa van arra, hogy valaki a második albumát jelenteti meg szimplán a saját neve alatt. A Los Angelesben székelő, kizárólag női tagokból álló Warpaint a ritkább vonulathoz csatlakozott, aminek az is oka lehet, hogy a 2010-es, The Fool című bemutatkozásukat követően viszonylag nehezen sikerült előrukkolniuk a folytatással.

Oké, a hype-nak köszönhetően hosszúra nyúlt turné - amely Magyarországot is érintette - természetesen lelassította a procedúrát, de a zenészek már itteni látogatásuk során is hangsúlyozták, hogy a második lemez nem a testvére, hanem a külön háztartásban élő unokatestvére lesz majd a debütnek. És a Warpaint kicsit tényleg olyan, mintha egy újrakezdést hallanánk.

A motownos énekharmóniák és a Cocteau Twins-es lebegések megmaradtak, de a produceri és keverési munkáért felelős Flood/Nigel Godrich kettős keze nyoma letagadhatatlan. Az Intro akár rögtön az újrakezdést szimbolizálhatja, hiszen a dalba kétszer vág bele a zenekar - ritka húzás stúdiólemezen, hogy egy "hibát" direkt meghagynak az örökkévalóságnak. A táncos hatások a Feeling Alrightban és a címében béna szójátékkal élő Disco/Veryben érvényesülnek leginkább, a többi dal viszont a Warpainttől már korábban megszokott, lebegős hangulatot hozza - egy fokkal a debüt és kettővel a velük sokszor párhuzamként emlegetett The xx színvonala alatt. A jobb pillanatokért a szintiket elektromos gitárokkal izgalmasan vegyítő Biggy, az akusztikusan induló, éteri Teese és az enyhén björkös Drive felel, de valószínűleg ezek sem maradnak meg sokáig a kollektív emlékezetben. A nehéz második lemez klasszikus próbatételét tehát nem vette túl jól a Warpaint, de mindenképp érdemes megvárni a harmadikat: az majd eldönti, hogy valójában mennyire fontos zenekarral van dolgunk.

Rough Trade/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.