Sziget – Koncert

Nincs több mesebeli lény – Gorillaz

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. szeptember 16.

Zene

A Gorillaz sokáig elkerülte hazánkat, de tavaly óta ez már a harmadik fellépésük volt: a rövid promókoncert és a 2017-es Humanz félházas Aréna-beli bemutatója után most a legfrissebb The Now Now című lemezt hozták el a Sziget Nagyszínpadára. Itt pedig egyértelműen kiderült, hogy hiába a sok kiváló vendégművész, a Gorillaz immáron nem valamiféle futurisztikus virtuális zenekar, hanem az utóbbi években egyre termékenyebb Damon Albarn szólóprojektje – amit legjobban a koncerten is kivetített (amúgy a zenekar legutóbbi slágere, a Humility klipjéből kölcsönzött) mondat tükröz leghívebben: „No more unicorns anymore”. Nincsenek többé mesebeli lények: az eredeti Gorillaz-koncepció alapját adó jól ismert képregényfigurák csak mutatóba bukkantak fel a kivetítőn, a színpadon pedig azok a hús-vér háttéremberek játszottak, akik a kezdetektől kísérik a Gorillazt.

A zenészek nagyon odatették magukat, és a kissé megviseltnek tűnő Albarn kifejezetten élvezte is a viszonylag hosszú koncertet; a dalszerző-énekes mindvégig nagyon közvetlen volt, már az első percekben leugrott a színpadról, hogy a közönséggel pacsizhasson. Ám hiába a jó számok és a szinte tökéletes előadás, a fesztivál nagyszámú közönségének valahogyan nem jött be 2D-Albarn jellegzetes, elszállós világa. Az újabb számokat meglehetősen kevesen ismerték, a kevéssé tempós dalok pedig nem igazán mozgatták meg a közönséget, még a publikum megénekeltetésére tett ismételt kísérletek is rendre kudarcot vallottak. Hiányérzete ugyanakkor senkinek sem lehetett, hiszen minden fontosabb dal elhangzott a koncerten. Beszédes azonban, hogy a zenekar utolsó igazán nagy slágerei is már vagy nyolcévesek (a Superfast Jellyfish vagy a Stylo a Plastic Beachről), a legnagyobb sikert pedig a Gorillaz első két, 2001-es és 2005-ös albumának dalai aratták (Feel Good Inc., Clint Eastwood), ezeket Albarnék jó érzékkel az este legvégére tartogatták.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.