Lemez

Őrült nő ketrece

Sinead O’Connor – How About I Be Me (And You Be You?)

Zene

Keith Richards emlékezetes önéletrajzi könyvében van egy rész, amikor emberünk csalódva veszi tudomásul valamikor a nyolcvanas években, hogy hosszú trónolás után lekerült a „ki fog legnagyobb valószínűséggel meghalni jövőre” lista éléről. Azóta bitorolták már páran ezt a pozíciót; volt, aki életben maradt (pl. Dave Gahan), és volt, aki nem – legutóbb Amy Winehouse és Whitney Houston. Ha ez a lista létezik még, akkor nem lepődnénk meg, ha épp Sinead O’Connor állna a dobogó tetején.

A kopasz énekesnő az elmúlt fél évben bőven gondoskodott botrányról, és ha nem a bulvárlapok írtak róla, akkor épp ő maga, a Twitteren. Volt egy-két emlékezetes kirohanása, meg állítólag (nem először) öngyilkossági kísérlete is, szóval csámcsogtak rajta rendesen, és már-már el is felejtették, hogy ő mégiscsak egy énekesnő, ráadásul van új lemeze is, ami nem is rossz, és nem is annyira nyomasztó!


A nyitó 4th And Vine például kifejezetten optimista, vidám és alapvetően akusztikus darab, melyben hősnőnk álmai férfijával köt házasságot. Szintén pozitív hangvételű az első kislemeznek választott The Wolf Is Getting Married, és egy-két dalban ugyancsak ott van a reménysugár – de azért a számok többsége tragikus témákat érint. A Reason With Me (melyben szerencsére elhangzik a „szerintem nem túl késő, hogy megmentsenek” sor) egy drogos szemszögéből mesél, a Take Off Your Shoes a katolikus egyház pedofil bűneit ostorozza, a Back Where You Belong egy halott katonának szól, az I Had A Baby egy afférból született gyerek történetét énekli meg, a lemezt záró, minimális zenei aláfestést kapó, ám az ének miatt mégis monumentális V.I.P.-ban pedig végképp mindenki megkapja a magáét a celebektől az MTV-ig. Amúgy nem csak ebben a dalban tűnik másodlagosnak a zenei alap – de hát ahol ilyen énekhang van, ott nem nagyon bánja ezt az ember.

„Mindig is őrült voltam”, énekli Sinead a fent említett babás dalban, és nem csoda, hogy oly sokan aggódnak érte, akik jobban szeretnék, ha inkább az válna valóra, amit ezen az albumon az Old Lady című dalban mond: „Ha majd öreg hölgy leszek…” Reméljük, hogy megéri; tényleg nagy kár lenne érte.

One Little Indian / Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.