mi a kotta?

Rosszaság!

  • mi a kotta
  • 2012. március 2.

Zene

A fentebb címül választott korholást a női ruhába bújt Latabár Kálmán hajtogatja, méghozzá hoszszan-hosszan elnyújtott á hanggal az Egy szoknya, egy nadrág című klasszikus filmvígjátékban, szélhámos széptevőjét, az erősen piknikus alkatú Mihályi Ernőt leckéztetve. A férfiakkal ugyanis csak a baj meg a gond van, pláne akkor, ha basszbariton hangfekvésben énekelnek az operaszínpadon, amint erről ezen a hét végén a világraszóló Bryn Terfel budapesti debütálását végigtapsolva is újfent meggyőződhetünk.

Merthogy a bámulnivaló walesi énekes Rosszfiúk című - lemezfelvételről már ismerős - áriaválogatásával érkezik el körünkbe: csupa olyan figurát megidézvén, akik mindahányan megátalkodott rosszaságok (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc). Akad köztük kedvesen ámító csibész, mint a csodadoktor Dulcamara, de megszólalnak az ördöggel szövetkező gonoszok is, mint amilyen a Bűvös vadász elkárhozott lelkű fővadásza, Gáspár. Mi több, még maga az ördögök elölülője, Mefisztó is áriázáshoz fog látni, ráadásul mindjárt két operából, a Faustból, illetve Boito Mefistofeléjéből előugorva. (Apropó: ez utóbbi dalmű Kovalik Balázs által rendezett előadását a napokban többször is újólag műsorán szerepelteti majd az operaház.)

A civilben éppenséggel nagy-, sőt nemes szívű világsztár, a pazar humorú Bryn Terfel áriaestjén egyébiránt Sporting Life, a Porgy és Bess aljas drogdílere is elénk kerül, hogy elénekelje slágerszámát ("It ain't necessarily so"), s a komponista, Gershwin említésével már át is evickélhetünk a hétforduló két operaházi koncertjéhez. AFilharmóniai Társaság két esedékes bérleti hangversenyét (február 5., tizenegy óra, ill. február 6., fél nyolc) ugyanis Gershwin Kubai nyitánya indítja, megteremtve a kellően oldott alaphangulatot a "Farsang az Operában - latin karnevál" című program számára. Az eredetileg még Rumba nevezet alatt bemutatott koncertnyitány nyomában, mely alkotást a zeneszerző 1932 februárjában megejtett kéthetes karibi vakációja inspirált, Ottorino Respighi négy esztendővel korábbi latin-amerikai úti élményei, a Brazil impressziók hangzanak majd fel Héja Domonkos vezénylete alatt. Brazília amúgy a koncert egy másik európai komponistájára, Darius Milhaud-ra is komoly hatást gyakorolt, miután a fiatalember a tízes évek közepén a Brazíliába delegált francia nagykövet, egy bizonyos Paul Claudel titkáraként működött.

A nagy katolikus irodalmár, valamint az Ökör a háztetőn derűs szerzőjének neve már át is vezethet minket e heti ajánlónk utolsó, franciás tematikájú koncertjéhez, amely a Rádió Márványtermében hangzik fel jövő csütörtökön (február 9., hat óra). A Jandó Jenőt és a fuvolista Drahos Bélát is felléptető kamarakoncert meghirdetett programján a Milhaud-val együtt a Hatok csoportjába tartozó Francis Poulenc és a múlt héten emlegetett Gabriel Fauré egy-egy műve is ott szerepel, ám a muzsikaszó javát éppenséggel a 2012-es esztendő nagy ünnepeltjének, Claude Debussy kompozícióinak szentelik majd kiváló előadóművészeink.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.