mi a kotta?

Rosszaság!

  • mi a kotta
  • 2012. március 2.

Zene

A fentebb címül választott korholást a női ruhába bújt Latabár Kálmán hajtogatja, méghozzá hoszszan-hosszan elnyújtott á hanggal az Egy szoknya, egy nadrág című klasszikus filmvígjátékban, szélhámos széptevőjét, az erősen piknikus alkatú Mihályi Ernőt leckéztetve. A férfiakkal ugyanis csak a baj meg a gond van, pláne akkor, ha basszbariton hangfekvésben énekelnek az operaszínpadon, amint erről ezen a hét végén a világraszóló Bryn Terfel budapesti debütálását végigtapsolva is újfent meggyőződhetünk.

Merthogy a bámulnivaló walesi énekes Rosszfiúk című - lemezfelvételről már ismerős - áriaválogatásával érkezik el körünkbe: csupa olyan figurát megidézvén, akik mindahányan megátalkodott rosszaságok (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc). Akad köztük kedvesen ámító csibész, mint a csodadoktor Dulcamara, de megszólalnak az ördöggel szövetkező gonoszok is, mint amilyen a Bűvös vadász elkárhozott lelkű fővadásza, Gáspár. Mi több, még maga az ördögök elölülője, Mefisztó is áriázáshoz fog látni, ráadásul mindjárt két operából, a Faustból, illetve Boito Mefistofeléjéből előugorva. (Apropó: ez utóbbi dalmű Kovalik Balázs által rendezett előadását a napokban többször is újólag műsorán szerepelteti majd az operaház.)

A civilben éppenséggel nagy-, sőt nemes szívű világsztár, a pazar humorú Bryn Terfel áriaestjén egyébiránt Sporting Life, a Porgy és Bess aljas drogdílere is elénk kerül, hogy elénekelje slágerszámát ("It ain't necessarily so"), s a komponista, Gershwin említésével már át is evickélhetünk a hétforduló két operaházi koncertjéhez. AFilharmóniai Társaság két esedékes bérleti hangversenyét (február 5., tizenegy óra, ill. február 6., fél nyolc) ugyanis Gershwin Kubai nyitánya indítja, megteremtve a kellően oldott alaphangulatot a "Farsang az Operában - latin karnevál" című program számára. Az eredetileg még Rumba nevezet alatt bemutatott koncertnyitány nyomában, mely alkotást a zeneszerző 1932 februárjában megejtett kéthetes karibi vakációja inspirált, Ottorino Respighi négy esztendővel korábbi latin-amerikai úti élményei, a Brazil impressziók hangzanak majd fel Héja Domonkos vezénylete alatt. Brazília amúgy a koncert egy másik európai komponistájára, Darius Milhaud-ra is komoly hatást gyakorolt, miután a fiatalember a tízes évek közepén a Brazíliába delegált francia nagykövet, egy bizonyos Paul Claudel titkáraként működött.

A nagy katolikus irodalmár, valamint az Ökör a háztetőn derűs szerzőjének neve már át is vezethet minket e heti ajánlónk utolsó, franciás tematikájú koncertjéhez, amely a Rádió Márványtermében hangzik fel jövő csütörtökön (február 9., hat óra). A Jandó Jenőt és a fuvolista Drahos Bélát is felléptető kamarakoncert meghirdetett programján a Milhaud-val együtt a Hatok csoportjába tartozó Francis Poulenc és a múlt héten emlegetett Gabriel Fauré egy-egy műve is ott szerepel, ám a muzsikaszó javát éppenséggel a 2012-es esztendő nagy ünnepeltjének, Claude Debussy kompozícióinak szentelik majd kiváló előadóművészeink.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.