mi a kotta?

Rosszaság!

  • mi a kotta
  • 2012. március 2.

Zene

A fentebb címül választott korholást a női ruhába bújt Latabár Kálmán hajtogatja, méghozzá hoszszan-hosszan elnyújtott á hanggal az Egy szoknya, egy nadrág című klasszikus filmvígjátékban, szélhámos széptevőjét, az erősen piknikus alkatú Mihályi Ernőt leckéztetve. A férfiakkal ugyanis csak a baj meg a gond van, pláne akkor, ha basszbariton hangfekvésben énekelnek az operaszínpadon, amint erről ezen a hét végén a világraszóló Bryn Terfel budapesti debütálását végigtapsolva is újfent meggyőződhetünk.

Merthogy a bámulnivaló walesi énekes Rosszfiúk című - lemezfelvételről már ismerős - áriaválogatásával érkezik el körünkbe: csupa olyan figurát megidézvén, akik mindahányan megátalkodott rosszaságok (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc). Akad köztük kedvesen ámító csibész, mint a csodadoktor Dulcamara, de megszólalnak az ördöggel szövetkező gonoszok is, mint amilyen a Bűvös vadász elkárhozott lelkű fővadásza, Gáspár. Mi több, még maga az ördögök elölülője, Mefisztó is áriázáshoz fog látni, ráadásul mindjárt két operából, a Faustból, illetve Boito Mefistofeléjéből előugorva. (Apropó: ez utóbbi dalmű Kovalik Balázs által rendezett előadását a napokban többször is újólag műsorán szerepelteti majd az operaház.)

A civilben éppenséggel nagy-, sőt nemes szívű világsztár, a pazar humorú Bryn Terfel áriaestjén egyébiránt Sporting Life, a Porgy és Bess aljas drogdílere is elénk kerül, hogy elénekelje slágerszámát ("It ain't necessarily so"), s a komponista, Gershwin említésével már át is evickélhetünk a hétforduló két operaházi koncertjéhez. AFilharmóniai Társaság két esedékes bérleti hangversenyét (február 5., tizenegy óra, ill. február 6., fél nyolc) ugyanis Gershwin Kubai nyitánya indítja, megteremtve a kellően oldott alaphangulatot a "Farsang az Operában - latin karnevál" című program számára. Az eredetileg még Rumba nevezet alatt bemutatott koncertnyitány nyomában, mely alkotást a zeneszerző 1932 februárjában megejtett kéthetes karibi vakációja inspirált, Ottorino Respighi négy esztendővel korábbi latin-amerikai úti élményei, a Brazil impressziók hangzanak majd fel Héja Domonkos vezénylete alatt. Brazília amúgy a koncert egy másik európai komponistájára, Darius Milhaud-ra is komoly hatást gyakorolt, miután a fiatalember a tízes évek közepén a Brazíliába delegált francia nagykövet, egy bizonyos Paul Claudel titkáraként működött.

A nagy katolikus irodalmár, valamint az Ökör a háztetőn derűs szerzőjének neve már át is vezethet minket e heti ajánlónk utolsó, franciás tematikájú koncertjéhez, amely a Rádió Márványtermében hangzik fel jövő csütörtökön (február 9., hat óra). A Jandó Jenőt és a fuvolista Drahos Bélát is felléptető kamarakoncert meghirdetett programján a Milhaud-val együtt a Hatok csoportjába tartozó Francis Poulenc és a múlt héten emlegetett Gabriel Fauré egy-egy műve is ott szerepel, ám a muzsikaszó javát éppenséggel a 2012-es esztendő nagy ünnepeltjének, Claude Debussy kompozícióinak szentelik majd kiváló előadóművészeink.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.