mi a kotta?

Rosszaság!

  • mi a kotta
  • 2012. március 2.

Zene

A fentebb címül választott korholást a női ruhába bújt Latabár Kálmán hajtogatja, méghozzá hoszszan-hosszan elnyújtott á hanggal az Egy szoknya, egy nadrág című klasszikus filmvígjátékban, szélhámos széptevőjét, az erősen piknikus alkatú Mihályi Ernőt leckéztetve. A férfiakkal ugyanis csak a baj meg a gond van, pláne akkor, ha basszbariton hangfekvésben énekelnek az operaszínpadon, amint erről ezen a hét végén a világraszóló Bryn Terfel budapesti debütálását végigtapsolva is újfent meggyőződhetünk.

Merthogy a bámulnivaló walesi énekes Rosszfiúk című - lemezfelvételről már ismerős - áriaválogatásával érkezik el körünkbe: csupa olyan figurát megidézvén, akik mindahányan megátalkodott rosszaságok (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc). Akad köztük kedvesen ámító csibész, mint a csodadoktor Dulcamara, de megszólalnak az ördöggel szövetkező gonoszok is, mint amilyen a Bűvös vadász elkárhozott lelkű fővadásza, Gáspár. Mi több, még maga az ördögök elölülője, Mefisztó is áriázáshoz fog látni, ráadásul mindjárt két operából, a Faustból, illetve Boito Mefistofeléjéből előugorva. (Apropó: ez utóbbi dalmű Kovalik Balázs által rendezett előadását a napokban többször is újólag műsorán szerepelteti majd az operaház.)

A civilben éppenséggel nagy-, sőt nemes szívű világsztár, a pazar humorú Bryn Terfel áriaestjén egyébiránt Sporting Life, a Porgy és Bess aljas drogdílere is elénk kerül, hogy elénekelje slágerszámát ("It ain't necessarily so"), s a komponista, Gershwin említésével már át is evickélhetünk a hétforduló két operaházi koncertjéhez. AFilharmóniai Társaság két esedékes bérleti hangversenyét (február 5., tizenegy óra, ill. február 6., fél nyolc) ugyanis Gershwin Kubai nyitánya indítja, megteremtve a kellően oldott alaphangulatot a "Farsang az Operában - latin karnevál" című program számára. Az eredetileg még Rumba nevezet alatt bemutatott koncertnyitány nyomában, mely alkotást a zeneszerző 1932 februárjában megejtett kéthetes karibi vakációja inspirált, Ottorino Respighi négy esztendővel korábbi latin-amerikai úti élményei, a Brazil impressziók hangzanak majd fel Héja Domonkos vezénylete alatt. Brazília amúgy a koncert egy másik európai komponistájára, Darius Milhaud-ra is komoly hatást gyakorolt, miután a fiatalember a tízes évek közepén a Brazíliába delegált francia nagykövet, egy bizonyos Paul Claudel titkáraként működött.

A nagy katolikus irodalmár, valamint az Ökör a háztetőn derűs szerzőjének neve már át is vezethet minket e heti ajánlónk utolsó, franciás tematikájú koncertjéhez, amely a Rádió Márványtermében hangzik fel jövő csütörtökön (február 9., hat óra). A Jandó Jenőt és a fuvolista Drahos Bélát is felléptető kamarakoncert meghirdetett programján a Milhaud-val együtt a Hatok csoportjába tartozó Francis Poulenc és a múlt héten emlegetett Gabriel Fauré egy-egy műve is ott szerepel, ám a muzsikaszó javát éppenséggel a 2012-es esztendő nagy ünnepeltjének, Claude Debussy kompozícióinak szentelik majd kiváló előadóművészeink.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.