Régi divatú - Boris with Michio Kurihara: Rainbow (lemez + koncert)

  • - greff - ; keretes: Kovács Marcell
  • 2007. március 1.

Zene

Kollaborálni egy géniusszal - az efféle vállalásokban mindig van valami a kötéltáncosok bátorságából. Hiszen igencsak kényes kérdés, hogy mi lesz az egyensúllyal, s miképp kerülhető el, hogy az együttműködésre felkért mester, akár egy ébenfekete tárgy, elszívja a többiek elől a fényt.

Kollaborálni egy géniusszal - az efféle vállalásokban mindig van valami a kötéltáncosok bátorságából. Hiszen igencsak kényes kérdés, hogy mi lesz az egyensúllyal, s miképp kerülhető el, hogy az együttműködésre felkért mester, akár egy ébenfekete tárgy, elszívja a többiek elől a fényt. Michio Kurihara alázatos csapatjátékos (a negyvenhat éves, huszonöt éve aktív gitáros egészen 2005-ig nem jelentkezett igazi szólólemezzel), mégsem egyszerű eset, hiszen ha pengetni kezd, végül úgyis őrá irányul minden figyelem.

Az persze más, ha a "szállásadó" zenekar hajlandó tisztelettudóan a vendége alá dolgozni, hovatovább stílusához ízesíteni a maga modorát. Márpedig a Boris pontosan ilyen zenekar: a japán underground kaméleonja az évek során elképesztő színváltásokkal bizonyította, hogy problémamentesen képes alkalmazkodni bármihez, ami megdobogtatja a szívét. A nemzetközi áttörését meghozó Amplifier Worship még egy frankó Melvins-lemez volt, majd pár évre rá fejet hajtott a Kyuss előtt (Heavy Rocks), csak hogy egy évvel később egyetlen háromnegyed órás számban foglalja össze a posztrock addigi eredményeit (Feedbacker). Tavalyi lemeze, a Pink csupán annyiban hozott változást, hogy azon már az egymást követő számok is más-más stílusban hangzottak el. Ha nem írnának olyan erős dalokat, mosolyognunk volna muszáj a Borison, csak hát a helyzet az, hogy állati klassz témákat írnak, a gitáros csaj, Wata például rendre egészen szörnyetegszerű riffekkel kápráztat el.

A Rainbow-n a trió azon van, hogy otthonos közeget biztosítson Kurihara régi vágású pszichedéliájának. Kétféle szám van a lemezen. Vannak először is a zajosabb-karcosabb, kábítóan lüktető tételek, melyekben a mester burjánzó szólókat varázsolhat elő betorzított Gibson SG-jéből. Kurihara a zenecsinálást nem a pedáljaira bízza: csupán azért veti be őket, hogy eltéveszthetetlen tónusa legyen, ám ezen túl minden egyéb a két keze dolga. Az a két kéz pedig teszi, amit kell: mindjárt a nyitó Rafflesiában ábrákat rajzolhatunk a csillagokba. És ne gondolják, hogy Kurihara holmi öncélú virtuozitással akarna elkápráztatni, mert erről szó sincsen: nála minden egyes hangnak megkérdőjelezhetetlen oka és helye van - meg aztán, amit játszik, nem is különösebben csuklótörő. Mondom, ez a Kurihara kimondottan régi divatú figura.

Vannak aztán azok a szomorkásabb számok, amelyek puhák, lusták és ködösek (Rainbow, Shine, ...And, I Want), teli visszhangokkal meg hosszan kicsengő gitárneszekkel. Ezekről az összes vonatkozó japáni klisé reflexszerűen eszünkbe jut, cseresznyefavirág, "mono no aware", napszállat a Fuji-hegynél, miegyéb. De hagyjuk a közhelyeket. A Rainbow ugyanis nem a klisékről szól, és távolról sem giccses. Hanem emelkedett, és igen-igen szép.

- greff -

Pedal, 2006/Drag City, 2007

Damon & Naomi Michio Kuriharával

A bécsi Fluc a környék átépítése miatt átmenetileg egy zord betonbunkerbe költözött, és a rideg környezet bizarr háttérként szolgál a Damon & Naomi éteri hangzású zenéjéhez. A néhai Galaxie 500 dobosa és basszusgitárosa, Damon Krukowski és Naomi Yang az elmúlt másfél évtizedben alaposan eltávolodott a gitárpop hagyományaitól, szokatlan szerkezetű, lebegős dalaikat élőben ma már többnyire ritmusszekció nélkül, akusztikusgitár- és szintetizátorkísérettel adják elő, illetve ünnepnapokon újabb lemezeik állandó közreműködőjével, Michio Kuriharával kiegészülve. Kurihara Bécsbe is eljött velük, és ez teszi igazán különlegessé az estét, hiszen a kortárs japán pszichedelikus rock meghatározó figurája - a színtér olyan fontos zenekarainak gitárosa, mint a White Heaven, majd a Ghost és a Stars - még amerikai kollégáinál is ritkább vendég Európában.

Először megijeszt az érces hangzás, a betonfalak éles kontúrokat adnak a lemezen alaktalan, szétfolyós zenének, de idővel rááll a fül, és a technikus is finomít menet közben az arányokon. Úgy százan lehetünk, családias a hangulat, Damon buta viccekkel tölti ki a hangolás perceit, Naomi sokat mosolyog, Kurihara pedig mindenért elnézést kér és mindent megköszön. Főként a legutóbbi, már kétéves The Earth Is Blue lemezről válogatnak, és sok feldolgozást játszanak. A While My Guitar Gently Weeps elmarad, de van helyette Bob Dylan, Caetano Veloso és Everly Brothers, meg egy dal a Jacks nevű obskúrus, hatvanas évekbeli japán pszichedelikus popkvartettől. Kurihara egy pillanatra sem bújik elő az árnyékból, roppant alázatosan követi Damon akusztikus gitárját, de a számok végére rendre ő lesz a főszereplő. Játéka egyszerre fesztelen és roppant fegyelmezett, a szünetek és a változatos hangszínek ellenére sincs benne törés, olyan, mintha végig ugyanazt a témát variálná, és amikor a műsort záró, egyre halkuló dalokban ő is elcsendesedik, akkor a legvarázslatosabb.

Mindenki szembesült már életében a gyötrelmes és feloldhatatlannak hitt dilemmával a gitárszóló létjogosultságáról. Ha nem, hát számíthat rá, hogy előbb vagy utóbb szembekerül vele. Mert állást kell foglalni, áldás-e vagy átok, gyógyító balzsam vagy kártékony métely a gitárszóló. Zenei önkielégítés csupán, vagy a rock and roll igazi beteljesedése? Kuriharát figyelve a válasz egyértelmű. A gitárszóló az élet sója. Sőt maga az élet.

Bécs, Fluc, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.