Az illúzió logikája - Bullás József: Káprázat (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2007. március 1.

Zene

Bullás József a nyolcvanas évek második felétől - egy darabig az újszenzibilitásba befogadott művészként - végigpróbálta a korszak szinte minden kurrens stílusát és stíluspatentjét. Bullás József a nyolcvanas évek második felétől - egy darabig az újszenzibilitásba befogadott művészként - végigpróbálta a korszak szinte minden kurrens stílusát és stíluspatentjét. Vásznaira rátelepítette az olasz transzavantgárd, a német Heftige Malerei, az amerikai new wave és - a hazai zeitgeistnek megfelelően - a hajdani budapesti Európai Iskola forma- és gesztuskészletét.

Bullás József a nyolcvanas évek második felétől - egy darabig az újszenzibilitásba befogadott művészként - végigpróbálta a korszak szinte minden kurrens stílusát és stíluspatentjét. Vásznaira rátelepítette az olasz transzavantgárd, a német Heftige Malerei, az amerikai new wave és - a hazai zeitgeistnek megfelelően - a hajdani budapesti Európai Iskola forma- és gesztuskészletét. Mintegy tíz-tizenkét év alatt bekalandozta a huszadik század képzőművészetének sok-sok áramlatát, az időszerűek mellett még visszaevezett a tízes évek francia orphizmusáig is, és miközben minden Szküllának és Kharübdisznek nekicsapta sajkáját, s megszerkesztett egy gyorsan és kényszerűen alakváltó eklektikát, folytonosan "ráígért" önmagára. Ráígért, vagyis fenntartotta annak az esélyét, hogy a vérmes akarat mögött vagy inkább fölött kikelhet egy sajátos, idiomatikus, elsősorban rá jellemző, mondjuk egyszerűbben: saját kép-képzés.

A kilencvenes évek végén egy korábban néhány vásznon már megjelenő motívumot, a hol irány nélkül, hol pedig merev fonatban tekergő, a plaszticitás képzetét ígérve megfestett, csőre emlékeztető elemet választott ki, s egyrészt ennek nem narratív, hanem struktúrateremtő, szerkezetbe lépő dinamikus mozgását rögzítette sorozatként is felfogható képekbe. Ezeket a cső-fonatokat egy-két évvel később, már az ezredforduló tájékán bonyolult, hol végtelen ornamentikára emlékeztető, máskor majdnem-geometrikus rácsszerkezeteket megidéző, szövet-, szövedékszerű struktúrák váltották fel, melyeken a Bullást régóta érdeklő plaszticitás nem elsősorban a kvázimegvilágítás, a realisztikusnak tűnő, az oldalsó fényforrás jelenlétét imitáló, modellált illuzionizmus eredménye volt, mint a korábbi vásznakon; a relief illúziója a színértékek és tónusok szellemes szövetéből eredt, valamint egy sajátos, a sűrű farkasfogszerű kaparásra (vagy a tweedszövésre) emlékeztető festői eljárásból. 2002- 2003 körül mindezt felváltotta egy egyszerűbb, ugyanakkor nyitottabb formálásmód. Ennek révén a festmények szerkezete a képsík mögé húzódott vissza; mintegy elrejtőzött a mind homogénabbá váló felület mögé, mely - némileg Hencze Tamás eljárására is utalva és azt továbbgondolva - a tér megjelenítésének, pontosabban a téri illúzió megnyilatkozásának kínált helyet. Képszerkesztésének metódusa azonban két szempontból is gyökeresen eltért Henczéétől, egyszersmind bonyolultabb is volt az övénél. Bullás ugyanis élénken színes, a fényt, a csillogást is gazdagon kiaknázó festményeinek felületén jószerivel három virtuális síkot ragadott meg: az egyik a festőhenger gördülése eredményeként megnyilatkozó térképzet révén keletkezett, a másik a sűrű festék felhordásakor kialakuló faktúrából, míg a harmadik a tenyéréllel vagy ujjbeggyel "kanyarított" gesztusrajz nyomán bomlott ki. A homorú-domború látszati, optikai kettősségére alapozódó vásznakon a csillámló festékfelületbe mélyedő, pontosabban abból gyors mozdulattal visszatörölt, visszavett, hol jelszerű, máskor ornamenstöredékekre emlékeztető motívumok pillanatnyi, sebesen kibomló érzelmek nyomaival nyitottak meg egy narratívnak is tekinthető síkot. A rajzok-rajzolatok karakteresen dinamikus, egyszersmind dekoratív mozdulatsorok koreográfiájaként elsősorban magára a mozgásra utaltak, s bár nem mutattak vissza semmilyen formában a festmény elsődleges szintjére, tehát az illuzionisztikus alapra, de - bizonyos zenei formákat is felidézve - dramatikusan ellenpontozták azt.

Legújabb munkáival - festészetének számomra eddig legjobb és legmeggyőzőbb darabjai -, mintha okosabb-ravaszabb, egyszersmind józanabb és szerényebb útra tért volna: a textíliákról készített makrófotókra emlékeztető illuzionisztikus képi rendszert kivetkőztette a korábbi rikító, sokszor agresszív, a jelentéskioltást kockáztatóan sok-jelentésű "színorgiából", s egy fojtott, monokromatikus, de nagyon is intenzív, harmonikus színstruktúrába helyezte. Mintha kamarazenére hangszerelte volna át valaha harsány daljátékait... Az egyszerűsödés folytán képeinek tere feszesebbé, ugyanakkor titokzatosabbá is lett. Mert bár valóban van valami különös, kézzelfogható, materiális a vastag szövetre hasonlító festményen, sokkal izgalmasabb az a látszat, ami a struktúrában, a rendszerben, vagyis magában a festményben nyílik meg, s bomlik ki a néző képzeletében. A festmények monoton, ám a fény-árnyék látszat-játékának köszönhetően mégis dinamikus szerkezetébe Bullás olykor pici, groteszknek tetsző gesztusokkal jelentésmorzsákat illeszt - ezek a legerősebb művei. Most is tenyerének élével vagy ujjbeggyel "hatol be" a felület mögé, de - ahogy a színekkel - a mozdulatokkal is sokkal takarékosabban bánik már, s a rendszer egységességét megtörő kis formák titkos organizmusként gazdagítják és értelmezik a kihűltnek tetsző teret.

Deák Erika Galéria, március 17-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.