Rejtelmek, ha zengenek (Chumbawamba, Primal Scream, Asian Dub Foundation)

  • - bogi -
  • 2000. május 18.

Zene

Az alábbi lemezekben a CD-korong félreérthetetlen alakján kívül akad még közös vonás. Szerzőiket nemcsak a rebellis szövegek rokonítják, de a rejtvényszerű címadás is.
Az alábbi lemezekben a CD-korong félreérthetetlen alakján kívül akad még közös vonás. Szerzőiket nemcsak a rebellis szövegek rokonítják, de a rejtvényszerű címadás is.

Chumbawamba: WYSIWYG

A Chumbawambát épp elegen fújják már kívülről, így nem tökörésznék sokat a felkonferálásával. Anarcho-beütésű, kíméletlen politikai élű szövegeikkel, ugyanakkor fülbemászó dallamvilágukkal hamar kultikus rangot szereztek; kiadtak vagy tucatnyi lemezt, mielőtt befutottak tavalyelőtt. A végeredmény: Danubius-szelektori státus.

Ám hiába a major lemezkiadói szerződés, a suttyomban toplistára kúszott dalok, a tömött buksza, úgy tűnik, zenekarunk világnézete nem változott. A nóták ugyan még nyálasabbak - mint legutóbb a Tubthumper számai -, ez az egész lemez egy huszonkét számos slágermúzeum, totális műfaji kavalkád. Szinte alig kezdenek bele egy dalba, a fonal rögtön elkapható, tetszés szerint dúdolható mosdóban, konyhában, bányában. Csakhogy a társadalom fürdőszobájára akasztott szövegtükrük egy merő sperma változatlanul: hja kérem, ilyesformák vagyunk, nincs apelláta. A cím szerint pedig Amit látunk, azt kapjuk, ergó nyelhetjük decivel, a Chumbawamba ismét a slágerlistákra élvezett. Könnyen lecsúszik, de csípi a szemet. (EMI/Electrola, 2000)

PRML SCRM: XTRMNTR

Bár a rejtvény egyszerűbb, Bobby Gillespie zenekarának lemeze jóval komplikáltabb eset, mint a CHMBWMB-é. A Primal Scream ugyanis nem volt korábban ilyen odamondogatós; bulizós kedélyük mintha csak újabban aludt volna ki. Az előző, Vanishing Point lemezzel kezdődött az egész, és megvallom az őszintét: nekem addig akár a beszakított, trippes süketelés, akár a bemozdulós, csajozós sóder jobban feküdt a komolykodásnál.

És most újra egy ilyen "kritikai kiadással" rukkoltak ki, és azt kell mondanom: az Exterminatoron megváltó hitükre is vevő lettem. Screamék eddigi "legsikoltósabb" lemezüket pakolták össze, és végre Gillespie szájbarágásait is kajoltam: "mindenki kurva", "hol a civil engedetlenség", "azt képzeled, szabad vagy, pedig dehogy". Mindazonáltal az album második felének instrumentális részei jobban bejöttek, főleg a dance- és dub-szcénából kölcsönkért mixereknek (David Holmes, Dr Octagon, Adrian Sherwood, Chemical Brothers és - a maxin - Massive Attack) köszönhetően. Sherwood egyszer már rányitott a bagázsra, és kevert nekik egy hangorgiát (Echo Dek), talán ő hívta fel a kaméleonok figyelmét a "színjátszós" világon túli létre. (Creation Records/Sony Music, 2000)

Asian Dub Foundation: Community Music

Tessék, így jött ki: az Asian Dub Foundation épp a Primal Screammel közös szerepléseknek köszönhette angliai befuttatását úgy ´97 körül. Hogy ezt az új lemezt miért basztatja egyhangúlag minden kritika, meg nem mondanám, innentől talán megint nem lesznek menők az indiai zenészek Angliában. 1995-ben a kutya sem ismerte a debütáló Facts and Fictionst, a francia kiadású és kitűnő R.A.F.I. nem volt hozzáférhető, viszont agyonajnározták az újrakevert és elcseszett Rafi´s Revenge-t.

Ez a Community Music szerintem egyáltalán nem gáz. Mondjuk, ha kikeresztelkedne a Chandrasonic nevezetű gitáros, nyugodtan átcügölhetné fogyatékos szólóit egy keresztény rockzenekarba. De a dalok többsége a ténykedése dacára is működik, hiszen sokkal kevesebb kretén zúzás került e lemezre, mint a "bosszúállós" anyagra. Ellenben jócskán visszakanyarodtak a dubhoz, ügyesebben próbálgatnak ezt-azt, a Deedar gyerek is egyre leleményesebben artikulálja agit-prop rapjét. Mondandójuk, ugye, nekik is van dögivel, bár a világról többet elárul Nusrat Fateh Ali Khan besamplerezett hangja a kilencedik trackben: "tááá dééém, táá déém dádá... tááá dééém, táá déém dád." (London Records/Warner, 2000)

- bogi -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.