Rejtelmek, ha zengenek (Chumbawamba, Primal Scream, Asian Dub Foundation)

  • - bogi -
  • 2000. május 18.

Zene

Az alábbi lemezekben a CD-korong félreérthetetlen alakján kívül akad még közös vonás. Szerzőiket nemcsak a rebellis szövegek rokonítják, de a rejtvényszerű címadás is.
Az alábbi lemezekben a CD-korong félreérthetetlen alakján kívül akad még közös vonás. Szerzőiket nemcsak a rebellis szövegek rokonítják, de a rejtvényszerű címadás is.

Chumbawamba: WYSIWYG

A Chumbawambát épp elegen fújják már kívülről, így nem tökörésznék sokat a felkonferálásával. Anarcho-beütésű, kíméletlen politikai élű szövegeikkel, ugyanakkor fülbemászó dallamvilágukkal hamar kultikus rangot szereztek; kiadtak vagy tucatnyi lemezt, mielőtt befutottak tavalyelőtt. A végeredmény: Danubius-szelektori státus.

Ám hiába a major lemezkiadói szerződés, a suttyomban toplistára kúszott dalok, a tömött buksza, úgy tűnik, zenekarunk világnézete nem változott. A nóták ugyan még nyálasabbak - mint legutóbb a Tubthumper számai -, ez az egész lemez egy huszonkét számos slágermúzeum, totális műfaji kavalkád. Szinte alig kezdenek bele egy dalba, a fonal rögtön elkapható, tetszés szerint dúdolható mosdóban, konyhában, bányában. Csakhogy a társadalom fürdőszobájára akasztott szövegtükrük egy merő sperma változatlanul: hja kérem, ilyesformák vagyunk, nincs apelláta. A cím szerint pedig Amit látunk, azt kapjuk, ergó nyelhetjük decivel, a Chumbawamba ismét a slágerlistákra élvezett. Könnyen lecsúszik, de csípi a szemet. (EMI/Electrola, 2000)

PRML SCRM: XTRMNTR

Bár a rejtvény egyszerűbb, Bobby Gillespie zenekarának lemeze jóval komplikáltabb eset, mint a CHMBWMB-é. A Primal Scream ugyanis nem volt korábban ilyen odamondogatós; bulizós kedélyük mintha csak újabban aludt volna ki. Az előző, Vanishing Point lemezzel kezdődött az egész, és megvallom az őszintét: nekem addig akár a beszakított, trippes süketelés, akár a bemozdulós, csajozós sóder jobban feküdt a komolykodásnál.

És most újra egy ilyen "kritikai kiadással" rukkoltak ki, és azt kell mondanom: az Exterminatoron megváltó hitükre is vevő lettem. Screamék eddigi "legsikoltósabb" lemezüket pakolták össze, és végre Gillespie szájbarágásait is kajoltam: "mindenki kurva", "hol a civil engedetlenség", "azt képzeled, szabad vagy, pedig dehogy". Mindazonáltal az album második felének instrumentális részei jobban bejöttek, főleg a dance- és dub-szcénából kölcsönkért mixereknek (David Holmes, Dr Octagon, Adrian Sherwood, Chemical Brothers és - a maxin - Massive Attack) köszönhetően. Sherwood egyszer már rányitott a bagázsra, és kevert nekik egy hangorgiát (Echo Dek), talán ő hívta fel a kaméleonok figyelmét a "színjátszós" világon túli létre. (Creation Records/Sony Music, 2000)

Asian Dub Foundation: Community Music

Tessék, így jött ki: az Asian Dub Foundation épp a Primal Screammel közös szerepléseknek köszönhette angliai befuttatását úgy ´97 körül. Hogy ezt az új lemezt miért basztatja egyhangúlag minden kritika, meg nem mondanám, innentől talán megint nem lesznek menők az indiai zenészek Angliában. 1995-ben a kutya sem ismerte a debütáló Facts and Fictionst, a francia kiadású és kitűnő R.A.F.I. nem volt hozzáférhető, viszont agyonajnározták az újrakevert és elcseszett Rafi´s Revenge-t.

Ez a Community Music szerintem egyáltalán nem gáz. Mondjuk, ha kikeresztelkedne a Chandrasonic nevezetű gitáros, nyugodtan átcügölhetné fogyatékos szólóit egy keresztény rockzenekarba. De a dalok többsége a ténykedése dacára is működik, hiszen sokkal kevesebb kretén zúzás került e lemezre, mint a "bosszúállós" anyagra. Ellenben jócskán visszakanyarodtak a dubhoz, ügyesebben próbálgatnak ezt-azt, a Deedar gyerek is egyre leleményesebben artikulálja agit-prop rapjét. Mondandójuk, ugye, nekik is van dögivel, bár a világról többet elárul Nusrat Fateh Ali Khan besamplerezett hangja a kilencedik trackben: "tááá dééém, táá déém dádá... tááá dééém, táá déém dád." (London Records/Warner, 2000)

- bogi -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.