mi a kotta?

Rettentő titkok

  • mi a kotta
  • 2017. július 1.

Zene

„Mi a jelentősége Kundry csókjának? – Ez, kedvesem, rettentő titok! – Ádám és Éva birtokba vették a »tudást«. »Tudatosodott a bűn« bennük. Az emberi fajnak vezekelnie kellett ezért a tudatosságért, szégyenben és nyomorúságban, amíg Krisztus el nem hozta a megváltást, magára nem vette az emberiség bűnét… Ádám – Éva: Krisztus. – Mi lenne, ha most hozzátennénk ehhez: – »Amfortas – Kundry: Parsifal?« De vigyázzunk ezzel! – A csók, amely miatt Amfortas bűnbe esik, Parsifalt ráébreszti erre a bűnre, nem a sajátjára, hanem a mélységesen lesújtott Amfortaséra, kinek panaszai addig csak tompítva jutottak el a füléig, de akinek ügye most teljes világosságában jelent meg előtte azáltal, hogy osztozott vele a bűn átérzésében: mintegy villámcsapásra így szólt magában: »Ah! Ettől a méregtől volt rosszul, akinek a jajgatását nem értettem eddig!« – Ő többet tud, mint az összes többi.” Így magyarázta fejedelmi barátjának, Lajos bajor királynak utolsó műve, a Parsifal részvétteljes üzenetét a szakrális áthallásoktól láthatóan korántsem idegenkedő Wagner „egyházügyi főtanácsos” úr. A Parsifalt most újra elénk hozza az év e szakának várva várt eseménysorozata, a Budapesti Wagner-napok, a kéthetes rendezvényt az idén is e zenés ünnepi játék előadása indítja majd (Nemzeti Hangversenyterem, június 8., négy óra). A karmester természetesen – és egyszersmind csoda gyanánt – Fischer Ádám lesz, a címszerepet a kiváló Peter Seiffert, a csókjával bűnbe ejtő és a bűnt át is éreztető Kundryt pedig a nagyszerű litván szoprán, Violeta Urmana (képünkön) alakítja majd.

Másfajta „rettentő titok” lehet Kodály Zoltán utolsó színpadi műve, a Czinka Panna körül. 1948. március 15-e estéjén ugyanis jószerint minden feltétel adott volt ahhoz, hogy Kodály és Balázs Béla közös alkotása, amelynek bemutatóján a kor jeles operaénekesei és prózai színészei együtt működtek közre, zajos és egyúttal hivatalos sikert arasson. Mégsem így történt, méghozzá olyannyira nem, hogy a Szabad Nép az alábbi szavakkal dorongolta le a Kossuth-díjat a legelsők között épp a bemutató napján átvevő Kodály daljátékát: „A díszelőadásból szinte ünneprontás lett, támadás a történelmi igazság, a művészi színvonal, a magyar nép jogos nemzeti érzékenysége ellen.” A Népszava pedig így ítélte meg a zeneszerző teljesítményét: „Ez a mű úgy hat, mint valami röpke zenei vázlat…” Az Opera MagyarFesztje most lehetőséget teremt, hogy felülvizsgáljuk e sommás megállapításokat, hiszen a tartósan elrekkentett Czinka Panna zenei anyagát (Canticum Rákó­czianum) jövő hétfőn koncertszerű formában újra előadják: Kocsár Balázs vezényletével, egy másik, majdnem ilyen ritkán felhangzó Kodály-mű, a Szimfónia társaságában megszólaltatva (operaház, június 5., fél nyolc).

Végezetül egy remek vonósnégyes és egy szintoly remek zongoraművész közös föllépésének ajánlója követel pár szót tőlünk. Az 1945-ben a moszkvai konzervatóriumon megalakult vonósnégyes, a Borodin Quartet – amelynek legelső csellistája Misztyiszlav Rosztropovics volt – a Zeneakadémián most Várjon Dénes társaságában koncertezik majd, a program végén közösen előadva Sosztakovics g-moll zongoraötösét (június 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.