lemez

Romare: Home

  • - minek -
  • 2020. október 10.

Zene

A csaknem négy éve megjelent előző lemezéhez (Love Songs: Part Two) képest sok minden történt Archie Fairhursttel. Elköltözött vidékre a nyüzsgő Londonból, családot alapított, s ahogy új lemeze is tanúsítja, jelentős ígéretből immár kiteljesedett elektronikus tánczenei alkotóvá érett. Míg a Love Songs… még a vágy és a beteljesülés pillanatait idézte fel fülledt-forró hangszereléssel és célzottan kiválasztott hangmintákkal, addig az új album, a Home számai az identitásról, önmagunk megtalálásáról szólnak, legalábbis amennyi értelme lehet ennek a vérbeli, zömmel 4/4-es, inkább középtempós, 120 bpm alatti tánczenék esetében. A Romare néven alkotó művész továbbra sem szakadt le a soul-, blues-, gospelhagyományból kölcsönzött hangminták újrahasznosításától (emiatt jó öt éve kulturális kizsákmányolással is vádolták), ám ezek az audioutalások csupán az adott szerzemények kontextusában értelmezhetők, és ott fontos helyi értékkel bíró építőelemek, amelyek köré Fairhurst egész organikus birodalmat, hangokból álló lüktető univerzumot épített fel. Minden egyes darab magában is kész műremek, és a rafinált, kellemesen kibogozható kompozíciók nem nélkülözik a csavarokat, sőt, a maguk hirtelenségében meghökkentőnek számító eksztatikus pillanatokat sem, mint például a gospel-house The River hosszan késleltetett, felépített parkettrobbantó dropjában. A Home-mal tényleg hazaérkezett Romare; ennél sokkal jobb futurista diszkózenét nehezen lehet csinálni, de neki talán sikerülni fog.

Ninja Tune / Neon Music 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.