Tartalom

MaNcs 32. évf. 37. sz. (2020-09-10)

Publicisztika

László Géza

Publicisztika

Kohl kancellár hosszú keze

1990 – a német bérunió katasztrófája

Nyugati árakhoz nyugati béreket! Béruniót! Ez a rendszerváltás nemzedékének legkitartóbb vágya. A többi óhaj az évek során szép lassan lekopott a politikai zászlókról, pedig ennek a szlogennek már az első fele sem stimmel, hiszen az áraink még messze nem nyugatiak. Az igaz, hogy a béreink még kevésbé azok, de a két elmaradás közti eltérést a termelékenység különbsége elég jól indokolja ahhoz, hogy a zászlóra valami mást írjunk végre.

László Géza

Publicisztika

Kohl kancellár hosszú keze

1990 – a német bérunió katasztrófája

Nyugati árakhoz nyugati béreket! Béruniót! Ez a rendszerváltás nemzedékének legkitartóbb vágya. A többi óhaj az évek során szép lassan lekopott a politikai zászlókról, pedig ennek a szlogennek már az első fele sem stimmel, hiszen az áraink még messze nem nyugatiak. Az igaz, hogy a béreink még kevésbé azok, de a két elmaradás közti eltérést a termelékenység különbsége elég jól indokolja ahhoz, hogy a zászlóra valami mást írjunk végre.

Egotrip
A szerk.

A szerk.

A szerk.

Kinek is magyarázkodik?

Hadházy Ákos még július közepén szúrta ki, hogy Szijjártó Péter csak helikopteres segítséggel tudta Tolna megyei programját lebonyolítani.

A szerk.

A szerk.

Orbán Viktor fölemeli

A nemzet vezetőjének „trianoni beszédére”, amelyet Sátoraljaújhelyen olvasott fel június 6-án, és amelyet a kormányzati propaganda vezető internetes portálja bátran „korszakosnak” minősített, immár komplett kampányt épít az ún. Alapjogokért Központ. A központi jelmondat: „Igazság, erő, felemelkedés – Együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét!”

A szerk.

A szerk.

Kinek is magyarázkodik?

Hadházy Ákos még július közepén szúrta ki, hogy Szijjártó Péter csak helikopteres segítséggel tudta Tolna megyei programját lebonyolítani.

A szerk.

A szerk.

Orbán Viktor fölemeli

A nemzet vezetőjének „trianoni beszédére”, amelyet Sátoraljaújhelyen olvasott fel június 6-án, és amelyet a kormányzati propaganda vezető internetes portálja bátran „korszakosnak” minősített, immár komplett kampányt épít az ún. Alapjogokért Központ. A központi jelmondat: „Igazság, erő, felemelkedés – Együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét!”

Belpol

Állami erők az anyatejért

Belpol

Nem csendőrök

A szoptatással foglalkozó szakértők szerint a Szoptatást Támogató Nemzeti Bizottságnak legfeljebb a neve cseng kellemetlenül. Az állami intézmények nagyon sokat tehetnek a szoptató anyákért, és a statisztikák alapján erre nagy szükség is van.

Kutatókat bírál felül a Palkovics-minisztérium

Belpol

Belepiszkáltak

A minisztérium 35 éves gyakorlatot rúgott fel, amikor önkényesen beavatkozott az OTKA-pályázatok értékelésébe. A kedvezményezettek között a kormány tudománypolitikájának támogatói is feltűnnek.

Változó 168 Óra

Belpol

Az átalakulás természete

Több újságíró is önként távozott a Pesti Hírlappal összebútorozott 168 Órától az elmúlt két hétben, Rózsa Péter főszerkesztőt pedig menesztették. Új profilt kap a baloldali hetilap, vagy megmarad az eddigi karaktere?

Tillmann József A.

Belpol

Messziről, közelről – és más távlatból

A MOME és az egyetemi „modellváltás”

Messziről nézve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem látványosan megújult; kampusza új épületekkel bővült, a megmaradt régieket felújították, parkja nyitottá vált. Közelről szemlélve, alakulása menetét látva a kép némileg mást mutat, különösen azóta, hogy ún. modellváltás révén, tucatnyi egyetemmel együtt kikerült az állami egyetemek köréből.

Forráselvonások a hátrányos helyzetű gyerekeket oktató intézményektől

Belpol

Örök szégyenük marad

Három olyan szervezettől vonja el a Fidesz-kormány a közoktatási kiegészítő támogatást szeptembertől, amelyek hosszú évek óta foglalkoznak a legrosszabb körülmények között élő gyerekek oktatásával. Céljuk, hogy esélyt és jövőt adjanak, illetve megakadályozzák az iskolából való lemorzsolódást. Mindez most veszélybe került.

Diákok védik az egyetemi autonómiát

Belpol

Az őrzők

Kétszáz diák védelmezi a 155 éves Színház- és Filmművészeti Egyetemet a kormányzati önkénnyel és a teljhatalmat kapott Vidnyánszky Attilával szemben, aki szerint nem elég keresztényi-nemzeti a képzés. A diákok pár nap alatt több ezer szimpatizánst állítottak szabadságharcuk mellé – végigkísértük a Vas utcában az egyetemfoglalás első hetét.

Állami erők az anyatejért

Belpol

Nem csendőrök

A szoptatással foglalkozó szakértők szerint a Szoptatást Támogató Nemzeti Bizottságnak legfeljebb a neve cseng kellemetlenül. Az állami intézmények nagyon sokat tehetnek a szoptató anyákért, és a statisztikák alapján erre nagy szükség is van.

Kutatókat bírál felül a Palkovics-minisztérium

Belpol

Belepiszkáltak

A minisztérium 35 éves gyakorlatot rúgott fel, amikor önkényesen beavatkozott az OTKA-pályázatok értékelésébe. A kedvezményezettek között a kormány tudománypolitikájának támogatói is feltűnnek.

Változó 168 Óra

Belpol

Az átalakulás természete

Több újságíró is önként távozott a Pesti Hírlappal összebútorozott 168 Órától az elmúlt két hétben, Rózsa Péter főszerkesztőt pedig menesztették. Új profilt kap a baloldali hetilap, vagy megmarad az eddigi karaktere?

Tillmann József A.

Belpol

Messziről, közelről – és más távlatból

A MOME és az egyetemi „modellváltás”

Messziről nézve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem látványosan megújult; kampusza új épületekkel bővült, a megmaradt régieket felújították, parkja nyitottá vált. Közelről szemlélve, alakulása menetét látva a kép némileg mást mutat, különösen azóta, hogy ún. modellváltás révén, tucatnyi egyetemmel együtt kikerült az állami egyetemek köréből.

Forráselvonások a hátrányos helyzetű gyerekeket oktató intézményektől

Belpol

Örök szégyenük marad

Három olyan szervezettől vonja el a Fidesz-kormány a közoktatási kiegészítő támogatást szeptembertől, amelyek hosszú évek óta foglalkoznak a legrosszabb körülmények között élő gyerekek oktatásával. Céljuk, hogy esélyt és jövőt adjanak, illetve megakadályozzák az iskolából való lemorzsolódást. Mindez most veszélybe került.

Diákok védik az egyetemi autonómiát

Belpol

Az őrzők

Kétszáz diák védelmezi a 155 éves Színház- és Filmművészeti Egyetemet a kormányzati önkénnyel és a teljhatalmat kapott Vidnyánszky Attilával szemben, aki szerint nem elég keresztényi-nemzeti a képzés. A diákok pár nap alatt több ezer szimpatizánst állítottak szabadságharcuk mellé – végigkísértük a Vas utcában az egyetemfoglalás első hetét.

Külpol

Külpol

„Putyin halála után Oroszországra súlyos konfliktusok várnak”

Mihail Hodorkovszkij üzletember

Oroszország egykor leggazdagabb emberével, leghíresebb bebörtönzöttjével, az emigrációban élő másként gondolkodóval a Gazeta Wyborcza újságírója készített nagyinterjút. A mai Oroszország szinte minden égető kérdését érintették, Putyin hatalmának szilárdságától az FSZB mindenhatóságán át a rendszerszintű korrupcióig. A beszélgetést, amely a belorusz választás és Navalnij megmérgezése előtt készült, teljes terjedelmében közöljük.

Külpol

„Putyin halála után Oroszországra súlyos konfliktusok várnak”

Mihail Hodorkovszkij üzletember

Oroszország egykor leggazdagabb emberével, leghíresebb bebörtönzöttjével, az emigrációban élő másként gondolkodóval a Gazeta Wyborcza újságírója készített nagyinterjút. A mai Oroszország szinte minden égető kérdését érintették, Putyin hatalmának szilárdságától az FSZB mindenhatóságán át a rendszerszintű korrupcióig. A beszélgetést, amely a belorusz választás és Navalnij megmérgezése előtt készült, teljes terjedelmében közöljük.

Zene

Interjú

Zene

„Kontrollált extázis”

Jonas Kaufmann operaénekes

Jellegzetesen sötét színezetű, fényes, tiszta tenorhang, kivételes színészi adottságok, film­sztár külső. Négy évvel ezelőtt egy különleges, Mahler, Richard Strauss, Britten műveiből álló dalciklussal nyűgözte le a magyar közönséget, azóta szinte éves rendszerességgel jár vissza, legutóbb a Nessun dormától Lehár Vágyom egy nő után című örökzöldjéig hat áriával és négy ráadással vette le a lábáról az Eiffel park közönségét.

Interjú

Zene

„Kontrollált extázis”

Jonas Kaufmann operaénekes

Jellegzetesen sötét színezetű, fényes, tiszta tenorhang, kivételes színészi adottságok, film­sztár külső. Négy évvel ezelőtt egy különleges, Mahler, Richard Strauss, Britten műveiből álló dalciklussal nyűgözte le a magyar közönséget, azóta szinte éves rendszerességgel jár vissza, legutóbb a Nessun dormától Lehár Vágyom egy nő után című örökzöldjéig hat áriával és négy ráadással vette le a lábáról az Eiffel park közönségét.

Színház

Színház

Színház

Rossz a rendszer

Jennifer Haley: A Menedék / TÁP Színház

Péntek este hétkor Vajdai Vilmos, a TÁP Színház vezetője és az itt vizsgált előadás rendezője lép a színpadra, hogy közölje, elmarad az előadás, mert a TÁP így szeretne szolidaritást vállalni a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanáraival és hallgatóival.

Színház

Alexis Michalik színműíró: „Mindig lopsz egy kicsit”

Edmond című darabjában a Cyrano de Bergerac fiktív keletkezéstörténetét írta meg Edmond Rostand-nal, a már fiatalon kopaszodó és még sikertelen drámaköltővel a főszerepben. A nagy sikerű színdarab immár magyarul is olvasható a Cyrano új, prózai fordításával egy kötetben. Az Edmond szerzőjével telefonon beszélgettünk.

Színház

Színház

Rossz a rendszer

Jennifer Haley: A Menedék / TÁP Színház

Péntek este hétkor Vajdai Vilmos, a TÁP Színház vezetője és az itt vizsgált előadás rendezője lép a színpadra, hogy közölje, elmarad az előadás, mert a TÁP így szeretne szolidaritást vállalni a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanáraival és hallgatóival.

Színház

Alexis Michalik színműíró: „Mindig lopsz egy kicsit”

Edmond című darabjában a Cyrano de Bergerac fiktív keletkezéstörténetét írta meg Edmond Rostand-nal, a már fiatalon kopaszodó és még sikertelen drámaköltővel a főszerepben. A nagy sikerű színdarab immár magyarul is olvasható a Cyrano új, prózai fordításával egy kötetben. Az Edmond szerzőjével telefonon beszélgettünk.

Interaktív
Könyv

Könyv

Könyv

Két Múzsa, ha koccan

Veress József: Könyvbe bújt filmek

A társművészetek és médiumok találkozása mindig felvillanyozó és segíthet abban is, hogy egyikről vagy másikról új ismereteket szerezhessünk, vagy más megvilágításból tekinthessünk rájuk.

Posztmodern Kánaán a műfordításokban

Könyv

„Hadd játsszam az Oroszlánt is én!”

Mennyire köti a hagyomány a fordítót és mennyire az olvasót? Miért ragaszkodunk ennyire a sokszor szállóigékké vált idézetekhez? Egyáltalán szabad-e egy verses klasszikust rímek nélkül lefordítani?

Könyv

Könyv

Két Múzsa, ha koccan

Veress József: Könyvbe bújt filmek

A társművészetek és médiumok találkozása mindig felvillanyozó és segíthet abban is, hogy egyikről vagy másikról új ismereteket szerezhessünk, vagy más megvilágításból tekinthessünk rájuk.

Posztmodern Kánaán a műfordításokban

Könyv

„Hadd játsszam az Oroszlánt is én!”

Mennyire köti a hagyomány a fordítót és mennyire az olvasót? Miért ragaszkodunk ennyire a sokszor szállóigékké vált idézetekhez? Egyáltalán szabad-e egy verses klasszikust rímek nélkül lefordítani?

Képzőművészet

Kiállítás

Képzőművészet

A király nem meztelen

Hol tart a kortárs akt?

Az akt hosszú évszázadok alatt olyan önálló műfajjá fejlődött, amely a test mozdulataival, az ábrázolt helyzetekkel önmagában képes tartalomkifejezésre, tükrözve a korszellem adottságait. Kortárs kérdéseinkre „kortárs testeken” keresztül mutat fel válaszokat a Kiscelli Múzeum kiállítása.

Kiállítás

Képzőművészet

A király nem meztelen

Hol tart a kortárs akt?

Az akt hosszú évszázadok alatt olyan önálló műfajjá fejlődött, amely a test mozdulataival, az ábrázolt helyzetekkel önmagában képes tartalomkifejezésre, tükrözve a korszellem adottságait. Kortárs kérdéseinkre „kortárs testeken” keresztül mutat fel válaszokat a Kiscelli Múzeum kiállítása.

Gasztro
Tudomány

Konyhai kémia LXIV. - A marcipán

Tudomány

Hígul a mandula

A mandulaalapú édességről jószerével azt sem tudjuk, honnan származik, de még a neve is ismeretlen eredetű.

Konyhai kémia LXIV. - A marcipán

Tudomány

Hígul a mandula

A mandulaalapú édességről jószerével azt sem tudjuk, honnan származik, de még a neve is ismeretlen eredetű.

Lokál
Mikrofilm

Film

Mikrofilm

Saudade

Karim Aïnouz: Egy nő láthatatlan élete

E „trópusi melodráma” alaphelyzete megtévesztően egyszerű. Az ötvenes évek Rio de Janeirójában két nővér, Guida (Julia Stockler) és Eurídice (Carol Duarte) a családi szégyen és zsarnoki apjuk dühe folytán évtizedekre elszakadnak egymástól. Életüket ugyanabban a városban, de a társadalom különböző szintjein élik le, anélkül, hogy összetalálkoznának – eközben pedig Guida rendületlenül írja sohasem kézbesített leveleit testvéréhez.

Film

Mikrofilm

Saudade

Karim Aïnouz: Egy nő láthatatlan élete

E „trópusi melodráma” alaphelyzete megtévesztően egyszerű. Az ötvenes évek Rio de Janeirójában két nővér, Guida (Julia Stockler) és Eurídice (Carol Duarte) a családi szégyen és zsarnoki apjuk dühe folytán évtizedekre elszakadnak egymástól. Életüket ugyanabban a városban, de a társadalom különböző szintjein élik le, anélkül, hogy összetalálkoznának – eközben pedig Guida rendületlenül írja sohasem kézbesített leveleit testvéréhez.