mi a kotta?

A fejét, ha kérhetem

  • mi a kotta
  • 2020. október 10.

Zene

„Születése napján Heródes lakomát rendezett főembereinek, tisztjeinek és Galilea előkelőinek. Közben Heródiásnak a leánya bement és táncolt nekik, s Heródes és vendégei előtt nagy tetszést aratott. A király így szólt a leányhoz: »Kérj tőlem, amit akarsz, és megadom neked.« Meg is esküdött neki: »Bármit kérsz, megadom, akár országom felét is.« Az kiment és megkérdezte anyját: „Mit kérjek?« »Keresztelő János fejét« – válaszolta. Visszasietett a királyhoz és előadta kérését: »Azt akarom, hogy most mindjárt add nekem egy tálon Keresztelő János fejét!« A király igen szomorú lett, de az esküre és a vendégekre való tekintettel nem akarta elutasítani. Azon nyomban küldte a hóhért, azzal a paranccsal, hogy hozza el János fejét. Az ment, és lefejezte a börtönben, és tálcára téve elhozta a fejét, odaadta a leánynak, a leány pedig átnyújtotta anyjának.” Ekképpen adja elő Márk evangéliuma a Keresztelő János halálához elvezető eseménysort, amely Máténál is egészen így fest – éppen csak a táncos léptű hercegnő neve hiányzik mindkét bibliai beszámolóból. Persze ha máshonnan nem, hát Oscar Wilde meg Richard Strauss révén jól tudjuk, hogy Salome volt ez a gyászos szerepű hölgy, amint erről pár nap múlva – ha minden igaz – az Erkel Színházban is meggyőződhetünk majd. Ott ugyanis végre új premierre készülnek: Kocsár Balázs vezényletével és a török szoprán, Sera Gösch címszereplésével adják elő Strauss oly intenzív egyfelvonásosát (szeptember 15., hét óra).

De a Müpában is zajlani ígérkezik az élet, hiszen ott meg az Európai Hidak fesztivál programjára készülnek már nagyban, amikor ezeket a sorokat írjuk. Idén szeptemberben a brit zene és kultúra kerül a figyelem középpontjába, egyebek közt azzal a koncerttel, amelynek nyitószáma az Orpheus Britannicus, vagyis Henry Purcell műve, a Tündérkirálynő – szvit lesz (Fesztivál Színház, szeptember 15., háromnegyed nyolc). A Budapesti Fesztiválzenekar együttesét – mint írják – a régi zenélés „formabontó és merész fenegyereke”, Christian Curnyn vezényli majd, a másodikként felhangzó Händel-motettát pedig Baráth Emőke fogja elénekelni. Másnap ugyanitt kortárs angolszász zeneművek sora hangzik fel, így egyebek mellett Thomas Adès Lieux retrouvés című szerzeményére is rátalálhatunk majd, méghozzá Szabó Péter csellóművész főszereplésével (Fesztivál Színház, szeptember 16., háromnegyed nyolc). A BFZ hagyományosan az évadnyitó tematikus fesztivál főszereplője, de mi már előbb is nekik tapsolhatunk a hétvégén, merthogy vasárnap este Fischer Iván dirigálásával a Pastorale szimfóniát és Mahlertől a Dal a Földről csodáját ugyancsak ők adják elő (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 13., fél négy).

A Zeneakadémián is hozzálátnak az elmaradások és halasztások bepótlásához, így megtartani készülnek azt az eredetileg tavaszra meghirdetett hangversenyt is, amelyen Rolla János koncertmesteri irányításával az egyetem kamarazenekara a többalakú Haydn-kompozíció, a Krisztus hét szava a keresztfán vonós verziója fog megszólalni (szeptember 18., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.